Jump to content

Retthet på propellaksling, toleranse?

bassefjomp

Recommended Posts

Personlig ville jeg montert akslingen i båten og målt der. Da får du med deg eventuelle toleranser også i navene. Tatt rett ut av luften, 0,35 mm høres ut til å være i høyeste laget. Dog, du har som innelgget til 'dude' beskriver, trolig ikke behov for supertoleranse. Slik som 5/100 mm pr meter aksling.

Personlig ville jeg montert akslingen i båten og målt der. Da får du med deg eventuelle toleranser også i navene. Tatt rett ut av luften, 0,35 mm høres ut til å være i høyeste laget. Dog, du har som innelgget til 'dude' beskriver, trolig ikke behov for supertoleranse. Slik som 5/100 mm pr meter aksling.

Da akslingen satt montert i båten var det ikke relevant å måle, stevnlageret var helt utslitt. Akslingen slo borti hylserøret.

Men det kan godt være at jeg monterer igjen akslingen slik den er og måler mer i båten med nytt stevnlager.

For å nevne det så er heller ikke propellen akkurat strøken.

Kanskje er propellen et større problem?

måler du maksimalt kast i aksel med klokke/diakator når du har en ende i chuck og kon-enden i senterspiss ?

Det er riktig.

Måle kastet i båten ville jeg ikke gjort, det blir en unøyaktig vitenskap.

Hvis du har tilgang til et verksted har du kanskje også tilgang til en slik innretning for å kontrollere kast som i denne tråden

https://baatplassen.no/i/topic/27233-maaling-av-kast-i-propell-og-aksling/

Jeg ville lagt det ene opplageret i enden der flensen sitter, det andre opplageret der cutlesslageret sitter, og målt kastet der propellen sitter med et måleur. Med den motoren du har er det ikke sikkert at det gjør veldig mye om du har litt mer kast midt på akselen mellom opplagringene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...