Jump to content

Ventiljustering på Volvo 41A, bruke momentnøkkel på låsemutter ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal justere ventilene på en TAMD41A motor, men har ikke momentet i fingrene, som gode mekanikere har.

 

Kan man bruke momentnøkkel på mutterene (størrelse M8) som låser justeringsskruen ? I verkstedmanualen er momentet på M8 bolter oppgitt til 25Nm. Nå er jo kanskje ikke disse justeringsskruene å betrakte som bolter, og derfor spørsmålet.

 

Bladsøkeren har jeg kontroll på, men vil gjerne sørge for at låsemutteren sitter som den skal.

 

Jeg har søkt gjennom forumet, men ikke funnet konkret svar på mitt spørsmål.

 

Noen som vet ?

 

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har justert flere motorer og har det i fingrene , men moment på muttern til bolten for ventil justeringen er vanskelig i praksis , er nok riktig at det er moment , men det er ingen mekanikere som vanligvis bruker moment nøkkel da det er vanskelig å bruke , vis du ikke har det i fingrene ville jeg nok få hjelp til å justere av en som har det i fingrene!

Det slik at når du justerer og skal stramme muttern kan justerings bolten dra seg litt til når du strammer , og klaringen vil da bli litt mindre.

Nå hvet jeg jo ikke hvorfor du skal justere?? er dt bare for å sjekke , eller hører du at den tikker mye? vis det er bare for å skjekke da kan du jo bare sjekke selv med bare søker ( 0,40mm) på disse motorene er det som regel at klaringen blir større og ikke mindre , du kan kjøre med klaring høyere en 0,40mm uten problemer , men over 0,60mm bør justeres , skulle klaringen av en eller annen grunn ligge på mindre en 0,40mm (da har det vært noen å justert for trangt) bør det justers , men 0,35mm går bra

pass på vis du skal prøve å justere selv at du ikke trammer for hardt da bryter du lett av bolten!!

Skal jeg forklare vis du vil prøve selv kan du justere ,stramme inn til muttern , skru til muttern MAX fra klokken 12 til klokken 13 ( 360 grader delt på 12 timer)

strammer bolten seg/følger med må du stramme med større klaring , Håper jeg forklarer med forstålig ;-)

lykketil :-)

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy26,

 

Det var en god forklaring. Om jeg forstår deg rett, skru til med hånden så mye jeg klarer, og deretter med fastnøkkel fra kl. 12 til 13 i tillegg (altså 30 grader).

Det var ikke mye kraft :-) Jeg hadde nok dratt til mer enn det...

 

Jeg hører det tikker, og håper det bare er ventilene. Målte med bladsøker der jeg hørte mest tikking (skrujern i øret på ventildekselet) og det var litt mer enn 0,4 mm.

Link to post
Share on other sites

Jepp , det skal ikke skues hardt til , som regel skues det for hardt til og det kan medføre brudd på bolten , men du kjenner litt på dette selv også :-)

Husk at det skal være litt motstand når du har trammet med søkerbladet i mellom , bare så du kjenner at det går litt tregt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...