MarexSuncab_FD Startet 11.Mai.2013 Del på Facebook Startet 11.Mai.2013 Med fare for å stille kanskje baatplassen.nos kanskje to dummeste spørsmål... Skal starte en Marna 5hk H motor før første gang. Motoren har vært overhalt av Marna, så regner med at den skal starte ganske så greit. Alt er koblet rett i forhold til instruksjonsbok og har sjekket olje/fett. 1) Har det noe å si hvordan bakstartshendelen går i inngripen? Den kan jo stå i 2 posisjoner 180 grader ovenfor hverandre. Tenker noe i retning av om stempel må stå på topp etc. Har sett en video på YouTube, og der virker det som han som starter justerer bakstarten til en bestemt posisjon. Men det kan jo hende det kun er for å få et bedre tak. 2) Jeg er ganske sikker på at jeg vet hvilken retning jeg skal starte, men hvordan kan jeg være 100 % sikker på at jeg ikke roterer motoren i gal retning. Skal svinghjulet rotere med eller mot klokken sett forfra? Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Har ikke peiling på din motor, men hvis den er på 1 cylinder så ar det noe å si. Men still den så at du nettop kommer forbi kompressionstakten, der det går tungt og ha veiven nede så får du sikkert start på den, Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Er det en spak/hendel for justering av fortenning på den? På en 4/5hk saab, trur jeg det var, knakk en kamerat håndleddet da den slo tilbake pga feil tenning. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
ollebollenor Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 http://www.marna.no/Bruksanvisninger Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
valvolainen Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Hei, Bakstartsveievens posisjon er kun for komfort. Jeg pleier å sveive frem til kompresjon, så legge sveiva på ca. 'kl 3'. (jeg må starte mot klokken når jeg står bak motoren) Da kan jeg bare løfte sveiva over toppen, og motoren går. Du trenger ikke bruke kraft, det er nok bare å vippe den over toppen.Kan du dra sveiva begge veier?altså at du ikke har frigang på startsveiv mekanismen som på en sykkel? Hvis så er tilfelle vil det jo si at sveiva følger med rundt når du starter. Jeg ser ikke helt at det skal være mulig? Angående hvilken vei motoren skal svive - Magneten har en fjærbelastet funksjon som gjør at du får gnist selv ved lavt turtall (start). Denne fungerer bare den ene veien på min sem magnet. Så når jeg sveiver rundt, hører jeg kraftige 'klikk' fra magneten. Hvis jeg turner motoren feil vei, så kommer det ingen klikkelyder fra magneten. Når det gjelder fortenning - prøv med hendelen på magneten pekende 'rett opp'. Alternativet er (tror jeg) vekk fra motoren. Edit: Husk å gi en dram i drammeglasset på toppen av sylinderen. Fyll koppen med bensin, åpne kranen og la det renne ned for deretter å lukke kranen igjen. Så er det bare å starte. Redigert 11.Mai.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Takk for en uforskammet god bruksanvisning:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Kan være en fordel å være bestemt samtidig som du rykker håndtaket mot deg (regner med håndtaket kan skyves langs akslingen slik at hvis du skyver det inn mot motoren så tar det tak når du skal starte, det har i alle fall vært slik på de Marnaene jeg har vært borti). Har fått noen skikkelige karameller på en slik Marna. Som jadal skriver, det er ikke å spøke med. Husker den ene motoren jeg brukte var spesielt plaget med tilbakeslag. Det var i en gavlabåt. Så var det en gang en som ville trø denne motoren i gang for å se om det var bedre. Han satte da håndtaket klokka 9 og foten oppå. Trødde til med strak fot. Det endte opp med at motoren slo tilbake, gutten føyk da baklengs over ripa og oppi en annen båt Festlig å tenke på i etterkant, men det kunne gått galt, så derfor; klarer du få til teknikken med å vippe motoren over tenningspunktet med sveiva i utgangspunktet klokka tre samtidig som du drar sveiva mot deg er det en god teknikk som sikrer deg selv hvis motoren skulle tenne feil. Har også erfart at disse motorene sjeldnere feiltenner hvis du klarer få litt fart på sveiva. Da dras motoren riktig vei og feiltenning unngås i større grad enn hvis du bare vipper den seint over tenningspunktet. Dette er min erfaring, bare så det er sagt. Mange har andre erfaringer med disse gamle bensinerne, om det så skulle gjelde Marna, Sleipner eller FM da de har likhetstrekk i startprosedyren. Felles for de fleste er det at selv om de i utgangspunktet skal være like (samme modell) så vil mange oppføre seg forskjellig, spesielt når de skal startes opp. Sjarm kalle det Som valvolainen beskriver setter disse motorene ofte pris på en dram. Det kan være forskjellig fra motor til motor hvor mye som må til, noen liker ikke så mye i drammeglasset og blir derfor sure. Sliter du med å få start på den etter en dram er det lurt å vente litt så bensinen får fordampet litt. Skulle det fremdeles være et problem å få start kan du skru ut pluggen, tørke av denne og tegne med en blyant mellom elektrodene på pluggen (inni selve "gapet" i tennpluggen) da grafitten i blyantblyet sørger for lettere gnist. Angåendes olje, nå kan det være jeg blander litt mellom modellene, men det er vanlig at de gamle bensinmotorene har en oljekopp med bommulstråder oppi. Disse er festet til en ståltråd slik at de forskjellige oljetrådene kommer oppi hvert sitt hull og dermed kan trekke olje ned i hulla til smøring der ikke skvalpesmøringen kommer til. Såvidt jeg husker har Marna en rund oljekopp originalt. Greit å påse at oljetrådene står oppi hulla sine og at det er nok olje. Hvis ikke slites motoren mer enn nødvendig. Kjekk motor med meget koselig lyd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.