Jump to content

Hentetråd: Hvaler - Bergen med seilbåt


bouche

Recommended Posts

Nyregistrert på baatplassen, og første tråd ( og sannsynligvis ikke siste ) blir prosjekt "seiltur fra Hvaler til Bergen".


Etter mange år som "landkrabbe" har jeg nå endelig fått realisert en langvarig drøm, kjøpe egen seilbåt. Valget falt på en Drabant 38.


Morgenen 18. mai drar vi nedover for å overta båten, og starter da turen vestover. Noen helt spikret plan har vi ikke enda, men vi sikter på Arendal første dagen. Ser ut som varselet for lørdag blir ganske bra. Videre satser vi på å seile så lange dagsetapper som mulig, og ta til havn på kvelden å få seg en god natts søvn. Totalt er vi 4 stykker som henter båten, men en hopper av i Arendal.


Lastet ned mAIS, og båten kan finnes på marinetraffic under Courage VI ( MMSI : 912570516 ) for de som er intressert i slikt. Skal også forsøke å legge ut litt oppdateringer og bilder etterhvert som turen skrider frem :)


Så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, og få tiden til å gå frem til lørdag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det :) Synes det er en båt med klassisk fine linjer, og grei plass under dekk med fornuftig layout.

Det er vel ca. 15 år siden sist jeg seilte regatta, noe jeg absolutt har tenkt å prøve meg på igjen. Har sett Askøy/Ran Seilforrening har tirsdagsregatta, så tenker det kan være greit å bli med der å bli litt varm i trøya igjen :)

Redigert av bouche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP ..
Ser ut til at en ny standard er blitt mAIS og det ser jeg som et fornuftig valg i disse hentetrådene :thumbsup:
Du blir sett/holdt øye med stort sett døgnet rundt av de som følger tråden og kan raskt få hjelp i det området du er hvis behovet skulle melde seg ....

God tur og hold oss oppdatert her med bilder og reportasje

hm..... marinetrafic er død akkurat nå så får ikke sjekket status :sweat:
lagt til ..våknet til liv nå :pray:



Direktelink til Courage IV når de har startet turen

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hvorfra Hvaler skal dere dra, Skjærhalden? Da forlater Courage-navnet havnen. Da blir det igjen "mitt" båtnavn - men det er ennå ikke festet på hekken.

Her uttales det på fransk "Kouraaasj", det trenger man jo noen porsjoner av fra Hvaler til Bergen. God tur!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kommer en litt forsinket oppdatering.

Båten er nå ankommet ny hjemmehavn på Askøy, etter en fantastisk flott tur langs kysten.

Vi startet fra Hvaler kl 14 lørdag 18. mai, og hadde strålende sol og vinden i ryggen. Etter å ha tøffet ut i åpent farvann heiste vi spinnaker, kastet t-shorta og koste oss nedover mot Arendal. Vi klappet til kai i Arendal kl 01.30, trøtte og fornøyde. Dagen etter ble vi hentet i båten og tatt med på en bedre frokost hos mine foreldre, før vi la ut fra Arendal i 9 tiden. 19 mai begynte med fin vind i ryggen, og spinnaker ble brukt en stund. Etterhvert løyet det, og vi måtte gå over på motor. Vi tenkte kanskje vi skulle rekke Egersund denne dagen, men endte med å ta inn i Farsund. 20 mai bestemte vi oss for å forsøke å komme oss så langt som Skudesneshavn, men det var omtrent helt vindstille så det ble motor HELE dagen. Jæren viste seg fra sin beste side, med speilblankt hav.

 

Vi kom inn til Skudesneshavn ca. 00:30, og etter mange timer i motordur var det godt å skru av "bråket". Dagen etter sov vi lenge, og la ikke ut før kl litt over kl 11. Da hadde vi tett tåke og ingen vind. Vi valgte å gå ut og opp på innsiden av Karmøy, og tøffet opp til Haugesund hvor vi bunkret diesel. Da vi kom ut på utsiden så var det blåst opp ganske bra, så vi heiste kryssfokk og la inn et rev i storseilet, og krysset oss videre i motvind. Vi vurdete å gå på utsiden av stord oppover, men valgte å gå inn mot Leirvik, da vi kunne seile hele fjorden på nesten et legg. Da vi kom til leirvik gikk vi over til motor, og tøffet videre nordover mot Bekkjarvik. Dagen etter gjennstod bare sjarmøretappen, Bekkjarvik-Askøy, og vi ankom "øyen" i 17 tiden.

 

Det var en super flott tur, og den ble gjennomført uten store problemer ( bortsett fra at windexen av en eller annen grunn valgte å "hoppe" ut av masten og i sjøen på rett nord for Haugesund ). Båten fungerer alldeles utmerket, og jeg ser nå frem mot en SOLRIK og VARM sommer.



bilde

Flott solnedgang på vei fra Hvaler til Arendal

 

bilde

På utsiden av Jæren et sted, både vind og bølger har gjemt seg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...