Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

I år fikk jeg en svært ubehagelig overraskelse da jeg hadde tatt båten på land.

 

bilde

 

Seildrevet og foldepropell var kraftig skadet av tæring. Propellbladene var ødelagt og det var flere hull i drevet.

Jeg, min idiot, har hatt landstrøm tilkoplet båten i hele vinter for å forsyne frostvakt i motorrom samt is-propeller under båten. Slik så det ut:

bilde

 

bilde

 

Heldigvis fant min oppvakte sønn ett pent brukt drev på finn.no som jeg umiddelbart sikret meg.

Ettersom det er flere enn meg som ikke har troen på egne ferdigheter overlates altfor mye arbeid til fagfolk.

Jakt på mekaniker viste seg å være forgjeves (de har jobb for 30t døgn) og jeg MÅTTE trå til selv.

Bestemte meg samtidig å bytte gummibelgen som drevet går gjennom. Kjøpte komplett sett belger

og pakninger - som Volvo Penta leverer. (kostet mer en drevet på finn.no).

 

Først måtte generator og varmtvannsbereder demonteres og tas ut av motorrommet. Dernest måtte motor løsnes og flyttes frem 20cm.

Motoren er en MD22L, 55hk og drevet Volvo Penta 120S (E-model)

 

bilde

Flytting av motoren var det jeg grudde meg mest til, ettersom den veier 230 kg. Men fikk gode råd av en flink

lokal motor mekaniker og fikk låne stropper/talje mm. av hyggelige folk hos Farsund Fortøynings Service.

 

Jobben gikk kjempefint. Nå ligger drevet demontert og rengjort i garasjen og skal settes sammen med det nye,

samt den orginale 3-blad fast propellen. Kona bidro med å pusse og lakke propell og nye undervannsdelen.

 

Vel, jobben går greitt med gode råd og riktig verktøy.

Fra å ha sett svart på årets båtsesong, gleder jeg meg til igjen å få skuta på sjøen etter pinse :)

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det var ille, men til egen trøst så jeg har hørt historier der hele drev har forsvunnet iløpet av en vinter !

Nei, ingen fare for at båten hadde gått ned. Det var vann i gear olja, men det er ett lukket system.

 

Det er mest sannsynlig årsaken er at det er en lekkasje fra 230V en eller annen plass i havna, som har tatt veien til jord

via propell/drevet på vår båt :worry:

Kopler opp is-propeller og frostvakt neste vinter også, men da kopler jeg det utenom landstrøms-anlegget.

Båtens nett blir spenningsløs da.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Den der var ille. Sjekk kjølboltene dine også. Bavaria jorder vanligvis kjølen.

Det er rart det er noe igjen av sinken.

Dette med korrosjon er noe rare greier. I båten min har jeg kun dobbelisolert utstyr og har ikke sjenket korrosjon noen tanke. Båten ligger stort sett med landstrømmen tilkoblet uten at jeg har sett noe til noe tæring på sink eller noe annet. Et år måtte jeg flytte den til en annen plass i båthavna for noen dager. Sinken forsvant på noen få dager, og det var flere groper i drevet. Fant aldri noen årsak.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha tatt en grundig kontroll på det eletriske anlegget ombord på egen båt. og i samme sleng snakket med nabobåtnen slik at de kan få kontorlert om også deres båter har fåt nye tæring. Dette får å oppdage problemet. Da jeg syns rødfargen på propellen var vel litt for kraftig. En eller annen i havnen har nok en strømfeil som burde rettes på.

Link to post
Share on other sites

Men så spørs det jo om hvordan tilstanden på skroggjennomføringene er..

En god anledning til å skifte til Trudesign eller lignende :wink:

 

Så ikke bra ut med all tæringen i drevet der nei! En skikkelig skilletransformator er nok ikke den verste investeringen man gjør om man ligger mye med landstrøm.

 

Det verste er jo at det ikke trenger være deg selv som har noe feil med strømmen. I havna jeg ligger var det en som ladet batteriene sine med vanlig lader for bil. Klemmene datt av batteriet og havnet ned i kjølrenna. Der lå det skittent vann, som er en ypperlig leder for strøm. Resultatet etter en vinter ble at et par av båtene på siden av synderen fikk oppspist propell og drev, det ble ikke billig!

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta og 130S - seildrevet, der er det ingen elektrisk kontakt mellom motor seildrev for å unngå slikt som dette.

Jeg trodde (tok for gitt) at også tidligere modeller fra VP var slik, men det er kanskje ikke riktig?

 

I tilfelle det er et slik isolasjon mellom motor og på ditt drev : Så var det allikevel ikke tilstrekkelig, eller har du andre feil / koblinger mellom motor og drev?

 

Vår lader er en Mascot (som også lager for Sleipner) som er dobbeltisolert, vanntett og ikke jordet.

Vår kjære Ingar som eier dette forumet sier klart og tydelig i innlegg nr 2 i denne tråden at dobbeltisolasjon løser hele problemet hos deg selv:

https://baatplassen.no/i/topic/43309-batterilader-og-tcring/

 

Spørsmålet mitt er om drevet likevel kan tæres i stykker tross virkende offer-anoder og isolasjon fra motoren når andre båter i nærheten eller landstrømanlegg har feil?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje litt på gyngende grunn her (også kalt sjø), men dersom aksling og drev ikke har noen tilkobling til landstrøm, så kan det vel ikke tæres på denne måten?

 

Selv har jeg separate hovedstrømbrytere for motor og forbruk, slik at selv om jeg kobler til landstrøm for å drive f.eks. kjøleskapet, så er motoren koblet fra. Jeg bryter både pluss og minus på begge kurser, slik at jeg er rimelig trygg selv om noen andre på brygga skulle ha strømfeil.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hos meg ligger minus pol fra batteriene og jordledningen fra landstrøm til "gods" dvs. motorblokk, kjøl mm. Drevet er ikke isolert fra motoren. Følgelig kan lekkasje i havna ta veien gjennom sjøen/vannet - opp i drevet til jordledningen

på landstrøm.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

VP har et etterisolerings-sett, "isolersats" der 120S drevet er nevnt, men det avbildede drevtopp/girhus ser forskjellig ut fra ditt bilde.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-877369-insulating-kit.aspx

 

 

Trådstarters kombinasjon ser vel slik ut:

https://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explosietekening-7746710-44-2888.aspx

Link to post
Share on other sites

Hos meg ligger minus pol fra batteriene og jordledningen fra landstrøm til "gods" dvs. motorblokk, kjøl mm. Drevet er ikke isolert fra motoren.

Hei, Geir.

Jeg har jo så og si samme båten bare produsert noen få år etter din. Jeg har samme motor og drev og her er verken motor eller kjøl koblet til batteriminus. Kanskje Bavaria etterhvert har kommet frem til at det er en bedre løsning?

Motoren vår er 2-polt så det er ingen grunn til at den skal ha batteriminus tilkoblet blokka.

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Det er ikke batteriminus som er problemet, men landstrømjord.

Ja, jeg overså den i farta. Det er sant at er 220V jord koblet rett i blokka er det den letteste veien for strømproblemer fra land å ta.

Men selv om jord ikke er direkte koblet til blokka er det vel allikevel mindre tæringsrisiko med et 2-polt anlegg der motorblokka ikke er i kontakt med 12V anlegget? Er det ikke blant annet noen batteriladere der 220V jord og 12V minus er koblet sammen?

Link to post
Share on other sites

Jordfeil er en mangslungen greie. Den gangen jeg jobbet med motorer som skulle være galvanisk sikre, så hadde de ingen elektriske tilkoblinger. Starter var luft (eksempelvis), ingen dynamo, ingen elektriske transmittere (temp., oljetrykk, etc.)

 

På en vanlig standard topolet lystbåtmotor har man ingen minus direkte tilkoblet motor/drev/gear. Men etter et par starter, så har man det allikevel. Kullstøvet fra børstene broer over. Det samme skjer i dynamoen, om den da ikke er børtsteløs. På proffmotorer er eksempelvis dynamoen to-polet, samtidig er den montert med isolasjonssett. Og om man har topolet, isolasjonssett, så kan fuktighet og støv/møkk/smørefett/ være nok til at det broer over. Tar man for seg isolasjonssettet for drev, så tror jeg ikke man skal være for sikker der heller. Noen plastbiter som ferdig pakket veier litt over et hekto, kan umulig være noen vesentlig sikkerhet.

 

Det beste er å benytte dobbeltisolert utstyr ombord. Hos meg sitter to-polede ladere (to av dem) montert på tørre finnerplater. Varmovnene står montert på tørre finnerplater. Før jeg hadde skilletrafo trakk jeg jordet skjøteledning ombord, og koblet denne rett til det dobbletisolerte utstyret montert på finnerplater. Til og med ledningen (godkjent for utendørs bruk (nedgraving)) som trekkes ombord er henger i eget tau slik at ledningen ikke skal ligge å gnukke mot stålrekken.

 

Skal man få til disse underlige strømovergangene, som til tider er et mysterium, så skal man huske på at det må være en krets til stede. Bryter man denne kretsen på ett punkt, så skjer det ingenting.

Link to post
Share on other sites

+Skulle tro dette Galvaniske skillet ville stoppe slike strømmer som jeg var utsatt for ? Noen som har erfaringer med disse ?

Byttet dynamo i fjor... litt usikker på om den er 2 polet - det kan være du har rett Popeye83

 

Ellers ligger båten forsatt på land. Drevet jeg fikk tak i var OK - men det var bare utenpå :sad:

Må kontakte "en venn" med riktig verktøy og kompetanse. Skal bli deilig når den igjen ligger på sjøen...... :thumbsup:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En galvanisk isolator vil bare beskytte dersom potensialforskjellene er veldig lave (< 1 - 1.5 V). Den vil forhindre at sinken din går med til å beskytte nabobåten, men den vil ikke beskytte mot jordfeil på din eller naboens båt. Da kan det være helt andre spenninger ute og går.

 

Her er en informativ webside: http://www.yandina.com/galvanicIsolator.htm

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av propellen min etter at nabobåten har hatt feil på landstrømanlegget. Skaden skjedde i løpet av mindre enn 2 uker. Jeg oppdaget det ved at propellen ikke ville folde seg ut, og sendte dykker ned for å sjekke.

 

 

 

Hvordan gjør en i slike saker der det er nabobåten sin feil? Erstatningskrav? eller tar en det fint på egen/ forsikringens regning?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tilhold i California så erstatningsreglene kan neppe overføres til Norge. Her er det nabobåten som er ansvarlig, og hans ansvarsforsikring dekker alt. I min marina må man skrive under på at man tar ansvar for alle skader som båten din kan påføre nabobåtene eller marinaen samt kostnader ved opprensking etter eventuelt oljesøl. Det kreves ansvarsforsikring som dekker dette for å få plass i marinaen.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tilhold i California så erstatningsreglene kan neppe overføres til Norge. Her er det nabobåten som er ansvarlig, og hans ansvarsforsikring dekker alt. I min marina må man skrive under på at man tar ansvar for alle skader som båten din kan påføre nabobåtene eller marinaen samt kostnader ved opprensking etter eventuelt oljesøl. Det kreves ansvarsforsikring som dekker dette for å få plass i marinaen.

 

Det hørtes jo retferdig ut. Bra det fikser seg for deg.

Er det noe andre som hvet hvordan dette ville godt til i norge? Finnes det havner me like strenge( retfedige) regler?

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan gjør en i slike saker der det er nabobåten sin feil? Erstatningskrav? eller tar en det fint på egen/ forsikringens regning?

 

Dette må vel anses som et hendelig uhell, og forsikringen til båten som forårsaket skaden vil nok neppe dekke noe som helst, slik at kaskoforsikring på egen båt må være eneste alternativ for å få noe på forsikringen.

Det finnes knapt erstatningsansvar på sjøen, en hver er ansvarlig for sin egen båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...