Jump to content

Yamha 90HK 97-mod ikke opp i turtall


eis865

Recommended Posts

Har en Yamaha 90hk 2-takt, 3cyl. 97.mod.

 

Starter lett, Alle sylindre går, nye NGK tennplugger, ingen fusking, forgasser er rene, får bensin, får luft, full ny tank, ny 10mm drivstoff slange, skiftet innebygd bensinfilter, tømt alle 3stk forgasser for bensin i flotørkammer-ingen vann, ingen smuss-alt ser OK ut..................,men jeg får den ikke opp i turtall!!. Maks 2500-3100rpm.

Det virker som om den ikke har noe mer å gå på, en eller annen sperre som er koplet inn.

 

Har en følelse av at kanskje oljenivå føler som er i tanken er dårlig/ eller ødelagt.

Hva slags symptomer slår inn på denne motoren dersom denne er defekt?

 

Er det noen der ute som har gode forslag?

 

 

Mvh

Eivind

 

Link to post
Share on other sites

dersom CDI kutter turtall pga oljemangel eller varme så er kutter den turtallet på litt over 2000. Den går da veldig ujevnt og hakkete.

 

Oppsto dette nå etter vinterlagring?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Ivar

Ja, dette kom etter utendørs lagring i vinter. Oljetanken min er ca 1/4full, skal fylle den helt opp i morgen. Regner med at jeg bør nulle ut systemet på en eller annen måte, håper det holder med on/off på kontrollen.

 

Dieselfan;

Det har jeg prøvd på men den vil ikke opp i turtall......

 

Har kjøpt meg en seloc outboards repair manual, og der står det at den automatisk tar ned rpm med 2000 ved for lite olje og ved varm motor. Jeg la også merke til en "buzz"/lyd signal fra kontrollern, og i følge boken så er det 3sensorer som utløser dette: lite olje, varm motor eller hatt for høyt turtall.

 

Satser på at full tank gjør underverker!

 

Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Har nå fyllt opp tanken, men dette hjalp ikke.

Det kom en liten "buzz-lyd" fra fjernkontrollen, men det ga ikke noe resultater.

 

Det var forøvrig full 90HK et lite sekund, men så gikk den ned på turtallet.............igjen.

 

Har koplet vekk temp.sensor. Ingen bedring.

Koplet vekk olje sensor, ingen beding.

Koplet vekk hoved ledning(den srote med bajonett kopling) etter jeg startet den, for å luke unna eventuelle jordingsfeil i ledningen til fjernkontroller men det hjalp heller ikke.

 

Vært fint med innspill fra noen påhengsmotor experter.

Link to post
Share on other sites

prøv også å se om det hjelper om du pumper på blæra

 

Har også vært borti noe lignende, det var da en bitteliten kink på bensinslangen mellom filter og pumpa, slik at ved pådrag så ble den sugd flat, og dermed klarte den ikke å skaffe nok bensin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...