Jump to content

Evinrude 35 ELAN tenning fusker


Tor Eirik

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Evinrude 35 3 sylindret påhenger.

 

Starter lett, men fusker en del. Sviver greit, men kommer med noen rykk og napp nå og da med et par sekunds mellomrom.

 

Har sjekket gnist med både gnistprøver og tenningslampe, og jeg ser at hver gang den rykker til så kutter den gnisten til alle pluggene samtidig.

 

Er CDI-boksen gåen mon tro?

 

 

La merke til at det er litt overslag på sylinder 2. Dvs. pluggledningen er ikke helt i strøk, men dette bør bare gjelde sylinder 2 og ikke gjøre slik at den kutter på alle?

Link to post

hadde en sånn motor etpar sesonger, med lignende problemer. Her kunne den kutte på en sylinder , eller på alle.

Verksted fant til slutt ut av at det var noen tenningsgivere under svinghjulet som fusket.

 

gikk fint når alt var ok - bare synd det var så sjelden.... :(

(unnskyld, blir bare litt grinete pga at jeg fikk spolert 2 båtsesonger pga denne motoren)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Svart (redigert)

Hadde en sånn tenningsgiver liggende nemlig så jeg byttet om, men det var ingen forandring. Akkurat samme symptomene før/etter bytte.

Nå kan det jo selfølgelig være at begge giverene er defekt, men det tviler jeg nesten på.

 

Jeg vet at det er overledning på en av pluggledningene, men det burde ikke tilsi at den skulle kutte på alle.

Redigert av Tor Eirik (see edit history)
Link to post

ikke godt å si, men ville byttet ledning og hetter uansett. Gå også over alle ledninger, spesielt jordingsledninger, gjør rent og påse at det er god kontakt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 11 måneder senere...

LØST

 

Må vel nesten oppdatere denne posten, selv om problemet var litt flaut. Grunnen til ristingen var overslag fra pluggledningene som fikk hele systemet til å gå helt bananas.

Så det når jeg startet motoren i mørket. Byttet pluggledninger og motoren gikk som en klokke. Burde selfølgelig sjekket dette først (så hadde jeg spart meg en god del kronasjer)

 

Har diverse deler til overs hvis noen er interessert.

  • Svinghjul for el-start
  • giver under svinghjul
  • tennplate
  • CDI-boks i org. emballasje
  • Forgassere inkl. reed-modul (forgassere passer for motorer med elektrisk choke/prime)
  • Motorblokk (Ene sylinder har liten skrape og må borres eller bytttes sylinderforing)
  • Diverse motordeler
Link to post
  • 1 måned senere...

 

LØST

 

Må vel nesten oppdatere denne posten, selv om problemet var litt flaut. Grunnen til ristingen var overslag fra pluggledningene som fikk hele systemet til å gå helt bananas.

Så det når jeg startet motoren i mørket. Byttet pluggledninger og motoren gikk som en klokke. Burde selfølgelig sjekket dette først (så hadde jeg spart meg en god del kronasjer)

 

Har diverse deler til overs hvis noen er interessert.

  • Svinghjul for el-start
  • giver under svinghjul
  • tennplate
  • CDI-boks i org. emballasje
  • Forgassere inkl. reed-modul (forgassere passer for motorer med elektrisk choke/prime)
  • Motorblokk (Ene sylinder har liten skrape og må borres eller bytttes sylinderforing)
  • Diverse motordeler

 

Er interessert i giver under svinghjul ,tennplate og cdi boks.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...