Trommis Startet 18.Mai.2013 Del på Facebook Startet 18.Mai.2013 Har hatt problemer med denne tidligere (stempelhavari), og den historien ligger et annet sted her på forumet. Dagens hjertesukk kommer her: Båten er akkurat kommet tilbake fra storservice hos R&S i Ålesund: Bytte av reg. reim/strammehjul, bytte av alle belger, full service på drev, olje/sink/filterbytte, rens av kjølesystem, ettersyn av turbo m.m. (Faktura på Kr. 22.860,-) Båten skulle nå være klar for sesongen, men nei...... Etter 1,5 t. drift på første tur etter service, får vi fullt motorhavari i dag (17.05.13) kl. 15:30 utenfor Eltrane. Turtallet var ca. 3600 rpm. og farten ca. 23 knop. Vindstille og "flatt hav". Et smell, og et hyl fra oljetrykksalarmen, og motoren var stein dau. Ikke antydning til fusk, eller noe galt før dette skjedde. Tipper det er reg. reim som er synderen. Vet ikke om noe annet som kan drepe en motor så totalt uten forvarsel. Har noen her på forumet andre forslag til diagnose? Fikk heldigvis slep inn til R&S av to hyggelige karer som var ute og dorget. På anlegget til R&S, var der (som vanlig) kun to innleide østeuropeere med dårlige engelskkunnskaper. Det eneste de konne si , var: "Bad luck, bad luck..." Lite hjelp å få her før over helgen..... Motoren hadde nå gått 618 timer (326 timer etter siste havari). Noen som har ideer/innspill på hvordan jeg bør gripe dette an? Motoren er, som sagt, en Mercruiser(Izutsu) 1,7 DTI, montert i en Askeladden Beetle 645 2002 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Det første du får gjøre er nå å få konstatert hva som har hendt og omfanget av skadene. Så dukker alternativene opp mer eller mindre av seg selv. Om det er noe rundt reg.reim/strammehjul som er røket og som har forårsaket totalhavariet vil det jo være mer enn gunstig reklamasjonsmessig sett, tatt i betraktning at verkstedet nettopp har skruet på dette. Da tar de nok ansvar om de er en seriøs aktør. Det at motor har havarert og sesongen står på spill må du bare svelge. Havariet har allerede skjedd og nå dreier det seg om å få skadene og årsakssammenhengen konstatert, evt. ansvar plassert og skaden reparert asap. Her er vel fullt ventilras med mulige ødelagte stempeler, råder, ventiler, vippetøy etc. Det vet man lite om før man har åpnet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Uffda. Veldig kjipt. Jeg ville sjekket raskt om registerreima er på plass og like hel ved å skru av dekselet og se. Tar rundt fem minutter tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Gjør ingenting før verkstedet får sett på dette! Du kan alikevel ikke gjøre noe, og har de event gjort en feil, er det bedre at motoren er urørt av deg..... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Jeg ville vært tilstede når de skrur av dekselet til regreima. Hvis den er ødelagt, er saken grei, da må det være verkstedfeil. Det beste er hvis du vet om en god mekaniker som kan være tilstede sammen med deg. Hvis en strammer er satt feil på, så kan det være lett å skjule... Dette blir dyrt, og mange ville nok sneket seg unna regningen, hvis de kunne.. Kjenner ikke dette verkstedet, men jo mindre tilstedeværende kunden er, jo enklere er det å lure seg unna.... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Tilstede, ja. Med videokamera! (Kjedelige greier, håper sesongen reddes!) Redigert 18.Mai.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Er du ikke motorkyndig så bør du ta med en som er det, dette kan bli svært dyrt. Det du kan håpe på er at dette havariet skyldes en feil som er blitt gjort i forbindelse med servicen på motoren, og da må ingen få muligheten i å "rette" på årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Mye mulig verkstedet ikke vil ha deg med på første inspeksjon men det er i utgangspunktet du som betaler regningen så krev å være tilstede og gjerne med en assistent også om du føler behov for det. Ta også en del bilder av motoren på forhånd, spesielt i forkant av motoren og andre plasser også, spesielt om du ser noe som ikke ser normalt ut. Uansett årsak til havariet kan du aldri få nok dokumentasjon. Om dekselet rundt registerreimen er enkelt å løsne ville jeg tatt en liten kikk/bilder der også (etter først å ha tatt bilder med dekselet på). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
gjeldfri Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Jeg opplevde nøyaktidg det samme, men hos eg var det etter totaloverhaling etter stempelhavari. Mekanokkeren satt på brukt strammehjul, da dette hadde vært skifte 20 timer tidligere. Sannsynligvis ar det ike bytta på forrige service , eller det var satt feil på. Det sste avviste mekanikkeren, og det tror jeg stemmer. Hjulet sto dønnfast. I alle fall, det ble bråstopp,uten forvarsel som du beskriver. To bøyde ventiler, hull i et stempel. Min mekanikker tok alt på sin kappe, det bør din også gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Jeg ville vel ha sjekket registereima, dens stramming og at merkene står rett. Du kan trygt sjekke dette uten å miste reklamasjonsretten. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Jeg ville vel ha sjekket registereima, dens stramming og at merkene står rett. Du kan trygt sjekke dette uten å miste reklamasjonsretten. Enig med "DieselDahl" her. Får håpe for deires del at dei har tabbeforsikringa si i orden, virkar som dei kan få bruk for den. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Jeg ville ikke løsnet en eneste skrue her, få båten tilbake til verksted og vær tilstede ved åpningen av motoren.. Gjerne sammen med en motorkyndig uavhengig 3. part.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
adeneo Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Som du da sikkert vet er det ikke akkurat unormalt med hull i stemplene på de fantastiske motorene, men ettersom verkstedet akkurat har holdt på med registeret, så er det nok ganske sannsynlig at de har glemt noe eller gjort noe feil, og således er det bare å kontakte verkstedet til tirsdag, og få båten tilbake. Pass på å ha vitner og dokumentasjon, da enkelte kan være vanskelige å ha med å gjøre når en inkompetent mekaniker plutselig fører til flere titalls båtlapper for verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Trommis Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Har hatt hull i stempel på denne motoren tidligere (se annen sak på forumet). Verksted har åpnet motoren, og registerreimen var bare en "oppfliset floke" (som antatt). Det er, i følge veksmester, montert en "ny type" reim/strammehjul. De har vært i kontakt med Brunswick Norge vedr. saken, og ingen skjønner hva som kan ha skjedd. (Les: "Noen har driti på draget, men vi vil ikke innrømme det".) Det er blitt lovet at jeg skal holdes 100% skadefri i saken, men mister jo store deler av sesongen likevel. Jeg vet enda ikke hvor mye skade motoren har fått, men i slike tilfelle kan det vel stå mellom (kostbar) reparasjon, og evt. ny motor. Vil i alle fall forlange en slags garanti for følgefeil ved evt. reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Som sagt, jeg opplevde det samme, og det var flere ventiler som var bøyde, og slått sprekk i et stempel Topp må av for å sjekke. Godt at verkstedet tar ansvaret, og de må jo ta det raskt., Sitér dette innlegget Link to post
Trommis Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Fikk akkurat beskjed fra verksmester om at dette var deres feil, og at Brunswick Norge ikke har noe ansvar i denne saken. Verksted må ta det med eget forsikringsselskap, da dette nå er diagnostisert som en montasjefeil. En bolt er feilmontert, og har kommet i kontakt med registerreim, som er fliset opp og har røket. Har enda ikke fått oversikt over skadeomfanget, men båten tas på land i morgen, og verkstedet sitt forsikringsselskap skal være tilstede ved vurdering. Som sagt over (med en ny vri): "Vi har driti på draget, og må dessverre innrømme det". Redigert 22.Mai.2013 av Trommis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Kjempe bra at de kan innrømme det, værre hvis de skal prøve å lure seg unna. Litt som hell i uhellet. Vil på en måte kalle det bra service :) Selv om det skulle bare mangle egentlig.... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 De jobber ikke mange timene før det lønner seg med ny motor... Problemet blir at forsikringsselskapet ikke går med på det. De betaler heller egne folk mere for å motarbeide deg, enn å bruke mindre penger på å holde kunden fornøyd. Hvertfall om du har Terra (nå Eika). Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Det er godt å høre om folk som står for det de gjør! Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Verkstedet fremstår seriøst. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 men mister jo store deler av sesongen likevel. Har aldri fått utført skifte av registerreim uten påfølgende motorhavari. Bekjente har moderat bedre erfaringer. På bil vel å merke, men det er vel ikke noe annerledes med båtmotor ... Sist gikk det mange måneder med bil ut og inn av verksted med følgefeil eller nytt havari. Verkstedet (kjent verkstedkjede) klarte aldri å fikse det og de ga til slutt opp og sendte meg på merkeverksted med all expenses covered. Leiebil, intet problem. Undersøkte aldri om dette var en del av forbrukerrettighetene mine siden jeg slapp å be om det, men det kan jo kanskje du gjøre, eller kanskje noen her vet om du har krav på kompensasjon, for eksempel få dekket utgifter til leiebåt i sommerferien el. Hvis det er som andre skriver her, at verkstedet har en tabbeforsikring, er slike utgifter antagelig medregnet i premien og dermed allerede betalt for. Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Typisk at slikt skjer i sesongstarten Opplevde det samme i fjor, da ble båten stående på land fra slutten av mai til slutten av august gikk ukesvis med purringer og styr fordi alle delene som ble bestilt (omtrent all innmaten i maskinen) kom stykkevis og delt. Vi fikk dekket halvparten av omkostningene fra forhandler som solgte oss båten, fordi "han ikke kunne vite at motoren var vannskadet, men skulle likevel ta en del av kosten selv om det ikke var hans feil bla bla bla" I dette Mercruiser tilfellet så skulle jeg tro det var mer (kost)effektivt for verksted å hive i ny maskin, og heller overhale den havarerte etter hvert og selge den som brukt. Så slipper kunde å bli mer skadelidende enn høyst nødvendig og Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
gjeldfri Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Bra de tar ansvaret og saken. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Verkstedet fremstår som seriøst! Lettere å beholde kunder, og å få nye, når en oppfører seg skikkelig! Ikke alle som gjør det! Ref: Mitt forrige båtkjøp, der er det ingen som svarer på henvendelsene mine.. Et firma i sørlige delen av fylket, men det er en digresjon her... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) dette er samme verksted som i fjor hadde en tilsvarende motor, men nyere, stående lenge og til slutt var fastrustet. Denne saken var godt omtalt og diskutert her i forumet. Hyggelig å se at denne saken løser deg på en slik måte og viser også at et verksted kan stå rakrygget og si at feilen er hos dem. Redigert 22.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.