Jump to content

Hva slags type 12V kontakt er dette?

grawis

Recommended Posts

En nabo fortalte meg at dette var campingvogn løsning. Nå er jo han campingvogn-mann, så det er jo slik han ser det :-) Litt sært på båt kanskje, men på caravan butikker får du også disse koblingene. Kan være litt enig i det Lars H. sier (uten at jeg selv har målt tapet i kontakten, men bare sett konstruksjonen), da de andre sigarett-tenner uttakene ikke alltid imponerer med hensyn til god kontakt,.

Jeg liker også disse bedre enn sigarettenneruttakene. Clas Ohlson (og sikkert også andre) selger kombiplugger som kan bruks både på disse og std sigarettennervarianten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Hei! Jeg har mange slike i båten min :) og jeg tenkte og bruke den til og koble 12 volt tv i de! Men får ikke sigarettenneruttak til og passe inn i hullet. Jeg forstår det sånn at jeg må ha en overgang! Vet noen av dere hvor jeg kjøper disse slik at jeg kan koble tvn min? :) takk for hjelpen

Hei! Jeg har mange slike i båten min :) og jeg tenkte og bruke den til og koble 12 tv i de! Men får ikke sigarettenneruttak til og passe inn i hullet. Jeg forstår det sånn at jeg må ha en overgang! Vet noen av dere hvor jeg kjøper disse slik at jeg kan koble tvn min? :) takk for hjelpen Redigert av snus9999 (see edit history)

Dette er noe du heller bør bruke hvis du har muligheten, pluggen står stabilt fast inni der uten å måtte lirke. Jeg har hatt en del slike på de lastebiler jeg har hatt gjennom årene til bla. blinkende lys og arbeidslys. Plugger får man kjøpt hos Hella og andre som selger kvalitet, kjøp gjerne gjennom lastebilverksted eller det du vanligvis bruker

Dette er noe du heller bør bruke hvis du har muligheten, pluggen står stabilt fast inni der uten å måtte lirke. Jeg har hatt en del slike på de lastebiler jeg har hatt gjennom årene til bla. blinkende lys og arbeidslys. Plugger får man kjøpt hos Hella og andre som selger kvalitet, kjøp gjerne gjennom lastebilverksted eller det du vanligvis bruker

Takk for svar og info :) tror du det er noe av dette her jeg kan bruke ? http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/kontakter/el-uttak-stor

Jeg er grønn når det kommer til elektriske ting, men liker fortsatt og prøve meg frem :) hadde håpet jeg hadde fått tvn oppe og gå i dag!

Jeg ville kobla tven direkte på strømskinne, eller er det noe behov for å flytte tven fram og tilbake?

Nei har ikke noe behov for og flytte den frem og tilbake! Tvn har jeg skrudd opp på veggen! Så med andre ord jeg kan klippe av sigarett utgangen og koble rett på 12 volts systemet mitt? Antenna er det også sigarett på og trenger strøm, går fint og klippe av den og? Også må jeg skjøte litt, er det noe spesielle kabler jeg må bruke da?

Etter min mening er disse stikkontaktene mye bedre enn de for sigarettenner, har flere slike rundt omkring selv.

Helt enig , dette er en en DIN plugg som skulle vært brukt der hvor alle de håpløse sigaretttennerkontaktene er blitt "standard"

Her bilde av både han og hun kontaktene. Som en ser spenner fjærene for minus på han-kontakten godt ut mot hun-kontakten. Og ikke minst, hun-kontakten har "klyper" som tar godt tak i plusspinnen sitt spor i han-kontakten. Dermed detter ikke kontakten ut når det rister og vibrerer i båten. Kontakten anbefales.

Obs, obs!

Dessverre finnes det hun-kontakter på markedet som ikke har metall for kontakt mot fjærene på han-kontakten helt rundt. Dermed kan en risikere å ikke få kontakt på minusen. Så sjekk opp dette før du kjøper hun-kontakt. Jeg er redd den kontakten som det er bilde av i det første innlegget i tråden er av denne "uheldige" typen.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for svar og info :) tror du det er noe av dette her jeg kan bruke ? http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/kontakter/el-uttak-stor

Jeg er grønn når det kommer til elektriske ting, men liker fortsatt og prøve meg frem :) hadde håpet jeg hadde fått tvn oppe og gå i dag!

Bare se om det er kontakt helt rundt som Lars nevnte så går det bra å bruke de, og hunnen bør ha åpning nedover. Prøv også å inngå det fordyrende ved å gå til Maritim eller andre som flår deg for noe som egentlig ikke er noe kun for båter. lykke til.

Nei har ikke noe behov for og flytte den frem og tilbake! Tvn har jeg skrudd opp på veggen! Så med andre ord jeg kan klippe av sigarett utgangen og koble rett på 12 volts systemet mitt? Antenna er det også sigarett på og trenger strøm, går fint og klippe av den og? Også må jeg skjøte litt, er det noe spesielle kabler jeg må bruke da?

Jepp, absolutt, ville i hvert fall jeg gjort :-)

Men det er en ting å være oppmerksom når en kobler TV'n til 12volten i båten, enten direkte eller via en plugg. De fleste TV'er trekker faktisk ganske mye strøm når du slår de av med fjernbetjeningen og de blir stående i "standby" mode. Så har du ikke en egen bryter på selve TV'n som slår den helt av, ville jeg hatt en bryter på kursen til TV'n eller trukket pluggen ut når den ikke er i bruk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...