Jump to content

Tråd om Viknes 1030


Svensk

Recommended Posts

 

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Har ikke tallene i hodet ved 3000 omdr, men er 22-23 kn så veldig galt da, om man skal toppe på 26-27 ved 3300? Min marsjer stort sett på 2700, og ligger vel fra 19,5 - 20,5 da.

Godt mulig du har rett, at 22-23 er ok .

Min bikket 27 med 3300, men på stille vann og lite vekt ombord.

Link to post
f35 skrev for 23 timer siden:

Har en Viknes 1030 K3 2011 med 369Hk. For tiden oppnår jeg max 3000 rpm og en toppfart på ca 22-23 knop. Så vidt jeg skjønner kan det være en rekke årsaker til at dette reduseres over tid. Er dette normal ytelse eller er det noe som bør sjekkes ? Hva har dere andre Viknes 1030 eiere i max rpm/knop ?

Når hadde du sist fullt turtall? 

Har det gått gradvis nedover, eller plutselig? 

Link to post

Har omtrent samme forbruk ca 72 på 3260, som jeg oppnår på fullt. Viser da 100% belastning og mener det står 100% på gass også.

På 2700, som er mest brukt marsjfart hos meg, mener jeg å ligge rundt 70%last, og forbruk 48-52 sånn ca. Blir etter husken, men mener bestemt å ligge noe lavere enn det du har, men har ikke kjørt og lastet så mye enda, så litt kort erfaring. Husker ikke turbotrykk desverre.

Kanskje ta en telefon til Vestfold Elektrodiesel?  De har et bra verksted, og virker hjelpsomme på telefon også. Har ringt meg opp igjen, når de har hatt for travelt til å ta telefonen.

Link to post
  • 1 år senere...
Carwell skrev for 1 time siden:

Henter frem denne tråden. Er det noen som husker og vet eksakt hvilke modeller av Viknes 1030 som hadde sotproblemer fra eksosen, og hvilken Yanmar som var aktuell i de modellene?

 

Det var vel 6LYA-motoren som endel hadde slike problemer med.

Jeg har denne i min båt og har ikke opplevd dette problemet på mine 2 år og 300 timer med denne motoren. Motoren har nå gått ca 1700 timer.

 

Har egentlig bare lest/hørt om dette problemet men aldri truffet en 1030-eier som har opplevd dette i praksis?

Link to post
nie skrev 2 minutter siden:

Det var vel 6LYA-motoren som endel hadde slike problemer med.

Jeg har denne i min båt og har ikke opplevd dette problemet på mine 2 år og 300 timer med denne motoren. Motoren har nå gått ca 1700 timer.

 

Har egentlig bare lest/hørt om dette problemet men aldri truffet en 1030-eier som har opplevd dette i praksis?

Takk nie. Husker du hvilke modeller av Viknes 1030 (årsmodell) hvor dette var et problem?

Link to post

340 hk utgaven av 6LY sotet noe. Ble vel brukt stort sett de første årene før man gikk over til 369 hk utgaven som sotet mindre. Mener Viknes har en slags eksostøvel man kan montere på som leder eksosen ned under vann og dertil mindre sotproblemer.

Alle lignende fjordploger med eksos ut akter vil oppleve lukt og evt soting på akterdekket under fart grunnet turbulens. 

Link to post
Carwell skrev for 12 timer siden:

Takk nie. Husker du hvilke modeller av Viknes 1030 (årsmodell) hvor dette var et problem?

Som hanto skriver over her ble det f.o.m. ca 2007/08 levert flest 369-motorer så 6LYA finner du mest i båter inntil dette tidspunktet.

 

Men jeg ville ikke vært så skeptisk. 340 er en god motor som fortsatt produseres. Ifølge Viknes leverte de en ny 1030 med denne motoren så sent som i 2018. Var en fisker nordpå som ville ha en analog motor uten elektronikk?

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk for det hanto 1 og nie. 

Beklager sent svar, har vært "offline" en tid. Kan godt forstå han som ville ha analog motor, uten selv å ha erfaring med elektronisk styrt. Snakket faktisk med en som hadde bestilt en 1080 med mekanisk motor for to-tre år siden.

Jeg er i ferd med å selge Baltic'en (har solgt, men ikke levert), og er på utkikk etter en 1030. Ønsker en etter jubileumsmodellen i 2011, og helst med syrefaste stenger til takramme, ikke den gamle targabøylen akter. Synes denne blir veldig dominerende. Tror, etter hva jeg hører, at det ble produsert både med targa og syrefaste stenger i 2012, så da bør det helst være en 2012 med stenger, eller 2013. Men da begynner vi å snakke ganske høy pris. Det ligger lite ute ennå av 1030, men hva kan jeg forvente å få for 2 - 2,5 ?

Det meste bør jo være på plass. Tenker primært på thruster 6 hk i begge ender, AW akter, autopilot og nav.) Om det er teak eller ikke på akterdekk, bryr jeg meg ikke så mye om. Hva tror dere om fornuftig pris på 2012 -2013 modell i dag, og hva var nyprisen (med utstyr) den gang?

Altså, hva kan jeg forvente å finne innenfor antydet pris?

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...