Jump to content

Arm på dieselpumpe ford 2712 løs


Stjernen !

Recommended Posts

Hei alle båtvenner !

Her om dagen når jeg skulle bytte diesel filter,merket jeg att det var en liten vippearm ved pumpen.Da jeg så nærmere på armen så jeg att den bare hang og slang,og det hadde falt av to slags fjærer.Regner med denne armen er til manuell føding evt lufting.Er det noe lett måte og fikse dette på?Tenger jeg ikke denne armen ved pumpen?Vurderte og bare sette på en vanlig bensin pumpe(belg) mellom pumpe og tank,vil dette evt fungere like godt?Setter stor pris på hjelp,da jeg ikke er noen ekspert på diesel ! Lagt med ett par bilder.Dere kan se stål fjærene jeg tok av,henger på armen løst(Bilde).

bilde

 

 

Redigert av Dioden ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg montere en bensin(belgpumpe) før primearmen ?mellom tank og fødepumpe ! Eller er det enklere og fikse fjærene på pumpen ?Eller fungerer det uten fjærer,det er ingen motstand i armen nå.Trenger vel denne armen når jeg skal lufte også ?

bilde

Link to post
Share on other sites

eg vil nok tru at den pumpa virker uten den fjøra, for pumpinga som den skal ha mens motoren går er der ingen forskjell, mens det blir litt meir arbeid å pumpa når dieselsystemet skal luftast. Å prøva på å få på ei ny fjær - eg veit ikkje kor godt det går, men eg syns du bør sjå på muligheten for å skifta pumpe.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk for svar,men som du ser på bilde så sitter jo egentlig denne manuelle primearmen fast i ett lite hus innenfor sjelveste pumpen.Er ikke sikker på hvor lett det er og ordne deler,evt bytte denne delen.Om jeg kjøper ny pumpe såfølger vel ikke den delen som primearm sitter på med i pakken ?Kan alt løses ved og montere en belg pumpe som jeg har tenkt på tro ?

Link to post
Share on other sites

Du trenger sannsynligvis ikke bry deg om denne manuelle fødepumpen i det hele tatt.

Etter bytte av dieselfilter løsner du på dieselskruen som ved vanlig lufting, og så får du noen til å kinne motoren til diesel spruter ut - da tighter du dieselskruen igjen, og motoren er klar for start.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Pumpen virker like bra du må bare gjøre begge bevegelsene, uten fjær.

Men noen ganger tar ikke pumuen, da tørner du motoren litt( av kamen)

Har du rengjort filteret Fig.19 og skiftet olje Fig.18 ? i innlegg 2

 

https://baatplassen.no/i/topic/16402-ford-27xx-serien/

 

bilde

 

PS. de er bra på deler http://www.okonomi-deler.no/

 

Og det er mange ganger lettere å ta ut hele pumpa for filter rengjøring, det samme for sjekk/bytte av sjø-vannsimpeler.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har samme pumpe som deg, men en litt annen motor (2722E). Jeg vurderer også å gjøre som du sier - montere en belgpumpe istedet. Mitt problem er at pumpearmen ikke tar, det hjelper ikke å kinne motoren og jeg tror ikke at jeg noengang har opplevd at pumpearmen tar slik at jeg får diesel fram. Dermed har jeg vært nødt til å ha hjelp ved filterskifte, slik som Golden Gate 37 skriver. Har også fått råd om å skifte til elektrisk pumpe slik som larshans1 skriver.

 

Men : Jeg har lest her på forumet at det er flere som har gjort som du beskriver (tror bl.a. Sæbø har skrevet dette) med godt resultat. Dermed har jeg allerede gått til innkjøp av belgpumpe og vil montere den ved neste skift av filtre.

 

På grunn av pumpas plassering (laaaangt der nede) vil jeg dermed også slippe å ha gorilla-armer hver gang filtre skal skiftes. Å skru den ut for deretter å oppleve at det ikke er noen endring etter re-montering tror jeg ikke jeg ønsker. Syns det virker som bortkastet tid. Vet ikke om pumpa er plassert like krøkkete på din motor, men jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg kommer til å gjøre.

 

Lykke til - jeg kommer til å følge denne tråden for å evt. høre hva du bestemmer deg for.

 

 

BjornK

Link to post
Share on other sites

Se der ja, gamle båten jo! (tror jeg). Det er en 2722 i denne også hvis jeg ikke husker feil. Jeg har aldri brukt den manuelle fødepumpa. Jeg har alltid brukt starter på motor for å kinne fram diesel til dysene. Løsne en og en så får du frem diesel. Start nærmest filter og jobb deg bortover. Kan ikke se noe behov for noe ekstra pumpe..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Stemmer jazz det er gamle kragerø skuta di !

Ingen filtere eller girolje er byttet da jeg er litt usikker på hvilken girolje som er brukt før,heller ikke byttet motorolje.

Jeg er igrunn litt usikker på hvilken modell dette er 2712 el 22?Jeg vet att 2722 serien tok over for 2712.Så når jeg begynte skrur litt måtte jeg følge tegninger til 12 serien så langt,manualen til 22 serien var annerledes.Men når tok 22 serien over?Jeg kan se att varmeveksler er bowman,så regner med de har marinisert den ! 06.81 er datoen på den.

Men tilbake til fødepumpen,det er minimal plass rundt motoren,og pumpa sitter jo en meter nede,samme gjør vel impeller,så mye skrubbsår på armene ja.Vurderer og sette inn en belgpupe til uken,og så lenge pumpa virker uten arm,ser jeg ingen grunn til og bytte den ut med en eletrisk for og gjøre luftinga lettere(er jo så klart en billig forsikring,og løsning om man er ute i litt hardt vær,og pumpa tar kvelden).

Men som jazz skriver over,og lufte ved dysene,er jo en løsning,greit og gjøre om man har kjørt motoren helt tom for diesel.Men ved bytte av filter er det jo litt lettere og bare kunne bruke lufteskruen og en liten (belgpumpe).

Jeg skal oppdatere dere om åssen løsning jeg går for,og evt legge ut info/bilder for de som er inntresert.

 

Legger med ett bilde av motor så kansje noen kan si meg om det er Ford 12 el 22 ?

 

Takk for svar og linker alle båtvenner ..!

bilde

Redigert av Dioden ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei var nede og så på båten idag og hadde tenkt og montere en belgpumpe.Men slangen fra tank-fødepumpe-diselfilter er av denne harde plast lign.Hvor høyt blir trykket i denne slagen,tenkte og tre en bensin slange med belg pumpe utenpå denne harde slangen,og skru til med slangeklemmer.Men vil dette bli tett tro ??

 

Planen min er nå !

 

Som dere ser på bilde er jo slangen skrudd på filterhuset med en slangeklemme.Der hadde jeg tenkt og skru av slangen tre den noen cm inn i en vanlig gummi slange med belg,for så og en liten slange bit på andre enden som blir festet i filterhuset.På denne måten slipper jeg kappe slangen,og kan enkelt pumpe opp disel ved lufting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...