Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

Seilars skrev 1 time siden:

 PE brytes i ett støpsel sist, og etableres først. 

Det er jo mulig å programmere det, eventuelt lage en kontaktor som gjør det mekanisk. Eller la en aktuator trekke støpselet inn og ut. Men det er gjerne ikke hyllevare. 

 

Link to post
Maika skrev 51 minutter siden:

Hvis man har VVB koblet til inverter i stedet for landstrøm, og inverteren bare er koblet til batteri pluss/minus og ikke noen annen jord, noe som jo er vanlig. 
Er det fortsatt risiko for krypstrøm/tæring?

Har du minus som jord, så har du jo jordforbindelse.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Har du minus som jord, så har du jo jordforbindelse.

Usikker på om jeg skjønner. Altså, jeg aner ikke om jord-lederen på det man dytter inn i stikket på inverteren kobles til 12V minus inne i inverteren. Mener du at det skjer?

Link to post

Victron-inverteren Phoenix er koblet til pluss/minus på batteriene. Batteri minus er koblet til motor, men drevene er ikke i kontakt med motoren (VP motor/drev).

Inverteren har et punkt på chassiset for jording som jeg ikke har koblet til noe, da jeg hverken har fått noe svar fra Farco eller Victron. (Ser det er en annen tråd ang dette, men har ikke hatt tid til å lese den.)

VVB er koblet til inverteren med jordet stikk, men hvor går denne jorden videre? Er denne jordingen koblet til 12V-minus inne i inverteren?

Og hva med landstrømsladeren, Victron Phoenix IP43, kobler den 230V jord til den interne 12V jord?

Link to post
Maika skrev for 2 timer siden:

Usikker på om jeg skjønner. Altså, jeg aner ikke om jord-lederen på det man dytter inn i stikket på inverteren kobles til 12V minus inne i inverteren. Mener du at det skjer?

 

Nei, jeg lurer på hva du mener :-) Nei, jeg håper ikke at det skjer. 

Link to post
Maika skrev for 8 timer siden:

Victron-inverteren Phoenix er koblet til pluss/minus på batteriene. Batteri minus er koblet til motor, men drevene er ikke i kontakt med motoren (VP motor/drev).

Inverteren har et punkt på chassiset for jording som jeg ikke har koblet til noe, da jeg hverken har fått noe svar fra Farco eller Victron. (Ser det er en annen tråd ang dette, men har ikke hatt tid til å lese den.)

VVB er koblet til inverteren med jordet stikk, men hvor går denne jorden videre? Er denne jordingen koblet til 12V-minus inne i inverteren?

Og hva med landstrømsladeren, Victron Phoenix IP43, kobler den 230V jord til den interne 12V jord?

Du kan jo prøve å måle motstanden mellom jordingspunktet og minusklemma på inverteren. Koble fra spenningen på inverteren først. Da vil du finne ut om den er koblet sammen PE og minus.

Link to post

Oppdatering herfra. Jeg skrudde ut boltene til svinghjulshuset en og en. Hjalp ingen ting før jeg kom til boltene i bunn. Fikk da se at 130-drevet ikke uten videre passer helt på MD-2030. De to nederste boltene var dratt helt inn i seildrevhuset. Så da var det "Eureka" en liten stund. Måtte da løsne motoren og få dratt den litt frem. Turde ikke altfor mye , siden det kan bli svært kjelkete om seildrevakslingen slipper. Dermed ble det et sant kronglete hel.... å få ut de to boltene og sette på tynnere skiver. Verre å få de inn igjen. Men så til saken. Ohmet med to multimeter, og fant noen rare verdier. Det berodde på hvilken vei jeg satte søkeledningene! Det viste alt fra null til total motstand, og noe i mellom. 

Dette skjønner jeg ikke mye av. Har det noen ting å si hvilken søkeledning som settes hvor når man måler motstand?

 

Link to post

Nei det har ingen betydning om du bytter om på måleledningene. Har opplevd å få noen rare verdier på multimeter hvis batteriene i meteret begynner å bli dårlige. Viktig at du får god kontakt der du setter målepinnene. Maling/lakk kan gi feil verdier hvis du ikke punkterer og kommer skikkelig inn på godset.

Link to post
Hulda skrev On 8.5.2025 at 10.53:

Det første Lucky Strike bør gjøre, slik jeg ser det, er med multimeter å ta en sikker ohm mellom drev og motor.

Ref innlegg ovenfor, har kommet litt videre. Men har vanskeligheter med å få stabile Ohm-målinger. Jeg fant omsider ut at målinger blir feil når det er en spenning i kretsen. Det burde vel ikke være en spenning mellom batteri minus ved batteriene og seildrevet. Men jeg fant 0,34V. Vet ikke hva det betyr eller hvor unormalt det er. Noen som vet noe?

Link to post

I den perfekte verden burde det være åpen kontakt (0 V). 30 mV regnes av mange som øvre grense. Mener å ha lest at USCG regner 50 mV som øvre grense på sine fartøyer. 

 

Du har 10-gangen, om jeg holder styr på nullene. Når du skal Ohm'e, ta av den ene batteripolen. 

 

Ut fra min synsing, vil det over tid være umulig å opprettholde isolasjonen mellom drev og motor. Den eneste måten er at man periodisk plukker av drevet, gjør rent og sjekker at isolasjonssettet holder mål. Det er nok med litt skitt og saltavleiringer for at elektronene skal begynne å vandre. Slik jeg kan tyde det du måler, har du funnet en plausibel årsak. Hadde jeg vært deg, ville jeg satset en del på å få en stabil Ohm-måling. Man kan populært si at Ohm forteller hvor mange elektroner som er på vandring i kretsen. 

Link to post

Jeg tror det er vanskelig å ohme noe hvor begge sider er i kontakt med sjø, med forskjellige metaller. Her er motoren muligens i kontakt med sjø gjennom slangen fra sjøvannsinntaket til sjøvannspumpen. Og seildrevet er utstyrt med sink, som påvirker galvanisk spenning. Kanskje det kan hjelpe å tømme sjøvannsfilteret?

Link to post

Jeg vet ikke om denne motoren henter sjøvann gjennom drevet. Da forsvinner i såfall den muligheten. Når man til vanlig måler dette, ligger båten på land. Volvo har oppgitt verdier og prosedyrer for denne målingen. Det ville vært formålstjenlig å sjekke ut produsentens anbefalinger.

Link to post

Fint med noen som har noen referanseverdier for spenningen. Den andre motoren viser 0,08V. Jeg har målt med minus-ledningen til blokka frakoblet det elektriske systemet. Men med litt for lav kunnskap så undres jeg litt på om det har noen betydning at dynamoen sitter på plass. Den er ikke minus-koblet til blokka, men for meg er elektronenes baner uransakelige.

Båten ligger forøvrig nå i ferskvann. Og ja, den henter sjøvann via seildrevet for kjøling.

Det er fremdeles vanskelig å få noen stabil Ohm-måling. Tvert i mot, målingen blir merkelig. Den oscillerer mellom total motstand og ca 1500 k Ohm mellom blokk og seildrev med noen sekunders mellomrom. Man skulle kanskje tro at det er andre saker i systemet som forårsaker dette når symptomene er slik. Men målingen er fra drev til blokk, så hvorfor skulle noe kunne påvirke slik? Den andre motoren viser full motstand. Jeg har ikke kunnet måle noe strøm mellom drev og motorblokk.

Link to post

Hvis du går tilbake til det første jeg skrev. Der lurer jeg blant annet om du har sjekket at girkabelen ikke lager krøll. Plukk kabelen het vekk fra drevet, både wiren og strømpen. Og mål en gang til. Det er slike saker som kan broe over. Og man kan få usikre målinger. 

 

80 mV begynner å nærme seg OK. Les hva jeg har skrevet over. 

 

Hvis du ligger i ferskvann, kan du røpe hvor du ligger? Ligger du alltid i ferskvann? Hvor lengen i saltvann? Hvilket materiale har du i anodene? Jo mer info du gir, dess bedre blir svarene. Selv om du selv ikke skjønner hvorfor.

Link to post

Ja, girkabelen er koblet vekk. Gasskabel også, men den er jo på motoren.

 

Ligger for tiden i Fredrikstad, Glomma. Ligger her bare noe uker vår og høst, ellers ute på tur i saltvann hele sommeren. Vinteren Leangbukta, litt brakkvannsaktig, men hovedsakelig sjøvann. Sinkanoder, har alltid brukt det. Vi tar båten opp hvert annet år, og som nevnt, anodene har vært greie inntil nå i vår.

Link to post
Lucky Strike skrev On 7.5.2025 at 19.05:

Det er satt inn nytt drev. Når jeg måler motstand mellom drev og batteri minus, er den ikke "uendelig". Hvis det skal være isolert drev, er vel drevet ikke isolert, og noe er galt?

Du skriver at det er satt inn nytt drev. Er det dette drevet som spiser mest anoder? Og når ble drevet montert. Som skrevet tidligere så gir Volvo isolasjonsverdier som skal oppnås.

 

Du skriver også at anodeforbruket har økt på begge drevene. Dette med øking av anodeforbruk er noe man generelt erfarer etter hvert som det beskyttende malinglaget reduseres med tiden. Isolert sett er det ikke noe som isolert sett er unormalt. Med så mye ferskvann/braktvann ville det være greit å bruke anoder av aluminium. Men det er ikke problemet ditt at anodene blir passivert. Ditt problem er for høyt bruk av anoder. 

 

Inntil problemet er løst, ville det nok vært tryggest å gå opp årlig for kontroll og skifte av anoder. 

Link to post

Ja, det ser ut til at jeg er på "Staus Quo" i forhold til originalproblemet. Jeg jo heldigvis funnet og rettet en alvorlig feil med bolter som gnog rett inn i det nye drevet. Men originalproblemet er at det ikke var anode tilbake nå i vår på styrbord side. Og at drevet var tæret såpass at det måtte byttes. Babord hadde også unormalt lite sink igjen. Kanskje er denne også spist av styrbord drev. 

Nytt 130-drev ble satt inn for halvannen uke siden. Pr i dag så kan det ha samme tæringsstatus som det gamle, siden jeg ikke har funnet noen grunn til høy spenning. Så ja, da må jeg monitorere sinken utover sommeren. Det kan jo gjøres under bading. Og på 130-drevet har VP tatt til vettet og brukt delt anode som da kan byttes under vann. 

Link to post

Du har sikkert rett. Men begge motorer har i alle fall felles minus.

 

Ellers er det jo et opplagt problem med isolering. Plasten så hel og fin ut ved installasjon av drev. Og så var det dette med at ting har gått bra til nå. Så er det relativt plutselig dårligere isolasjon av det gamle seildrevet som har sittet der hele tiden som sannsynligvis forårsaker tæring, uten at noe er gjort med det drevet. Det gamle drevet ble jo ikke målt, så jeg har ellers ingen referanser der. 

Jeg har ikke noen formening nå om hva som kan gjøres i forhold til isolasjon, båten er på vannet, og skille av motor og drev er ikke realistisk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...