Jump to content

Wallas 1800 blåser, men varmer ikke


Microcefalus

Recommended Posts

Min wallas 1800 starter, viften blåser, men det kommer ikke varm luft. Jeg kan høre "tikking" fra pumpen, og hvis jeg tar pumpeslanget ut av tanken, og ser på den, ser jeg at den trekker parafin inn i brenneren. Rett etter at jeg har startet den, lukter det litt brent parafin, og noen ganger kommer det litt røyk, men varme blir det aldri. Den røde lampen på kontrollpanelet lyser ikke. Den grønne lampen lyser (hvis den setter i "ventilasjonsmodus").

 

Håper noen her inne har erfaring med slike brennere. Takker for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

Får du ikke noe blinkende feilkode?

Forrige helg opplevde jeg det samme med min.

Fikk feilkode om at den ikke fikk diesel, flammevakt ute av funksjon eller gløding ikke virket.

Feilen viste seg å være dårlig kontakt i strømpluggen.

Varmeren trekker en del strøm under glødeprosessen, og ville derfor ikke starte fordi den ikke klarte å trekke det den skulle p.g.a. dårlig kontakt.

Da slo feilkoden inn fordi glødepluggen ikke fikk nok strøm.

Litt forvirrende, fordi jeg ikke fikk feilkode om strømmangel.

Link to post
Share on other sites

Har nå prøvd å trykke inn overopphetingsknappen. Nå brenner den, det ryker opp av pipa, pumpa går, og det blåser som det skal. Problemet er bare at luften ikke er spesielt kald. Den skal jo gi 1800w, så jeg burde vel merke varmen ganske godt? Det er varmt inne i brenneren (vondt å stikke en finger inn i utblåsningsmunnstykket :smiley: ). Det jeg ikke forstår, er hvordan den kan brenner, og være varm, uten å levere varm luft? Den røde lampen på kontrollboksen lyser fortsatt ikke.

Link to post
Share on other sites

Den skal gi 1700 watt på full og 900 på halv. Det er kun mengde olje til brenneren som styrer effekten. På den jeg hadde i forrige båt gikk pumpa halvparten så mange "knepp" i minuttet på 1/2. Regner med at du har bryter på 1/1, ellers hadde den vel ikke staret!? Det kan jo være at sugeslangen ikke står ordentlig ned i olja (lite olje på tanken), at den er sammenklemt eller lignende som kan føre til mindre olje til brenneren.

Også viktig å bruke riktig olje.

 

Min Wallas var en 1400 og det blir ikke brennende varmt akkurat, men lunker og tørker lufta godt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har og en wallas 1800.

 

Den leverer god og varm luft hvis ikke alle spjelt er åpne. Men siden båten vår er romslig blir det jo ikke veldig varmt, men tørker lufta godt.

 

Mener å huske det står i manualen at man skal bytte brennkammeret etter ti år. Det kan visstnok sprekke.

 

Kanskje det har hendt noe slikt hos deg.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

løfter denne;

jeg har samme symptomer som Microcefalus hadde øverst her.

pumpa tikker, tanken er full, bronsefilteret på slangen er rent og er nedi brennstoffet (lampeolje), rødlyset tenner ikke, og det kommer ingen varmluft ut av dysene, bare kaldluft.

Det er halvannet års tid siden apparatet var i drift (påsketur 2012).

Har noen et eller flere gode råd å gi?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Min wallas 1800 starter, viften blåser, men det kommer ikke varm luft. Jeg kan høre "tikking" fra pumpen, og hvis jeg tar pumpeslanget ut av tanken, og ser på den, ser jeg at den trekker parafin inn i brenneren. Rett etter at jeg har startet den, lukter det litt brent parafin, og noen ganger kommer det litt røyk, men varme blir det aldri. Den røde lampen på kontrollpanelet lyser ikke. Den grønne lampen lyser (hvis den setter i "ventilasjonsmodus").

Slik du beskriver det så er glødetråden intakt, siden du merker lukt av brent parafin og at det kommer litt røyk. Årsaken til at den ikke tenner kan være at det har vært en stund siden den har vært i bruk og at veken har tørket ut - blitt hard . og ikke suger parafin så godt lenger.

Oppstartsproblemer kan oppstå og det kan ta tid før veken fukter seg godt nok slik at varmeren brenner slik den skal. Må regne med litt soting og dårlig forbrenning til å begynne med. Beste er å skifte til ny veke.

 

 

Får du ikke noe blinkende feilkode?

Fikk feilkode om at den ikke fikk diesel, flammevakt ute av funksjon eller gløding ikke virket

Ingen feilkodemeldinger på Wallas parafinvarmere. Wallas dieselvarmere (og kokeapparater) har "D" i produktbetegnelsen (eks: 30D), og disse har feilkodemeldinger med blinkende rødt lys.

 

 

Har du sjekket om overopphetingsbeskyttelsen er løst ut? Kan resettes ved å trykke inn en liten rød knapp foran ved utblåsningsmunnstykket.

 

Når pumpen tikker og går, er ikke overopphetingstermostaten løst ut

 

 

 

Mener å huske det står i manualen at man skal bytte brennkammeret etter ti år. Det kan visstnok sprekke.

 

 

 

Ukjent for meg, og jeg har holdt på med reparasjoner av Wallas i 30 år

jeg har samme symptomer som Microcefalus hadde øverst her.

pumpa tikker, tanken er full, bronsefilteret på slangen er rent og er nedi brennstoffet (lampeolje), rødlyset tenner ikke, og det kommer ingen varmluft ut av dysene, bare kaldluft.

Det er halvannet års tid siden apparatet var i drift (påsketur 2012).

Suger pumpe parafin? Løft slangen ut av dunken og se om luftboblen som oppstår flytter seg 2-2,5 cm ved hvert "pumpetikk".

Gløder den? Har du et tang-amperemeter for hånden kan du måle om varmeren bruker ca 4,5-5 aH i glødefasen (2,5-3 min).

Om pumpen suger og varmeren ikke tenner, er det vanligvis glødespiralen som er gåen

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Låner denne:

Har Wallas 1800. Den varmer og blåser, men lar seg ikke stoppe på nrmalt vis.

Må selv trekke sugerøret opp av oljetilførselen og la den gå til den blir kald før jeg slår den av...

Har stått tørt i båten i mange år (ser ut som ny) men svært lite brukt...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har Wallas 1800. Den varmer og blåser, men lar seg ikke stoppe på nrmalt vis.

Må selv trekke sugerøret opp av oljetilførselen og la den gå til den blir kald før jeg slår den av...

Har stått tørt i båten i mange år (ser ut som ny) men svært lite brukt...

Og den røde led-lampen lyser uansett?

Mest sannsynlig defekt etterkjølingstermostat.

Jeg har på lager

Ved nærmere ettertanke gjelder min påstand eberspracher d4. Der står det at man bør bytte brennkammeret etter 10 år......

Wallas'er er herved friskmeldt for denne påstanden :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

Jeg låner gjerne denne tråden litt.

Jeg har en wallas 1800 sail.

 

Jeg skulle testkjøre denne igår. Da skjedde følgende

-Startet normalt, men ble ikke varm,

-fylt på 1liter lampeolje som hadde stått i båten i vinter.

- Fikk den da til å bli varm littegrann men så ble den kald igjen etter 10-15min.

-Fikk den ikke til å varme igjen.

-Kjøpte 4l ny parafin for varmere og fått flushet ut den gamle.

- pumpa tikker og går.

- jeg ser at luftboblen flytter seg oppover hvis jeg tar slangen ut av parafinen litt.

- Det ryker fra eksosen de første 5 minutene, men så slutter det.

-vifta sviver hele tiden.

 

Hva kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg testa litt. Med kun fritidsbatteriene på fikk jeg 11,95v med varmeren. Jeg koblet til batterilader(landstrøm). Da hadde jeg 14,4volt med varmeren under oppstart. Ikke snakk om at den blir varm.

Det er et lite filter i enden av slangen ja. En sånn kobberfarva sak. Skal prøve å røske det av neste gang da:)

Link to post
Share on other sites

.....

Suger pumpe parafin? Løft slangen ut av dunken og se om luftboblen som oppstår flytter seg 2-2,5 cm ved hvert "pumpetikk".

Gløder den? Har du et tang-amperemeter for hånden kan du måle om varmeren bruker ca 4,5-5 aH i glødefasen (2,5-3 min).

Om pumpen suger og varmeren ikke tenner, er det vanligvis glødespiralen som er gåen

Nå har jeg montert rep-settet. Pumpa starter, den suger, men varme blir det ikke.

Nytt forsøk i dag, etter at wallasen er tatt ut av båten (forsøk ute), suge- og returslange ned i en lampeoljebeholder. Tangampèremeteret viser ca 6 A i startfasen, så glødespiralen er åpenbart tilkopla og gløder. Etter litt tid hørte jeg et blaff, og det kom litt eksos uta av eksosåpningen. Etter cirka halvannen minutt til sa det kraftig "poff", og det drev røk omkring inne i Wallasen (kunne se det gjennom åpningene i huset, i enden uten varmluftsutblåsingsrør. Ut av rørene kom det ingen varm luft, bare kald. Så falt strømmen til ca 1,5 A. Ingen lys lyste opp på betjeningsenheten. Da jeg slo av, stoppet apparatet umiddelbart, så det var ingen nedkjøling.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

 

-Kjøpte 4l ny parafin for varmere og fått flushet ut den gamle.

- pumpa tikker og går.

- jeg ser at luftboblen flytter seg oppover hvis jeg tar slangen ut av parafinen litt.

- Det ryker fra eksosen de første 5 minutene, men så slutter det.

-vifta sviver hele tiden.

 

Hva kan være galt?

 

"vifta sviver hele tiden" - hva mener du med det? Mener du brennluftvifta? (den du ikke ser, som ligger skjult inni varmeren). Du skal kjenne litt blåst fra den via avgass-røret. Om denne ikke går som den skal, får du ikke nok luft til forbrenning.

 

Stopper å brenne, med til dels mye soting, gjerne kombinert med både "puff" og "poff". En vanlig årsak til at en Wallas slukker på måten du beskriver, kan også være feil ved returslangen. Enten ved at den ligger i svanehals, vannlås, sammenrullet eller at den går for dypt ned i parafindunken. Skal bare en cm eller så gjennom korken. Får ikke returparafin fritt løp, vil den bygge seg opp i slangen og det blir stående for mye parafin i brenneren. Flammen rett og slett "drukner", og viften gir ikke nok luft til forbrenning av overskuddet.

 

 

Nå har jeg montert rep-settet. Pumpa starter, den suger, men varme blir det ikke.

Nytt forsøk i dag, etter at wallasen er tatt ut av båten (forsøk ute), suge- og returslange ned i en lampeoljebeholder. Tangampèremeteret viser ca 6 A i startfasen, så glødespiralen er åpenbart tilkopla og gløder. Etter litt tid hørte jeg et blaff, og det kom litt eksos uta av eksosåpningen. Etter cirka halvannen minutt til sa det kraftig "poff", og det drev røk omkring inne i Wallasen (kunne se det gjennom åpningene i huset, i enden uten varmluftsutblåsingsrør. Ut av rørene kom det ingen varm luft, bare kald. Så falt strømmen til ca 1,5 A. Ingen lys lyste opp på betjeningsenheten. Da jeg slo av, stoppet apparatet umiddelbart, så det var ingen nedkjøling.

 

Omtrent samme svar som over. Sjekk returslangen.

 

Det røde led-lyset i kontrollpanelet, lyser først når etterkjølingstermostaten (står inn i brenneren), blir varm nok. Nedkjøling/etterkjøling aktiveres bare når den røde lampen lyser

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Med vifta mener jeg egentlig bare vifta som blåser varmluft ut i båten.

Prøvde igjen nå.

Det ryker av eksosen ganske bra i 5-10min, derretter avtar det for å så slutte helt.

Etter en 3-4min tenker jeg så hører jeg varmeren begynner å gå på et annet "turtall" og det virker som tikkinga får en litt annen frekvens.

Det er en liten trekk i avgassrøret hele tiden. Ser det bra etter 5min siden røyken komme fint rett ut av sida på båten.

Jeg tok av filteret på slangen.

Returen går rett ned i kanna og er ikke nedi parafinen...

Link to post
Share on other sites

....

 

Omtrent samme svar som over. Sjekk returslangen.

 

Det røde led-lyset i kontrollpanelet, lyser først når etterkjølingstermostaten (står inn i brenneren), blir varm nok. Nedkjøling/etterkjøling aktiveres bare når den røde lampen lyser

 

Hadde med hele saken til en wallas-reparatør i dag. Årsaken var at en forbindelse mellom to deler av friskluftsystemet inne i wallasen var borte (sannsynligvis falt ned i avgrunnen ombord da den ble åpnet for å skifte veke/glødetrådsett). De hadde en sånn forbindelsesdel til overs hos reparatøren, den ble satt på, og da jeg kom hjem med den, virket den. Nå er den på plass i skipet, og virket også der. Hurra!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...