Jump to content

Hvilken olje på Yanmar 4LH 50197 230 HK?

All In

Recommended Posts

Har lik motor som deg og vil aldri kjøpt olje på Biltema til denne sølv-klumpen! Kjøp VDS-3 Volvo Penta olje som er spesial-laget for maritimt bruk. Pris ca 400,- for fem liter. Jeg mener det er å spare i feil ende. Dette er kostbare og svært gode motorer som fortjener kun det beste! Oljeskift bør også gjøres om høsten, før vinterkonservering...

Du skal ha en god mineralolje for dieselmotorer, viskositet på 15/40 passer

bra, Shell ,Statoil, Biltema eller andre oljer er ok så lenge de holder spesifikasjonen som motoren krever. Syntetisk olje bør du være litt forsiktig

med å bruke på LH serien, den trives best med mineralolje.

Og hvis jeg har fulgt med i timen, så er det Statoil som leverer olje til Biltema, og er samme olje bare jeg følger spesifikasjonene? De som mener jeg må kjøpe den og den oljen, er det etter egen opplevelse, eller er det harde fakta og bevis som ligger bak? Er 4 liter på Biltema samme olje som den til 400?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ser Biltema sin koster 149 for 4 liter og 399 for 10 liter. Hvis det er samme olje mener jeg...

(iPad)

Nei, du skal ikke ha den.. søk på nummeret jeg skrev, Ronny.. får ikke linket med padda.. 30569 hos Biltema er VDS-3, det bør du ha

Hmmm... stavekontrollen endret VDS til DVS.. men du forstod sikkert..

Den til 149,- er VDS-2

Redigert av Worry II (see edit history)

All In:

Glem det med VDS 2 eller 3. Dette er VP sine egne spec for og selge mer av sin egne originale olje (innen oljeprodusentene kommer ajour og får disse spekkene på kannene sine). Det finnes meg bekjent ikke noe eget VP raffineri, så olja kommer nok fra en av de vanlige leverandørene.

Du har yanmar, så ikke tenk på VDS.

Motoren din er en konstruksjon fra 90 tallet, lenge før VDS 3 spec var påtenkt, da den kom i 2007 elns. Første D6en jeg hadde i 2006, stod det krav om vds2 i boka. Senere d6 (og muligens manualer) fikk krav om VDS 3 etter at VP fant opp denne spekken selv om motoren var den samme som tidligere.

I boka på din motor står det garantert hvilke minimumskrav til oljekvalitet den har (API xx/xx og/ eller ACEA xx/xx). Husker jeg rett, finner ikke Yanmar på egne spekker, men holder seg til API og ACEA. Og den blir antagelig møtt eller overgått av Biltema sin 15w40 (den som også har VDS2 spec) som koster 399,- for 10 liter.

Ang hvor BT olja kommer fra, så måste fåglarna vita. Samme med VP olje.

Før hørte jeg at BT brukte Statoil som leverandør. Så Carlube, og det siste jeg hørte var Penzoil.

Men det spiller uansett ingen rolle, da oljene er spekket/ testet og merket ihht internasjonale standarder som API og ACEA.

Det at motor og bilprodusenter finner opp sine egne specs i tillegg, er det blårussen som står bak (min mening) for prøve og binde kundene til merkeverksteder samt selge egne (ofte meget dyre) produkter ;-)

Har hatt samme motor som deg tidligere, og brukte BT sin 15w40 (den som også oppfyller VDS2) med god samvittighet :-)

Vi prates :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Skepsisen til BT oljer har lenge eksistert. Det finnes masse svartmaling omkring BT olje på båt og motorsykkelforumer. Kan tenke meg at det er enda mer på bilforumer. Men jeg har ennå ikke sett at noen har kommet opp med dokumentasjon på at oljeproduktene fra Biltema har forårsaket skade eller at den har dårligere kvalitet enn andre oljer.

Man skulle jo tro, av omtale, at det skulle være en enkel sak å skrangle sammen nok knuste motorer/komponenter til å lage et solid stykke dokumentasjon på BT oljens skadevirkninger?

Er nok egen dumhet, men jeg merker større skepsis til "gamle" merker som Pennzoil, Gulf o.l. pøses ut fra dekksjapper og allverdens merkelige forhandlere til langt under prisen av tilsvarende fra både BT og Felleskjøpet. Fastpris. ikke kampanjer.

Spesielt med tanke på prisleiet disse oljene lå på for bare få år siden (om man i det hele tatt fant noen som forhandlet dem).

Mobil 1 i 4 liters dunker har vel vært solgt for ned i 99 kr hos Europris og Jula. Så pris og kvalitet trenger ikke nødvendigvis å henge sammen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...