bassefjomp Startet 14.Mai.2013 Del på Facebook Startet 14.Mai.2013 Hei Båtplassen! Dette gjelder propellakslingen til ei snekke med 36hk motor. Dimensjon på akslingen er 25mm og lengden er 150 cm. Har sjekket akslingen i dreiebenk, og måler kastet på det meste til 0,35mm. Er dette for mye eller er det "innafor"? Håper noen har tips. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 jeg fikk høre at toleransen var 0,15mm i fjor da jeg hadde problemstillingen oppe på min aksling som er 40mm og nesten 2 meter.. men det er vel viktigst om slarken får konsekvens for deg? motoren rister jo langt mer enn dette ved belastning uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Personlig ville jeg montert akslingen i båten og målt der. Da får du med deg eventuelle toleranser også i navene. Tatt rett ut av luften, 0,35 mm høres ut til å være i høyeste laget. Dog, du har som innelgget til 'dude' beskriver, trolig ikke behov for supertoleranse. Slik som 5/100 mm pr meter aksling. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Har sjekket akslingen i dreiebenk, og måler kastet på det meste til 0,35mm. Er dette for mye eller er det "innafor"? måler du maksimalt kast i aksel med klokke/diakator når du har en ende i chuck og kon-enden i senterspiss ? Sitér dette innlegget Link to post
bassefjomp Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Personlig ville jeg montert akslingen i båten og målt der. Da får du med deg eventuelle toleranser også i navene. Tatt rett ut av luften, 0,35 mm høres ut til å være i høyeste laget. Dog, du har som innelgget til 'dude' beskriver, trolig ikke behov for supertoleranse. Slik som 5/100 mm pr meter aksling. Da akslingen satt montert i båten var det ikke relevant å måle, stevnlageret var helt utslitt. Akslingen slo borti hylserøret. Men det kan godt være at jeg monterer igjen akslingen slik den er og måler mer i båten med nytt stevnlager. For å nevne det så er heller ikke propellen akkurat strøken. Kanskje er propellen et større problem? måler du maksimalt kast i aksel med klokke/diakator når du har en ende i chuck og kon-enden i senterspiss ? Det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Måle kastet i båten ville jeg ikke gjort, det blir en unøyaktig vitenskap. Hvis du har tilgang til et verksted har du kanskje også tilgang til en slik innretning for å kontrollere kast som i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/27233-maaling-av-kast-i-propell-og-aksling/ Jeg ville lagt det ene opplageret i enden der flensen sitter, det andre opplageret der cutlesslageret sitter, og målt kastet der propellen sitter med et måleur. Med den motoren du har er det ikke sikkert at det gjør veldig mye om du har litt mer kast midt på akselen mellom opplagringene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dude Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Lever inn propellen til balansering og sett på nytt cutlesslager så ser du om der er vibrasjon.. helt kurant å måle med ei klokke på akslingen i båten.. de er billige på biltema dissa klokkene.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.