Jump to content

skader i mahogany - trebåt


Herewego

Recommended Posts

Hei. Jeg har noen fuksskader på min trebåt som jeg ønsker å ta tak i. Det er ikke store området, men jeg er bekymret for at det skal sette seg for dypt. Området på bildet har fått en lysere grå-brun farge og jeg kan "dra" bobler under lakken rundt med fingeren. Jeg har planer om å ta av hele panelet til høsten og pusse/lakke på nytt, men kan kanskje utbedre dette lokalt? Panelet er mahogany og det likkger sikkert tjue lag med epifanes to-komp klar lakk over. Hva kan jeg gjøre? Et annet spørsmål er; jeg har noen områder der fargen på treverket er bleket, hva betyr dette?

 

-Takker for all hjelp:)



https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50728/img_2576.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50728/img_2574.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50728/img_2534.jpg

Link to post

Hei, og velkommen til baatplassen.no! Det du ser her er solbleking av mahogny, sannsynligvis forårsaket av at lakken har fått blærer og sluppet til fukt. En mulig løsning vil være å skrape bort skadet lakk, slipe og bygge opp igjen overflaten lag for lag. All mahogny vil gulne uten fullverdig UV- beskyttelse, så mange benytter seg også av beis for å beholde gløden i treverket bedre.

Du vil helt sikkert få mange flere (og kanskje bedre) råd her inne. Lykke til!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Jeg har det samme problemet på min trebåt. Denne fuktflekken har sikkert kommet pga skjøten i veggplaten som er tettet med noe kittgreier el.l. Her har det blitt vannlekkasje med de følgene som vi kan se på bildet. Jeg skal frese opp denne skjøten og legge inn en list av mahogny. Deretter sliper jeg ned hele veggen, og behandler på nytt med Biltemaolje med mahognybeis.

Link to post

Hei! Hvis du skal få det pent igjen, er det bare å bruke varmepistol og skrape først. To-komp blir bare et mas åå slipe ned. På 50-80 grader blir det mykt og greit å jobbe med.

 

Deretter er det lett å slipe mahognyen tilbake til opprinnelig farge. Vil absolutt anbefale å unngå olje!

 

Jotun mahognyrestorer gir en flott bruntone tilbake i mahognyen, men ikke få sjokk og tro du har gjort noe galt den dagen du har beiset. Det kan se dramatisk ut :-).

 

Slipingen er viktig, begynn med 80 papir, så 120, 180 og 240-papir. Så stryker du lett over med fuktig klut så busta reiser seg. Tørk ett døgn og ta en omgang med 500-papir etterpå.

 

Først da kan du beise.

 

Beis med ei fille som ikke loer, og gni det jevnt utover . Tørk av alt overflødig beis med en fille uten beis også underveis.

 

Hold deg unna olje som sagt, mahogny er et veldig tørt treslag i motsetning til teak som er fet.

 

Les gjerne i prosjekt-trådene under for å se mahogny under sliping og beising.

Lakk gjerne med Biltema sin to-komp poyuretanlakk. Den er god å jobbe med og har UV-filter. Et par tre strøk er mer enn godt nok. Lykke til

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Epifanes har også UV-filter og jeg ville heller velge en slik type lakk enn en tokomponent....

 

Mahogny blekes over tid uansett, man kan kjøpe seg tid med beis og lakk med UV-filter. Etter beising kan det virke veldig mørkt, men det lysner en god del første året. Dersom du bruker Epifanes er det viktig at man følger oppskriften, dvs ett strøk 50% tynnet, ett strøk 25% tynnet og deretter flere strøk 5-10% tynnet. Jo flere strøk, jo dypere glans.

 

På det første bildet, så ser det ut for at det også er litt råte, den mørkeste flekken (og trolig også den store lyse). Der bør det freses ut og felles in frisk ved.

 

Om du bruker bildeknappen og limer inn bilde-url'en, så vises bildet istedet for linken.

 

img_2576.jpg

 

img_2574.jpg

 

img_2534.jpg

 

img_2571.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg er helt enig i konklusjonen din, at en-komp ville vært best. Da bør han imidlertid ha pusset ned absolutt alt først. En-komp i kontakt med gammel to-komp går sjelden bra. Mens omvendt gjerne styrer unna koking.

 

Det er grunnen til at jeg ville anbefale to-k igjen

Link to post

Jeg er helt enig i konklusjonen din, at en-komp ville vært best. Da bør han imidlertid ha pusset ned absolutt alt først. En-komp i kontakt med gammel to-komp går sjelden bra. Mens omvendt gjerne styrer unna koking.

 

Det er grunnen til at jeg ville anbefale to-k igjen

 

Litt uenig her. Enkomponent går bra over tokomponent, men ikke motsatt. Jeg ville absolutt gått for enkomponent her etter lakkfjerning og pussing.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tror vel NilsPils har et poeng.... Uansett, dersom du skal til med beis, så må du ta ned hele seksjoner til ren ved. Hvis ikke vil det ikke bli pent fordi beisen vil mørkne veden ganske kraftig på bar ved, men ikke på resten.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...