Tom Rør Startet 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2013 Je har tenkt til å bytte ut gamle kobberrør og gummislanger til den hydrauliske styringa på båten, og jweg har sett at det på nyere båter er tynne nylonslanger. Jeg har problemer med de jeg har pga. en feilmontering som ble gjort rett før jeg overtok båten, som gir seg utslag i at autopilotpumpa går "tørr" når jeg bruker den. Det ble lagt om returslange fra styreposisjonen på flybridge, og den ble tilkoblet helt nede ved rorpumpa. Jeg lurer derfor på om disse nylonslangene er like bra som disse hydraulikkslangene som man kjøper på f.eks. Tess? På forhånd takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Nylonslangene eldes raskere, de tåler ikkje nærheten av sol og kulde. Eg ville fortsatt brukt kobberrør. Men eg ville vurdert ganske mange runder, om det var nødvendig å bytte de ut de som er ombord. Er de godt klamret uten gnagsår utvendig, så holder slik lenge. Slanger lager de på tess vist du tar med de gamle. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tom Rør Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Problemet er at jeg har koblet returen fra autopiloten til et returrør som engelskmannen har koblet fra ser det ut som, og at den nye returslangen er koblet helt nede ved rorpumpa, og til styrbord eller babordrøret. Da sliter jeg med å finne et egnet sted å koble den riktig. Jeg vil tro at "Shadow Drive" enheten går amok hvis jeg kobler returen på den slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Eg kjenner ikkje til autopilot-systemer...sorry.. Men eg har lyst på Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tom Rør Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Kjøpte i fjor, men det har ikke virket siden jeg monterte det. Derfor vurderer jeg å bytte alle rør og slanger, da det er kul i helv.... å komme til der rørene går. Det vil da være vesentlig lettere å dra disse nylonslangene kontra å demontere ting som i utgangspunktet ikke er demonterbart. Det skal i hvertfall virke før ferien i år, så jeg slipper å sitte å korrigere kursen selv hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Nylonslangene eldes raskere, de tåler ikkje nærheten av sol og kulde. Eg ville fortsatt brukt kobberrør. Men eg ville vurdert ganske mange runder, om det var nødvendig å bytte de ut de som er ombord. Er de godt klamret uten gnagsår utvendig, så holder slik lenge. Slanger lager de på tess vist du tar med de gamle. Meget intresant det da det i rør anleggene i moderne boliger i dag brukes nylon rør i stedet for kobber rør og det anbefales av forsikrings selskapene så bra du sier i fra at det er for dårlig, jeg har brukt nylon rør på autopiloten i over 20 år og er svært overasket over at de ikke tåler kulde , jeg bruker ikke å ta den med meg hjem. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Jeg har en installasjonstegning her for hydraulisk styring med to posisjoner og autopilot for VP DP-H drev. Det er sikkert ikke så ulikt ditt system siden rattpumpen og mye annet er den samme. Hvis du ikke får tak i installasjonsanvisning til din autopilot kan du låne min, ellers er kanskje sleipner behjelpelige? Når det gjelder nylon så er det vel flere typer her, med innerliner, UV-bestandig osv så jeg ville ikke uten videre byttet disse med kautsjuk. Be om produktdatablad for de slangene du velger, gummi har ofte begrenset levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Det er jo ikke så avansert rørsystem på disse anleggene, så jeg bør få det til ganske smertefritt. Må nok bare skaffe noen overganger til rattpumpene, og rorpumpa. Det er noe franske greier som jeg ikke husker navnet på. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Det består vel av en styrbord linje, en babord linje og en reservoarlinje som kan være koblet sammen med reservoaret til servo-kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Det er ikke noe tank med olje, bare rør rett og slett. Styrbord og babord, samt returrør. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Trøbbel å legge opp rør ser eg. Hør med Tess kva de kan tilby. Det finnes nok bedre kvaliteter en det eg måtte bytte ombord, ca 25 år. Eg ville sjekka at det tåler olje, og kanskje ikkje brukt vannrør, som blir løfta opp som suverent... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Det er ikke noe tank med olje, bare rør rett og slett. Styrbord og babord, samt returrør. Da må reservoaret være integrert i rattpumpen, litt snaut kanskje..... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Det virker bra sånn som det er, men det kreves kanskje mer når det skal inkludere autopilot? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Enkle svar : Ja ,det kan brukes nylonrør , Nei, det er ikke bedre , Nei, autopilot krever ikke mere av noe,bare ei ell pumpe med en bedre hjerne. Nei, det skal ikke være retur rør ,oljen går begge veier,det må være tilbakeslagsventiler i pumpene. Oljebeholdningen i rattpumpa er stor nok og må stå høyest slik at det føres ei lufte rør fra autopilot pumpen til de andre ratt / ell pumper som ender i den øverste rattpumpen/styreposisjon som da fungerer som fylling og lufting for alle. Om noen går tørr så er dette gjort feil. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Jeg er i ferd med å montere hydraulisk styring fra Sleipner, og Garmin autopilot i min båt nå. Har kun en styreposisjon. Rattpumpen må være forberedt for autopilot (Tilbakeslagsventiler?) Ser du nevner "Shadow Drive". Dette er, slik jeg har forstått det, en benevnelse Garmin bruker. Sleipners rattpumper har to punkter for tilkobling av returslange (Øvre og nedre). Slik jeg har forstått det, skal man benytte nedre punkt på den rattpumpen som er plassert høyest, og øvre punkt på den rattpumpen som er montert lavest. Legger ved en tegning jeg fant i installasjonsmanualen fra Garmin. Om du har en annen autopilot, så burde vel prinsippene være de samme, tenker jeg..... Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Shadow Driwe er ikke nødvendig , det er en Garmin greie der det er en enhet som kobler ut ellpumpa om noen bruker rattpumpa når ellpumpa går. Det som skjer da er at den manuelle kursendringen ikke blir godtatt og el pumpa fører båten tilbake på tidligere kurs om ikke styringen/hjernen er avslått eller det er montert en Shadow Driwe. Fin og grei tegning , men blir mer forståelig om en kaller den røra som er merket med blått for nivå /fylle rør , og ikke retur rør. Ellpumpa kan og plasseres bak eller mellom rattpumpene , bare at rattpumpa er høyre en ellpumpa pga fylling,lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Shadow Drive virker jo som en smart innretning ved f.eks. unnamanøver i høy hastighet. Da går jo autopiloten i stand by modus. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Simrad leverer en yoysitck som man raskt kan overstyre autopiloten hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Et lite tips om slanger. Da jeg la opp min hydrauliske styring fikk jeg med slanger fra Sleipner. Dette var armerte hydraulikkslanger av en kvalitet de hadde funnet ut at funket. De hadde visst hatt erfaring med at folk hadde brukt ymse av hydraulikkslanger som ikke var stive nok. Siden det er ganske begrenset volum i rattpumpa tåler man ikke så mye "fleksing" i slangene før nivået synker og styringen blir upresis. Jeg ville trekt slanger hele veien og droppet rør med alt det drar med seg. Når jeg la opp hydraulisk styring i jolla derimot fulgte det med disse uarmerte nylonslangene i settet. Dette var et komplett sett for outboard fra Sleipner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Tok sjansen på rør, da det er noe helt for jæv... trangt, og de rørene tar vesentlig mindre plass enn slanger. Satser på at det virker Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Ja, 9 år senere, hvordan gikk det med disse nylonslangene hos deg? Jeg må bytte ut mine og prisen på disse nylonslangene frister jo... Ser f.eks Maritim har disse, avbildet med koblinger men ingen info om de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.