All In Startet 14.Mai.2013 Del på Facebook Startet 14.Mai.2013 Skal bytte olje på motorene, og vil på Biltema og kjøpe olje. Noen som vet hvilken olje jeg skal kjøpe? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/ Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Tnx. Er vel Statoil som leverer dette. Sent from my iPad using Tapatalk HD Noen som vet hvor mye olje det går på denne motoren? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Tittet litt på denne, som sier lubricating oil capacity effect/max = 5,5/10 liter http://svkarenm.webs.com/YANMAR_4LH_operation%20manual.pdf Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Odd H Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Har lik motor som deg og vil aldri kjøpt olje på Biltema til denne sølv-klumpen! Kjøp VDS-3 Volvo Penta olje som er spesial-laget for maritimt bruk. Pris ca 400,- for fem liter. Jeg mener det er å spare i feil ende. Dette er kostbare og svært gode motorer som fortjener kun det beste! Oljeskift bør også gjøres om høsten, før vinterkonservering... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Du skal ha en god mineralolje for dieselmotorer, viskositet på 15/40 passer bra, Shell ,Statoil, Biltema eller andre oljer er ok så lenge de holder spesifikasjonen som motoren krever. Syntetisk olje bør du være litt forsiktig med å bruke på LH serien, den trives best med mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Bruker selv Texaco sin mineral oje på mine " sølvklumper " Det er den oljen som er oppgitt i manualen.. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 VDS = volvo drain specification er en volvo"spec/definisjon" og har ingenting med maritimt å gjøre direkte. (gjelder også for volvo`s tyngere kjøretøy) Les mer her: http://books.google.no/books?id=d6kPqVNdurgC&pg=PA567&lpg=PA567&dq=hva+betyr+vds+3&source=bl&ots=I4nUyIIkFu&sig=CVqJutZAZMJgKRSQgBAA7iugUlc&hl=no&sa=X&ei=55SSUaDvHMrL4ATpu4HQCA&ved=0CFsQ6AEwCTgK#v=onepage&q=hva%20betyr%20vds%203&f=false Så vidt jeg kan se levere også Biltema olje med VDS 3 spec. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-36880/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Kjøper Texaco sin olje i 20 liters dunker, blir ikke mye dyrere en Biltema... Er det foresten noen som vet hvor BT får oljen sin fra nå ?? Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Og hvis jeg har fulgt med i timen, så er det Statoil som leverer olje til Biltema, og er samme olje bare jeg følger spesifikasjonene? De som mener jeg må kjøpe den og den oljen, er det etter egen opplevelse, eller er det harde fakta og bevis som ligger bak? Er 4 liter på Biltema samme olje som den til 400? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Er 4 liter på Biltema samme olje som den til 400? (iPad) Sannsynligvis, men det er det med å føle seg trygg på det da...... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Har hørt at Biltema oljen kommer ifra engelske Carlube, men sånt kan man ikke være sikker på?? Tidligere var det vel Statoil som nevnt. (uansett den spec`n som er beskrevet på flasken, er det som er oppi) Redigert 14.Mai.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Biltema sin 30569 tilsvarer VP DVS-3. 299,- for 4 liter , 100,- mer for tilsvarende på blå VP dunk, men den er 5 liter, så det er liten forskjell.. Redigert 14.Mai.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 BestMarin har tlbud på Penzoil 15w-40 til kr 249 for 4liter Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Biltema sin 30569 tilsvarer VP DVS-3. 299,- for 4 liter , 100,- mer for tilsvarende på blå VP dunk, men den er 5 liter, så det er liten forskjell..Ser Biltema sin koster 149 for 4 liter og 399 for 10 liter. Hvis det er samme olje mener jeg... Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Ser Biltema sin koster 149 for 4 liter og 399 for 10 liter. Hvis det er samme olje mener jeg... (iPad) Nei, du skal ikke ha den.. søk på nummeret jeg skrev, Ronny.. får ikke linket med padda.. 30569 hos Biltema er VDS-3, det bør du ha Hmmm... stavekontrollen endret VDS til DVS.. men du forstod sikkert.. Den til 149,- er VDS-2 Redigert 14.Mai.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Biltemas olje fungerer utmerket på lik linje med de andre merkene, det er da ikke soyaolje dei har på kannene , det er vel slik at Biltema oljen er korrekt priset men dei andre merkene tar seg godt betalt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Hvordan får du Biltema sin til å bli korrekt priset, da ? 299,- for en 4 liter VDS-3 minerals olje. Det er ikke spesielt billig ? Man må sammenlikne samme olja, da er ikke Biltema så billig lenger etter hva jeg kan se... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Ser Biltema sin koster 149 for 4 liter og 399 for 10 liter. Hvis det er samme olje mener jeg.. Samme olja. Og mye bedre spec enn Yanmar spesifiserer. Jeg bruker den på 6LY2 440Hk som er atskillig dyrere sølv-klumper enn 4LH. Volvo VDS spec kan du glemme i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 5 liter Castro Tection koster 199,- hos Maritim (13426-37) Det er VDS-2, 15W-40. 5 liter Castro Tection Global koster 329,- hos Maritim (13426-31) Det er VDS-3, 15W-40. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Og da spør jeg, hva betyr Volvo VDS2 eller VDS3 i denne sammengeng Worry ? Kan du forklare oss uvitende ? Redigert 14.Mai.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Det var ikke jeg som tok opp det. Det går på additivene som er tilsatt, bare søke på nett. Jeg fikk anbefalt av La-Sa å bruke VDS-3 på min, jeg stoler på de, blindt ! Anbefaler All In å høre med Yanmar i morgen. Fort gjort med en telefon.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) All In: Glem det med VDS 2 eller 3. Dette er VP sine egne spec for og selge mer av sin egne originale olje (innen oljeprodusentene kommer ajour og får disse spekkene på kannene sine). Det finnes meg bekjent ikke noe eget VP raffineri, så olja kommer nok fra en av de vanlige leverandørene. Du har yanmar, så ikke tenk på VDS. Motoren din er en konstruksjon fra 90 tallet, lenge før VDS 3 spec var påtenkt, da den kom i 2007 elns. Første D6en jeg hadde i 2006, stod det krav om vds2 i boka. Senere d6 (og muligens manualer) fikk krav om VDS 3 etter at VP fant opp denne spekken selv om motoren var den samme som tidligere. I boka på din motor står det garantert hvilke minimumskrav til oljekvalitet den har (API xx/xx og/ eller ACEA xx/xx). Husker jeg rett, finner ikke Yanmar på egne spekker, men holder seg til API og ACEA. Og den blir antagelig møtt eller overgått av Biltema sin 15w40 (den som også har VDS2 spec) som koster 399,- for 10 liter. Ang hvor BT olja kommer fra, så måste fåglarna vita. Samme med VP olje. Før hørte jeg at BT brukte Statoil som leverandør. Så Carlube, og det siste jeg hørte var Penzoil. Men det spiller uansett ingen rolle, da oljene er spekket/ testet og merket ihht internasjonale standarder som API og ACEA. Det at motor og bilprodusenter finner opp sine egne specs i tillegg, er det blårussen som står bak (min mening) for prøve og binde kundene til merkeverksteder samt selge egne (ofte meget dyre) produkter ;-) Har hatt samme motor som deg tidligere, og brukte BT sin 15w40 (den som også oppfyller VDS2) med god samvittighet :-) Vi prates :-) Redigert 15.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Folk I Båt Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) Skepsisen til BT oljer har lenge eksistert. Det finnes masse svartmaling omkring BT olje på båt og motorsykkelforumer. Kan tenke meg at det er enda mer på bilforumer. Men jeg har ennå ikke sett at noen har kommet opp med dokumentasjon på at oljeproduktene fra Biltema har forårsaket skade eller at den har dårligere kvalitet enn andre oljer. Man skulle jo tro, av omtale, at det skulle være en enkel sak å skrangle sammen nok knuste motorer/komponenter til å lage et solid stykke dokumentasjon på BT oljens skadevirkninger? Er nok egen dumhet, men jeg merker større skepsis til "gamle" merker som Pennzoil, Gulf o.l. pøses ut fra dekksjapper og allverdens merkelige forhandlere til langt under prisen av tilsvarende fra både BT og Felleskjøpet. Fastpris. ikke kampanjer. Spesielt med tanke på prisleiet disse oljene lå på for bare få år siden (om man i det hele tatt fant noen som forhandlet dem). Mobil 1 i 4 liters dunker har vel vært solgt for ned i 99 kr hos Europris og Jula. Så pris og kvalitet trenger ikke nødvendigvis å henge sammen. Redigert 15.Mai.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Pennzoil er jo godkjent av Yanmar, i følge innskriften på deres oljekanner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.