sap_2000 Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 (redigert) Helt klart et godt alternativ med forsikring om den fungerer i praksis også uten en lang dragkamp med advokater. Har hørt om litt forskjellige erfaringer... Mulig forskjellige praksiser? Er der noe aldersavkortning frem mot 10 år elns ved feks et mekanisk totalhavari hvor ny motor er eneste alternativ? Hvordan stiller de seg til kjente feil på en motorserie? Risikerer man og bli en kasteball mellom selskap og VP hvis noen finner ut at feks dyser eller andre ting er av gamle typen, når det er bortimot allment kjent at disse ble endret, man burde gjort ditt og datt osv...? D4 og D6 er rå motorer og kjøre med. Spes D6 med sin myke gange og 100 rpm lavere tomgang enn D4 som gjør giringene mykere (DPH). SAP -from my iPad using Tapatalk Redigert 12.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Men sap_2000, det eneste det beviser er at dette er motorer det er solgt mange av, og at det er lett å fortelle om ting på internet. Det forteller ingen ting om hvor mange problemer det er per motortime, hvor mange havari det er per motortime, hvor dyr motorene er i drift per motortime. Jeg kan jo på en annen side fortelle at jeg vet om en del som har D4 eller D6 i båten sin. Så vidt jeg vet har ikke noen av disse hatt alvorlige problem, men igjen. Dette beviser heller ikke noe som helst. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 De aller fleste går uten problemer, og det er bra. Det som er synd er at det er så katastrofalt for de som blir rammet og får kald skulder av VP. Gjelder heldigvis ikke mange, men likevell alt for mange etter min mening. En annen ting er hva som vil skje fremover med salgbarheten av eldre båter med D motor. Rykte eller ikke, sannhet eller ikke. Andre er heller ikke feilfrie, men det skal vel godt gjøres og matche D4 og D6 de siste årene. Jeg kan hvertfall ikke huske noe lignende siden KAD 42 på midten av 90 tallet som heller ikke går inn i historien med det beste ryktet. Men som sagt, alle tenker og vurderer ulikt heldigvis :-) Er vel bare én ting som er sikkert, og det er at båt koster penger og at det alltid er noe og henge fingrene i (heldigvis) :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Nå eier ikke jeg en D4 eller D6 og har heller ikke erfaring med disse. Har kun fulgt debatten her og omtale i media. Eiere av D4/D6 tror jeg kan ta det ganske rolig nå. Det skjedde ting i starten med disse motorene som var urovekkende. Noen havarerte totalt og forløpet for havari var så raskt at man ante ikke at noe var unormalt før det bokstavelig talt smalt. Etter det jeg har forstått var Norge overrepresentert med denne type hendelser. Mediedekning og ikke minst oppmerksomheten her på BP var stor. Det er verdt å merke seg at i de siste par årene har omtale av "ferske" totalhavari vært nærmest fraværende. Noe feil har det vært også i senere tid. Feil på injektorer og sensorer som stort sett kun har ført til at motoren har gått over i nødmodus, d.v.s. at man må komme seg i havn på tilnærmet tomgang. Også enkelte feil på EVC som er kostbar å skifte. Så vidt jeg har registrert har disse ikke sviktet underveis, men kun ført til at motor ikke vil starte når man ligger fortøyd. Største utfordringen i senere tid virker å være VP's vilje til å påta seg garantiansvar. Det virker som om VP har fått kontroll på problemene nå. Alt i alt tror ikke jeg at D4/D6 er noe dårligere valg enn andre motorer med Commonrail og elektronisk styring. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaSC Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Har hatt både D4 og D6 uten noen form for problemer. Har idag 2 stk. D4 i båten. Tenker ikke et sekund på at disse skal havarere. -G- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Det eneste som et sikkert er at vi aldri får vite antall havarier på D4 og D6, men det gjelder også for motorer fra andre fabrikanter. De fleste hører man ikke om. At VP har hatt et større problem enn andre er i ihvertfall jeg ikke i tvil om, men å tro at f.eks Yanmar motorer aldri havarerer er naivt. De skjer også. De aller fleste vil imidlertid aldri oppleve et havari, men det kan nok være lurt å forsikre seg mot det når det det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.