Jump to content

Wallas 1800 blåser, men varmer ikke


Microcefalus

Recommended Posts

Med vifta mener jeg egentlig bare vifta som blåser varmluft ut i båten.

Prøvde igjen nå.

Det ryker av eksosen ganske bra i 5-10min, derretter avtar det for å så slutte helt.

Etter en 3-4min tenker jeg så hører jeg varmeren begynner å gå på et annet "turtall" og det virker som tikkinga får en litt annen frekvens.

Det er en liten trekk i avgassrøret hele tiden. Ser det bra etter 5min siden røyken komme fint rett ut av sida på båten.

Jeg tok av filteret på slangen.

Returen går rett ned i kanna og er ikke nedi parafinen...

 

Det skal ikke ryke av eksosen under gløding/oppstart.

Kanskje defekt brennluftvifte?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

Årsaken var at en forbindelse mellom to deler av friskluftsystemet inne i wallasen var borte.

Nå er den på plass i skipet, og virket også der. Hurra!

 

Ser man det ja :smiley: Jeg tar utgangspunkt i at alle deler er på plass :giggle:

Og plutselig så var alt i orden :flag: Hurra til deg også........

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

Det skal ikke ryke av eksosen under gløding/oppstart.

Kanskje defekt brennluftvifte?

ja mulig.

Jeg har tatt den ut av båten og skal demontere og se om e finner ut av noe. Har kjøpt rep sett.

Jeg testa den i garasjen nå. Trekker 5A under oppstart. ryker litt av eksos i starten. Så kommer plutselig litt røyk ut av forbrenningsluft innsuget. Ser ut som det er da den "gir seg"..

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått montert ny veke og spiral. Det trengtes så det ut til...MEN. Nå trekker den ikke mere en 0,5-1.5A under oppstart.

Jeg har sjekka (ohma) at glødespiralen er hel og at det er kontakt ifra strømstikket til glødespiralen og hele veien til spiralen.

Den temperaturføleren. Skal den stå bare inne i brennkammeret? Eller skal den trøest inn i et av hulla i selve brenneren?

Link to post
Share on other sites

Temperaturføleren (etterkjølingstermostaten), skal først gjennom det lille hullet i brennkammeret, og så gjennom et tilsvarende lite hull i brenneren. Det er bare et hull som passer, og som også sikrer at brenneren er riktig på plass.

 

0,5-1,5A under oppstart er for lite. Skal bruke 4,5-5,0A. Sjekk forbindelsene på nytt, spesielt om kontakten står godt i kretskortet.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk. Jeg har sjekka flere ganger. Jeg har ohma bak på lodingene i kretskortet der hvor stikket går på. Jeg får det riktognok ikke til å pipe der. Men får utslag. Jeg får multimeteret til å pipe når jeg ohmer fra kretskort til spiral på begge sider. Samt jeg får det til å pipe når jeg ohmer igjennom spiralen. Med andre ord, det bør ikke være noe ledningsbrudd.

Link to post
Share on other sites

Om du har gjort alt riktig ellers, så kan det tyde på at det er en defekt ved kretskortet. Kan være noe så enkelt som glødereleet.

 

Kanskje det hadde vært lurt å levere/sende den tll en Wallas reperatør?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått den til å gløde. Visste seg å ikke være god nok kontakt på kabelskoa på glødetråden. Målte 12,5v på kabelskoa og 10v på stikket. Men får ikke starta. Kan det være at den har blitt for full av olje? Eller "feil" merke olje? (Kemetyl varmeolje fyringsolje).

Det ryker ut av hullet til etterkjølingstermostat og ut gummipakningen rundt ledningene og drivstoffrøret.

Link to post
Share on other sites

Med mindre parafinen ligger og flyter over glødespiralen, så skal den tenne. Bruk Kemetyl Fritidsparafin, den er "bankers". Aldri hatt problemer med denne kvaliteten gjennom mine 30 år som Wallas reperatør. Tidligere het den Blåtind Fritidsparafin.

 

Spørs om innsiden er såpass fuktig av uforbrent parafin som gjør at den nå ryker, og at røyk tyter ut av alle tenkelige små åpninger. Start opp og la varmeren stå og brenne på høy effekt ei stund (20-30 min, gjerne lenger) til du ser den stopper å ryke + litt til. Slå av varmeren, vent på nedkjøling, og start på nytt. Den vil nå starte med en gang og den røde lampen tenner seg ganske umiddelbart, fordi varmeren enda har litt temperatur i seg. Muligens du også vil høre et "poff" eller 2 under ny oppstart, og det kommer også av at varmeren ikke er helt nedkjølt før ny oppstart. Ikke farlig i det hele tatt.

 

Venter du til varmeren er helt kald etter nedkjøling, vil du få en bedre og mer riktig oppstart. Skal hverken "poffe" eller ryke under oppstart. Om det skjer, er det noe galt med innstillingene på kretskortet, eller brennluftviftemotoren har begynt å synge på siste verset.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Fant ut at det:)

Du hadde rett hele tiden:)

Brennluftviftemotoren sveiv ikke rundt. Demonterte hele varmeren, snurret på vifta og blåste rent med kompressor. Tror det lå noe fremmedlegemer nedi der.

Nå blåser det ut der (ikke bare en trekk som jeg følte jeg kjente tidligere). Men på oppstarten nå så gikk glødetråden i stykker igjen.

Rimelig sikker på den skal starte når jeg får ny glødetråd igjen.

Tror glødetråden fikk seg en smell under et oppstartsforsøk som det virka som om noe parafingass tok fyr.

Nok en gang hjertelig takk for hjelpa:)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Går an, men nærmest håpløst.

 

Enkleste er å ta ut varmeren, og det er stort sett grei skuring. Slangeklemmer på avgass og luftkanaler. 2 bolter som holder varmeren i braketten, så er den løs. Bryterpanelet kobles fra kretskortet med multiplugg.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei. Må løfte denne litt jeg. Kjøpte en båt som har stått tre år på land. Den ble forsøkt ved overtakelse og sen fyret og varmet. Senere har vi pusset opp i mange uker og nå hatt båten på vannet i tre uker og wallas 1800 har fungert fint. Inntil i dag. Denne stod på en 1,5 time ca og varmet fint. Når vi slo den av så ville ikke det røde lyset slukke og varmeren fortsette og tikke/surre og går.

 

ingen ting vi har gjort i noen timer nå får denne til å slutten gå, med unntak av hovedstrømbryter. Med en gang strømmen slår seg på igjen så begynner den å surre å gå, selv i nullposisjon. Vi har nå fylt opp dunken mer enn nok, og løftet både dunk og slange uten hell. Vi hører liksom ikke disse poffene ved tenning. Overopphetingsknappen er trykket inn men følte ikke den var løst ut.

 

holder til akkurat nå i nærheten av fredrikstad gjestehavn.

 

hva kan vi gjøre mer av selvhjelp?

Link to post
Share on other sites

Stopper pumpen å gå/slå når du slår av? Eller fortsetter den å gå samt at du fortsatt får varme?

I så fall er det noe galt med kontrollpanelet (ene vippebryteren) eller kretskortet. Du får kjøpt ny vippebryter, krever lodding, og du får kjøpt nytt kretskort. Anbefaler at dette gjøres på et Wallas verksted med kompetanse.

 

Stopper pumpen når du slår av, varmeren blir kald, men det røde lyset fortsetter og lyse mens viften går? Da er det mest sannsynlig etterkjølingstermostaten:

Wallas Etterkjølingstermostat

Wallas delenr. 362413

Hvem som kan ha denne på lager rundt Fredrikstad vet jeg ikke, sjekk forhandlerlisten hos Sunwind, søk på Viken. Så får du ringe rundt.

Mener de har den hos Seatronic i Moss.

https://www.sunwind.no/dealers/

 

Hvordan finne termostaten på din Wallas:

* Du trenger vanligvis ikke ta varmeren ut av opphengsbraketten, med mindre den er så trangt montert at du ikke kommer til fra undersiden.

* Løsne mutteren midt under apparatet og trekk ned bunnlokket

* På samme side som kabler går inn på kretskortet, er det lett å se termostaten som står inn i brennkammeret helt øverst. 

* Om den ikke ser ut som den på bildet, har du en (ganske) gammel Wallas 1800. Da er det bare en kobbertråd inn i brenneren, med en overgang i en silikonhylse, til 2 grønne ledninger som går videre inn i kretskortet like ved pumpen.

* Klipp ledningene nærmest mulig overgangen og skjøt de med ledningene med kabelsko ved hjelp av sukkerbiten. Det er ingen forskjell på + og -

* Trekk ut kobbertråden/termostaten og sett inn den nye

* Sett på plass bunnlokket, og pass på at du har montert nippelen for retur av drivstoff.

 

Får du problemer, kan du ringe meg (etter kl 10:00 :yesnod:)

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for informativt svar. Mye av dette kan jeg sikkert bruke senere. Tok ut sikringen over natten og da ble alt tydeligvis nullet. Ja rød lampe lyste og vifte gikk, hjalp ikke ta ut sikring og sette inn igjen eller ha hovedstrøm bryter av. Om den relativt salt etterpå fikk strøm så bare dura den igang. Men som sagt den suser og går som den skal nå. Ja er vel i Moss som er nærmest, bor der men er på hvaler med snekke som holder 6-6,5 knop i marsjfart, så

moss

ble litt langt unna 🤘

Link to post
Share on other sites

Slik ser min termostat ut...

 

det handle er vel tilbakeføringsslange til lampeolje men den var bare rett ut og ned. 
 

pumpa og oljeslangen var tom og ikke noe søl, tipper pumpa har gått, og den har de ikke på lager på hbbe i Moss... hvor finner jeg brennmatta og gløderen? 

FB61095D-2FF5-4390-B458-DBFE134DE397.jpeg

5E5AE95D-1882-4627-BB7D-6748BB46D205.jpeg

2FF36749-3D7D-4F2B-85EE-5AADD8CD57AF.jpeg

Link to post
Share on other sites

Torpinto skrev for 4 timer siden:

Har du et tlf nr da? 🙈

 

Står ikke det nederst på hvert innlegg jeg skriver? Du må riktignok være pålogget for å se det.

Men her er det: 900 18 209

 

Torpinto skrev for 1 time siden:

Slik ser min termostat ut...

 

det handle er vel tilbakeføringsslange til lampeolje men den var bare rett ut og ned. 
 

pumpa og oljeslangen var tom og ikke noe søl, tipper pumpa har gått, og den har de ikke på lager på hbbe i Moss... hvor finner jeg brennmatta og gløderen? 

FB61095D-2FF5-4390-B458-DBFE134DE397.jpeg

5E5AE95D-1882-4627-BB7D-6748BB46D205.jpeg

2FF36749-3D7D-4F2B-85EE-5AADD8CD57AF.jpeg

 

Første bildet er returnippelen som står festet i bunnlokket i et nøkkelspor. Skal tres over røret som kommer ned fra brenneren, like foran kanalen til brennluftmotoren. Fra nippelen og ned til tanklokket skal det være fall hele veien, ikke noe svanehals eller vannlås. Skal ca 1 cm gjennom tanklokket og kuttes. Må ikke stå ned i parafin, det blir trøbbel.

 

Andre bildet er etterkjøling-termostaten, og på det siste bildet ser jeg at den har løsnet fra kobberkoppen. Koppen har en kobbertråd som går inn i brennkammeret og ca 1 cm inn i indre brenner-ring. Du kan prøve å lime/feste termostaten mot koppen igjen, eller rett og slett bytte hele termostaten med kopp/tråd.

 

Når denne blir varm, ca 80 grader, utvider bi-metallet seg og den blir aktivert, og rød led på kontrollpanelet tennes.

Når du slår av apparatet, sørger som sagt denne for at brennluftmotor og hovedmotor går til temperaturen er under 80 grader, og da slukker rød led. 

 

Red;

Hvorfor tror du pumpa er gått? Fordi den ikke tikker? Eller fordi den tikker men suger ikke parafin?

Test av pumpe: På bilde nr 2 ser du noen kontakter på kretskortet. Den første (øverste) har 4 pinner. De 2 øverste er til hovedviftemotor, de 2 neste til brennluftmotor. Så har du 6-pins kontakt til kontrollpanelet.

 

Den neste 2-pin kontakten er til pumpen og overoppheting-termostaten.

* Løsne denne fra kretskortet og mål om det er gjennomgang mellom de 2 ledningene. Den ene ledningen går til overoppheting-termostaten foran på apparatet, videre til sukkerbiten på pumpen. Den andre går rett til sukkerbiten på pumpen. Er det forbindelse er termostaten i orden, er det ikke forbindelse så må du trykke inn termostaten. Ikke forbindelse? Da er det noe feil med termostaten.

* Er det forbindelsen kan du teste pumpen manuelt; Sett 12 direkte på sukkerbiten. +/- spiller ingen rolle. Den skal slå/tikke hver gang du setter strøm på. IKKE ha kontakten på kretskortet når du setter 12 v på pumpen.

* Slår/tikker pumpen, men suger ikke parafin? Om den har stått tørt over lang tid, eller ikke vært i bruk på lang tid kan dette skje. Du kan prøve å tvangsmate den med en pipette slik at den får litt fuktighet å jobbe med. Men jeg bruker ikke så mye tid på dette og skifter de som oftest. Spart tid = sparte penger. 

 

Så var det bunnmatte og gløder:

Wallas 1800 har glødespiral og veker. Enkelt å kontrollere glødetråden om den er i orden uten å åpne brenneren.

Den siste kontakten på kretskortet (også 4-pin) er for gløder og overoppheting-termostat. Egentlig lett å se hvor de går men de 2 nærmest pumpekontakten er til gløding, og de 2 siste selvsagt til termostaten.

 

* Løsne kontakten og mål om det er forbindelse mellom de 2 nevnte til glødingen. Har du forbindelse er glødespiralen i orden. Mål og så fra den ene ledningen mot gods på brennerlokket. Er det forbindelse har du en kortslutning, og glødespiral + veke+ pakninger må skiftes for å unngå skade på kretskortet - om det ikke allerede har skjedd da.....

 

Og til slutt: 

Rådene og veiledningene som er gitt i denne tråden for 1800, gjelder også for varmere; 1300, 1800, 1800t, 2400, 2400t og 3200

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...