Jump to content

Dunking under kjøring


First 31.7

Recommended Posts

Mener du kan få tak i "rimelige" byttekasser. Normalt vil det ikke lønne seg å overhale kassa. Det kommer jo litt an på hvor langt den er gått også. Normalt blir jo ikke reversen (clutchlamell etc) særlig slitt, sdå det er nok en "mekaniks" feil her, ventil, overføringsstag e.l.

Link to post
Share on other sites

Til Huldas Ford Taurus 3,8L koster overhaling av garet ca. 25 000. Det var prisen jeg fikk for et par år siden. Prisen inkluderer motor ut/inn av bilen også. Denne gangen holdt det med å true bilen med overhaling. Siden har kassa gått helt fint.

 

Jeg tror ikke det er nødvendig å plukke motoren ut av en Mercedes for å gjøre jobben.

 

Da jeg for en del år siden kjøpte byttekasse til vår for lengst vrakede Opel Ascona, kostet kassa 17 000. Da måtte jeg levere tilbake den gamle kassa. Montering ikke inkludert i prisen.

 

Så da har du vel litt bakgrunn. Det er en del verksteder nede i Østfold som er meget flinke på automatgear.

Link to post
Share on other sites

Bilen til Perlen er en W124T

Ok, greit :smiley:

 

Takk for alle tips, jeg skal begynne å sjekke utover dagen. Det som er litt pussig, er at rett før jeg dro ut i går kveld, skulle jeg flytte bilen litt. Sto med fronten mot snøhaug, og måtte derfor sku bilen. Lot den stå med vilje i revers. Når jeg hadde flyttet bilen litt, slo reversen inn igjen. (sto i døråpning og skudde, så det ble ingen "førerløs" bil :lol: )

 

Jeg ser derfor ikke bort fra at Fredriksen er på sporet i hans innlegg ovenfor.

 

Igjen, takk !

Link to post
Share on other sites

HER har du gutta som kan MB-automater i Oslo...

Takk Brutus for denne linken.

 

Pratet med de i dag, stilte diagnose over telefon, da symptomene jeg har er kjent på gearkassen på den årsmodellen.

 

Det beste alternativ for meg er faktisk å dra til Oslo, da kompetanse vedrørende automatkasser er så som så med ellers i landet.

 

Slik det ligger an, er at jeg må bestille tid ca èn uke før jeg drar til Oslo, de tar overhaling på den dagen, og jeg kan dra hjem på ettermiddagen. Å få et verksted her nede til å skru den ut, sende av gårde, skru den på plass igjen, fordyrer reperasjonen vesentlig. I tillegg vil jeg da være uten den bilen i flere dager.

 

Prisen er som du tipset, rundt 6-7 tusen pluss mva. (huff!!)

 

Så nå må jeg bare finne på masse nødvendige ærender der inne og bestille tid. Inntil videre går det faktisk greit å være uten revers, må bare velge parkeringsplasser etc om omhu :lol:

Link to post
Share on other sites

Prisen er som du tipset, rundt 6-7 tusen pluss mva. (huff!!)

Ja, jeg kan også anbefale dette firmaet, de har peiling!

 

Men, for å spare noen "båt-kroner" ville jeg først sjekket oljenivået på girkassa før jeg hadde tatt meg en hovedstadstur.

Jeg regner med at du vet hvordan du skal gjøre dette, men for å være sikker ramser jeg det opp her:

-Kjør motor & girkassa normal varm

-Parker på en vannrett plass (i garasjen, bensinstasjon etc..)

-Etter å ha stått med girvelgeren i park i ca 1 minutt, sett velgeren i ett og ett girvalg og la den stå der i ca 2-3 sek før du fører den videre. Deretter setter du den i park igjen og måler oljemengden mens motoren går.

(Og, for å gjøre det på den helt riktige måten, skal man egentlig ha en skinnfille å tørke peilepinnen med Det skal bare en kort tråd fra en fille (tvist= FY!!) eller en liten papirbit fra tørkepapiret for å lage de helt store overraskelser i hydraulikken i kassa: Ventilene er små!) :headbang:

 

Ellers så kan jeg muligens få foreslå at du tar hovedstadsbesøket fra 17. mars og utover ca en uke (Sjøen for alle) :rolleyes:

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg har en dunkelyd i bilen under kjøring. Lyden kommer med ca. 1/2 sekunds mellomrom. Lyden er ikke veldig høy. Noen som har peiling på hva dette kan være?

Det finnes et mellomstag i forstillingen. Det er montert på fjærbenet. En leddkule i hver ende. Disse har en tendens til å bli raskt slitt, siden de er i konstant bevegelse. Mellomstaget står i forbindelse med krengestabilsator. ( gneldrestaget)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...