Skipsreder EW Startet 16.Mai.2013 Del på Facebook Startet 16.Mai.2013 Hei Jeg har hatt en treskøyte i mitt eie i et halvt år nå og har oppdaget at jeg fikk med lutråte på kjøpet! Dette har jeg lest endel om på nett og forstått at jeg bør bli kvitt så fort som mulig. Zinkanoder kan i mange tilfeller være årsaken har jeg lest blandt annet på Jeppe Jul sine sider, og det er jo en 4-5-6 av disse festet under båtens vannlinje. Det er også ishud på båten og innlagt landstrøm. Hvordan går jeg frem for å finne årsaken til at lutråten oppstår og hvordan blir jeg kvitt den uten å ruinere meg? Er det enkle grep jeg selv kan utføre for å utbedre skadene som har oppstått? Enkelte steder har treverket 'trådet' seg innvendig og det ligger lutkrystaller i og på treverket. takker for alle som har noen nyttige innspill å komme med! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Hei, eg har sjølve ver bort i dette problemet. Det eg har komt fram til er at det er elektron som vandrar langs metallet, gjennom det fuktige treværket som skapar lut. Eg vil tru at om du på ein eller annan måte fekk isolert alle skroggjennomføringane frå skroget, så ville problemet vere borte. Eg har sjølve tenkt å prøve dette på min trebåt. Da vil eg bruke eit tynt lag med plast utanpå rorhylse og liknane som skal isolerast. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
bermuda Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 For mye zink er ikke bra. Vi sprøyter eddik på det angrepte treverket. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Hvor er lutråten? Er den rundt gjennomgående bolter i skroget er det beste å isolere disse fra treverket med plasthylser. Problemet er at fukt leder strøm, og man er aldri helt kvitt spenningsforskjellene mellom de ulike metallene som er brukt, så det vandrer elektroner og skaper problemer. Det beste er å ha metallkomponenter som ligger på noenlunde samme sted i spenningsrekka - har jeg blitt fortalt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 (redigert) Var ute for det samme på den forrige skøyta vår, og her står litt om det: https://baatplassen.no/i/topic/16948-skjcloe/ og her: https://baatplassen.no/i/topic/10302-galvanisk-korrosjon-og-krypstroem-i-trebaat/?hl=galvanisk Redigert 17.Mai.2013 av Sande (exSkjælø) (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.