Jump to content

Dunking under kjøring


First 31.7

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en dunkelyd i bilen under kjøring.  Lyden kommer med ca. 1/2 sekunds mellomrom.  Lyden er ikke veldig høy.  Noen som har peiling på hva dette kan være?

 

mvh

Mildrid

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

Med et 1/2 sekunds mellomrom så vil det være naturlig å tenke på noe som kommer fra et hjul.

 

Har du sjekket om tidsintervallet forandrer seg opp og ned med hastigheten?

 

Er det likt om du svinger eller kjører rett frem?

 

Er bilen forhjulsdrevet, hva med drivknutene?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en dunkelyd i bilen under kjøring.  Lyden kommer med ca. 1/2 sekunds mellomrom.  Lyden er ikke veldig høy.  Noen som har peiling på hva dette kan være?

 

mvh

Mildrid

<{POST_SNAPBACK}>

Dette blir som den berømte "nåla i ....." :nonod:

Jeg har reparert egne og andres biler i 20 år til jeg ble lei og kjøpte ny.

Jeg tror den eneste måten å finne problemet på er å inspisere og prøvekjøre doningen.

Mvh "lykkelig eier av Honda CRV"

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du kjørt på ei katte? Kan ligge fastklemt i en av felgene!! Beklager-fra spøk til alvor, du har ikke glemt Marna`n du satte fra deg i bagasjerommet i høst? Selvtenning kan forekomme når solen begynner å varme og forgasser har en liten dram igjen fra forrige sesong.

Det kan være noe galt!

Sven Arild

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en dunkelyd i bilen under kjøring.  Lyden kommer med ca. 1/2 sekunds mellomrom.  Lyden er ikke veldig høy.  Noen som har peiling på hva dette kan være?

 

mvh

Mildrid

<{POST_SNAPBACK}>

Endrer frekvensen mellom dunkingen seg i takt med fartsendring? Tenkte først på drivaksel som er i ferd med å gå.

 

Ellers er det veldig mye det kan være...

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en dunkelyd i bilen under kjøring.  Lyden kommer med ca. 1/2 sekunds mellomrom.  Lyden er ikke veldig høy.  Noen som har peiling på hva dette kan være?

 

mvh

Mildrid

<{POST_SNAPBACK}>

Det ble endel artige svar her Mildrid. Blir fort det når du stiller spørsmål om bilproblemer i ett båtforum og ikke oppgir noe mer info. :lol: Hvis du virkelig har dette problemet med bilen så får du rope ut! Det er sikkert mange her som kan komme med gode råd hvis du virkelig trenger hjelp! :yesnod: Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg låner denne tråden litt (artig lesning på disse innleggene i denne tråd :wink: )

 

Jeg ville ikke opprette et nytt emne, vi har mange OT emner for tiden, så "gjenbruk" er tingen.

 

Saken er den at jeg har Mercedes 230 med automatkasse. Hadde litt ulyder i gearkassen som begynte for 3-4 dager siden, ulyden er nå forsvunnet, men til gjengjeld virker ikke reversen lengre :headbang:

 

Noen som har vært borti dette før? Er det lønnsomt å fikse kassa, eller er det bedre å bestille ny? Når det gjelder slik hendelsesforløpet er, kan det nesten virke som at det er noe som har løsnet litt etter litt før hele greia har falt ut, noen som har vært borti det ?

 

Kassa er gammel og slitt, har kjørt ur-langt og er kanskje bedre å bytte ut, men hvis kun noe er løsna, kan det kanskje være mulig å fikse denne igjen ?

 

Håper noen kan hjelpe....... (hilsen han som velger parkeringsplasser med omhu :lol: )

Link to post
Share on other sites

Saken er den at jeg har Mercedes 230 med automatkasse. Hadde litt ulyder i gearkassen som begynte for 3-4 dager siden, ulyden er nå forsvunnet, men til gjengjeld virker ikke reversen lengre :headbang:

Vel, det kunne hjulpet litt om du skriver hvilken årsmodell eller MB-type (f.eks 123) du har. MB har generelt sett hatt automater som har vært vesentlig mer slitesterke enn de manuelle, og MB har også hatt en serie eller to som ikke har holdt 500.000 km... Men, det er vel ikke helt vanlilg at man "mister" et gir.

 

Derfor ville jeg først sjekket to saker:

1: Se på overføringsmekanismen. Gir-velgerarmen har en nylonforing som kan slites... Når den er slitt kan den dunke / skrangle / etc for deretter å falle av. (Men, har den falt av har du "mistet alle" girene..). men, er den for krt kan det hende at du ikke får satt girvelgeren i selve girkassa riktig.

 

2: Lite eller manglende girolje gir varierte / "interessante" opplevelser. En av de er at det tar laaaang tid før den går i gir (luftbobler i hydraulikken...). Sjekk derfor (på riktig måte) at du har riktig mengde med girolje.

 

3: Ellers så er det nok av feil man kan få...

 

:-) steinar

...med flere MB automatkassser i bruk...

Link to post
Share on other sites

Takk så langt Fredriksen. Type? Tja, stasjonsvogn med 4 hjul :wink:

 

Jeg skal finne ut hva slags type, og skrive det her, men akkurat nå er jeg på vei ut :cheers: , så det blir nok i morgen.

 

Når det er sagt, jeg hadde bilen på service på Torsdag i forrige uke, og på faktura står det noe om påfylling til gearkasse. Teorien din er kanskje ikke så dum den?

 

(dere får unnskylde meg at jeg ikke aner typen før jeg har sjekket vognkortet, for meg er bil pengesløseri, men nødvendig onde....... Spør meg heller om båtmotoren, den vet jeg mye om :wink: )

Link to post
Share on other sites

Forøvrig Fredriksen; du kjente meg igjen i snøkaoset ? Ikke mange som bedriver vinterkjøring i mer uegnet doning enn deg, men du kom deg da frem

Vil tro GD`en passet bedre den dagen...

Yepp, Suzuki, så deg!

 

Er nok enig i at GD'en passer best nå om vinteren, men enkelte ganger bare MÅÅÅÅ jeg høre V8-låt igjen! Jeg kan jo ikke starte den grønne "røykgeneratoren" min før båten er sjøsatt til våren og må ha now å døyve abstinensen med :rolleyes:

 

Forøvrig er GD'en en GE, og da selvfølgelig med en automatkasse :yesnod::yesnod:

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...