Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

48 minutes ago, tacan said:

Er en kommersiell båthavn erstatningspliktig hvis det viser seg at tæringskader har kommet pga feil på deres eget landstrømanlegg?

 

Dette blir jo nærmest en sak for båtadvokaten, men det tviler jeg på.

 

For det første så er jo slike skader såpass vanlige at det skal godt gjøres å unngå dem uten innsats fra båteier.

 

For det annet, selv om det elektriske anlegget i havnen er bygd helt korrekt etter norm og forskrift, så kan dette skje, hvis ikke båteier selv har "truffet nødvendige tiltak".

Link to post
Share on other sites

Håper det går greit at jeg linker til et innlegg på facebook.

De som ikke har på fb brukere kan nok ikke lese det.

https://www.facebook.com/groups/220666958065727/permalink/838116896320727/

 

Kortversjon: Var en som monterte skilletrafo, men som fikk tæret opp to drev (dobbel installasjon) fordi skilletrafo ikke virket som forutsatt.

Om det var feil på vedkommendes enhet eller om trafo var solgt som noe annet enn det den var konstruert for fikk vi aldri svar på.

Viste seg ved måling og ved åpning av kabinett (videodokumentert) at jord var koblet gjennom, det vil si at landjord hadde forbindelse gjennom trafo og til alle uttakene om bord. Så vidt jeg husker var jord fra sekundærside på trafo  koblet til metalldelene om bord.

 

Trafo som feilet har part no. CM3000/230/EURO.

Dette er link til samme type:

https://no.rs-online.com/web/p/safety-site-transformers/8129588/

 

Synes den trafo'en det er linket til over her er mistenkelig lik den på fb.

Men for all del, VET IKKE OM DISSE TO TRAFO'ENE ER DE SAMME!!! 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den er ikke lik noen av de typene vi har diskutert før og den så jo litt "snodig" ut. (Selve kassen ligner.)

 

Uansett hva man kjøper så kan det nok være en god ide å sjekke for feil. 

 

En eventuell forbindelse fra jord til jord, det er jo ganske enkelt å måle. Overslag fase jord og fase fase like så.

 

Det er nok ikke dumt å være litt forsiktig hvis man tester ut "ukjent og billig".

 

Hvis man bruker norsk leverandør og kjøper med utgangspunkt i lov om forbrukerkjøp, da er man nok litt bedre stilt. 

 

Dette så litt merkelig ut. Her er salgsvilkårene:

https://no.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=om-RS/salgsvilkaar__s061321nll

 

Edit: 

Men firmadata ser jo helt ok ut.

https://www.proff.no/selskap/rs-components-as/oslo/engroshandel-annet/IG97VJP10N6/

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 3 minutter siden:

Uansett hva man kjøper så kan det nok være en god ide å sjekke for feil.

Hvem gjør det når man kjøper nytt utstyr? De fleste av oss tar det for gitt at det er i orden.

 

Sitat

Hvis man bruker norsk leverandør og kjøper med utgangspunkt i lov om forbrukerkjøp, da er man nok litt bedre stilt

Ny enhet blir nok erstattet, men følgeskader er det vel verre med.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen her som enten kjøper eller mottar en gratis skilletrafo for uttesting, og man er i tvil om hvordan man sjekker om den er i orden, start da en ny tråd, og så kan vi gjennomføre en mottakskontroll med funksjonsprøve og nødvendige målinger, her på forumet, i fellesskap, og med bilder og reportasje. 

Link to post
Share on other sites

Ja, de fleste skilletranformatorer kan vel koble fra jord til jord. Var med på å sette opp en forholdsvis stor skilletrafo fra Noratel en gang i tiden, fra 3 fase IT til tre-fase TN. Da ble det understreket som meget viktig fra Noratel sin side at jord ble koblet opp mellom de to systemene. Her skulle det være forbindelse.

 

Har kikket litt inn på problemstillingen rundt denne transformatoren:

https://no.rs-online.com/web/p/safety-site-transformers/8129588/

 

For det første så er dette produktet ikke markedsført mot sluttbruker. Det dreier seg om "business to business" og da kan det jo godt være at man selger produkter som må kobles ferdig i forhold til den tiltenkte bruk. Her gjelder jo ikke forbrukerkjøpslov og slike ting i og med at forutsetningen er at kunden er en profesjonell part som kan tilpasse produktet til det aktuelle bruksområdet.

 

Går man inn på forsiden så ser man at dette er "business to business" rettet mot profesjonelle aktører og ikke "forbrukere" eller privatpersoner.

 

Hvis man forsøker å legge inn en bestilling så kan man også se at moms legges til i ettertid. Ved salg og markedsføring mot forbrukere så skal jo momsen være være kalkulert inn i forkant.

 

En annen side ved produktet det er at det ikke framgår av dokumentasjonen at det er ment for noen anvendelse i forbindelse med båt eller båthavn og at det ikke er utstyrt med kontakter eller støpsler som er beregnet for en slik anvendelse.   

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 1 time siden:

Det dreier seg om "business to business"

Ikke heng deg opp i hvilket selskap jeg linket, dette var kun et tilfeldig valg for å vise data for den trafoen som var involvert i hendelsen beskrevet på fb.

Firma som som hadde sin logo på det aktuell produktet var svensk, på trafoen står made in UK.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

OK, men hvis vi nå forutsetter at trafoen var feilkoblet i forhold til bruk i båthavna, så er det jo minst to lovtekster og en en forskrift som regulerer ansvarforholdet mellom selger og kjøper, forutsatt at selgeren er norsk:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-10-10-1598

 

Hvis det dreier seg om et forbrukerkjøp fra en norsk leverandør så kan vel kjøperen ha en sak, forutsatt at produktet er brukt til sin tiltenkte anvendelse, og i samsvar med brukerveiledningen.

 

Hvis man har kjøpt fra Sverige, for eksport til utlandet, da gjelder jo i utgangpunktet hverken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

 

Da er det vel EU sitt regelverk og de prinsippene som følger av EØS avtalen som gjelder og da har man jo en sak der det i praksis vil være ganske komplisert å nå fram med noen krav. 

 

Hvis man betaler litt mer til en en norsk leverandør som markedsfører og selger til sluttbruker, da koster det kanskje litt mer, men så er man også noe bedre sikret. 

 

Dette er nok ellers mest en sak for Båtadvokaten.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...