Jump to content

Hva slags rør/slanger er best for hydraulisk styring?

Tom Rør

Recommended Posts

Je har tenkt til å bytte ut gamle kobberrør og gummislanger til den hydrauliske styringa på båten, og jweg har sett at det på nyere båter er tynne nylonslanger. Jeg har problemer med de jeg har pga. en feilmontering som ble gjort rett før jeg overtok båten, som gir seg utslag i at autopilotpumpa går "tørr" når jeg bruker den. Det ble lagt om returslange fra styreposisjonen på flybridge, og den ble tilkoblet helt nede ved rorpumpa. Jeg lurer derfor på om disse nylonslangene er like bra som disse hydraulikkslangene som man kjøper på f.eks. Tess?

På forhånd takk for svar :-)

Nylonslangene eldes raskere, de tåler ikkje nærheten av sol og kulde. Eg ville fortsatt brukt kobberrør. Men eg ville vurdert ganske mange runder, om det var nødvendig å bytte de ut de som er ombord. Er de godt klamret uten gnagsår utvendig, så holder slik lenge.

Slanger lager de på tess vist du tar med de gamle.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Problemet er at jeg har koblet returen fra autopiloten til et returrør som engelskmannen har koblet fra ser det ut som, og at den nye returslangen er koblet helt nede ved rorpumpa, og til styrbord eller babordrøret. Da sliter jeg med å finne et egnet sted å koble den riktig. Jeg vil tro at "Shadow Drive" enheten går amok hvis jeg kobler returen på den slangen.

Kjøpte i fjor, men det har ikke virket siden jeg monterte det. Derfor vurderer jeg å bytte alle rør og slanger, da det er kul i helv.... å komme til der rørene går. Det vil da være vesentlig lettere å dra disse nylonslangene kontra å demontere ting som i utgangspunktet ikke er demonterbart. Det skal i hvertfall virke før ferien i år, så jeg slipper å sitte å korrigere kursen selv hele tiden :thumbsup:

Nylonslangene eldes raskere, de tåler ikkje nærheten av sol og kulde. Eg ville fortsatt brukt kobberrør. Men eg ville vurdert ganske mange runder, om det var nødvendig å bytte de ut de som er ombord. Er de godt klamret uten gnagsår utvendig, så holder slik lenge.

Slanger lager de på tess vist du tar med de gamle.

Meget intresant det da det i rør anleggene i moderne boliger i dag brukes nylon rør i stedet for kobber rør og det anbefales av forsikrings selskapene så bra du sier i fra at det er for dårlig, jeg har brukt nylon rør på autopiloten i over 20 år og er svært overasket over at de ikke tåler kulde , jeg bruker ikke å ta den med meg hjem.

Jeg har en installasjonstegning her for hydraulisk styring med to posisjoner og autopilot for VP DP-H drev. Det er sikkert ikke så ulikt ditt system siden rattpumpen og mye annet er den samme. Hvis du ikke får tak i installasjonsanvisning til din autopilot kan du låne min, ellers er kanskje sleipner behjelpelige? Når det gjelder nylon så er det vel flere typer her, med innerliner, UV-bestandig osv så jeg ville ikke uten videre byttet disse med kautsjuk. Be om produktdatablad for de slangene du velger, gummi har ofte begrenset levetid.

Enkle svar :

Ja ,det kan brukes nylonrør ,

Nei, det er ikke bedre ,

Nei, autopilot krever ikke mere av noe,bare ei ell pumpe med en bedre hjerne.

Nei, det skal ikke være retur rør ,oljen går begge veier,det må være tilbakeslagsventiler i pumpene.

Oljebeholdningen i rattpumpa er stor nok og må stå høyest slik at det føres ei lufte rør fra autopilot pumpen til de andre ratt / ell pumper som ender i den øverste rattpumpen/styreposisjon som da fungerer som fylling og lufting for alle.

Om noen går tørr så er dette gjort feil.

Jeg er i ferd med å montere hydraulisk styring fra Sleipner, og Garmin autopilot i min båt nå. Har kun en styreposisjon.

Rattpumpen må være forberedt for autopilot (Tilbakeslagsventiler?)

Ser du nevner "Shadow Drive". Dette er, slik jeg har forstått det, en benevnelse Garmin bruker.

Sleipners rattpumper har to punkter for tilkobling av returslange (Øvre og nedre).

Slik jeg har forstått det, skal man benytte nedre punkt på den rattpumpen som er plassert høyest, og øvre punkt på den rattpumpen som er

montert lavest.

Legger ved en tegning jeg fant i installasjonsmanualen fra Garmin. Om du har en annen autopilot, så burde vel

prinsippene være de samme, tenker jeg.....

bilde

Shadow Driwe er ikke nødvendig , det er en Garmin greie der det er en enhet som kobler ut ellpumpa om noen bruker rattpumpa når ellpumpa går.

Det som skjer da er at den manuelle kursendringen ikke blir godtatt og el pumpa fører båten tilbake på tidligere kurs om ikke styringen/hjernen er avslått eller det er montert en Shadow Driwe.

Fin og grei tegning , men blir mer forståelig om en kaller den røra som er merket med blått for nivå /fylle rør , og ikke retur rør.

Ellpumpa kan og plasseres bak eller mellom rattpumpene , bare at rattpumpa er høyre en ellpumpa pga fylling,lufting.

Et lite tips om slanger.

Da jeg la opp min hydrauliske styring fikk jeg med slanger fra Sleipner. Dette var armerte hydraulikkslanger av en kvalitet de hadde funnet ut at funket. De hadde visst hatt erfaring med at folk hadde brukt ymse av hydraulikkslanger som ikke var stive nok. Siden det er ganske begrenset volum i rattpumpa tåler man ikke så mye "fleksing" i slangene før nivået synker og styringen blir upresis. Jeg ville trekt slanger hele veien og droppet rør med alt det drar med seg.

Når jeg la opp hydraulisk styring i jolla derimot fulgte det med disse uarmerte nylonslangene i settet. Dette var et komplett sett for outboard fra Sleipner.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...