Jump to content

Havari etter service Mercruiser 1,7 DTI


Trommis

Recommended Posts

Verkstedet lovte (som sagt) å ta opp båten 23.05. for å få oversikt over skadeomfanget, og utarbeide takst.

Dette er ikke gjort hittil (28.05.), og båten ligger nå urørt av verksted på sin andre uke etter havari. Har sendt mail om saken, men R&S svarer ikke på disse. Det er gjort oppmerksom på at faktura for utført "service", ikke vil bli vurdert betalt før dette forholdet er ordnet. Har sjekket økonomien i selskapet, og det ser ikke ut til at det er overhengende fare for konkurs/avvikling med det første. Saken oppdateres........

 

En av mine medarbeidere har for øvrig akkurat fått tilbake sin båt fra service på samme verksted: Han skulle skifte "det berømte eksosbendet" på sin Volvo-motor. Da han fikk båten tilbake, hadde de "glemt" å skru fast de to fremste motorfestene.

 

En annen kjenning av meg opplevde nylig at "naboen" hadde vært til service på dette verkstedet. Han kjørte båten hjem (ca. 15 min. gange) og fortøyde den. Etter det har den vært umulig å starte, uten at noen har funnet grunnen til det (enda)...

Link to post
Share on other sites

Vil varmt anbefale å møte opp der personlig, om det ikke er for langt unna... Er dessverre en de verksteder som ikke svarer på mailer, selv om de leser disse! Sendte nylig en mail til et verksted ang. bestilling av et par slitedeler, samt jeg spurte om de hadde sinkanoder til varmeveksleren, og evt. prisen på disse. Fikk aldri svar, plutselig kom det en pakke i posten med de ønskede delene, PLUSS to stk. sinkanoder til 195,- pr stk!!! Og da snakker vi om en sink som er 9 mm i diameter og 15 mm lang, satt inn i en messingplugg :thumbsdown: Kan jo kjøpe sinken i 30 cm lengde til en femtilapp og lage de selv heller, var jo derfor jeg spurte liksom..

Men uansett, møt de personlig og spør om hvorfor det ikke skjer noe! :clap:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post
Share on other sites

nå er klokken 02:00... sent i kveld begynte jeg med å gjøre diverse småvedlikehold på min Yanmar 2GM20. -grepet av stunden kunne jeg ikke la være å kommentere enda en gang i denne tråden.

 

I fjor på samme tid, umiddelbart etter at jeg kjøpe seilbåten, dro jeg til nevnte firma, som er Yanmar-verksted, for å handle diverse servicedeler og oljer. Totalt ble det 5 turer for å få fatt i delene. Og enda har jeg ikke fått zinken til motoren ( jeg har riktignok bare etterspurt den 4 ganger og jeg skulle bli oppringt når de kom)

Følgende opplevde jeg:

Feil generatorreim, bestillingsvare, lå i en uthavn når jeg skulle skifte til den nye, for bred og for kort, så jeg måtte på med den gamle. Ble av firmaet sendt til Mekonomen for å finne noe som kunne passe.

Dieselfilter til motor, levert uten O-ring, og den ansatte hevdet det ikke skulle være det. Ved neste besøk, spurte jeg om de var sikker på det... joa, O-ringen lå i en egen pose i hylla.

Zink, etterspurt mange ganger, men ikke siden sent i høst. Ikke hørt noe enda.

Motorolje, filter og gearolje fikk jeg ved første besøk.

Impeller, bestillingsvare, etterspurte O-ring, neida, skulle ikke være det. Ved neste besøk etterspurte jeg det på nytt, joa, men måtte bestilles. Mottatt og har ligget frem til i kveld.

 

Så i kveld skulle jeg bytte impeller. Ikke at jeg hadde dårlig kjøling, men jeg hadde lyst til å vite hva som sto i pumpa, og ikke minst lære meg det.

Demonterte pumpa, hmmm, Feil størrelse impeller og feil størrelse O-ring. Begge en del mindre enn det som skulle være der. Så da var det bare å rense opp i anleggsflatene og skru sammen igjen.

 

Jeg vet ikke helt om jeg liker dette her.

 

Remvik og Standal ble kjøpt opp av Gulliksen, som er VP-verkstedet her i byen.

Forleden dag skulle min far kjøpe O-ringer for oljeskift på DPH drev samt zink til D6 motoren.

Han gikk der ifra med 1 stk O-ring og beskjed om at det skulle bare være 1 O-ring samt at gearoljepåfylling jo skulle fjøres fra motorrommet.

Han fikk også beskjed om at det kun var en Zinkanode på selve motoren.

 

Jeg har jo skiftet dette før, så jeg trodde min far spøket.... Neida, de hadde sagt så, men han stusset.

-det er to O-ringer/ tetningsringer, og oljen fylles på toppen av drevet. Dessuten er det to zinkanoder på motoren.

 

jeg vet fortsatt ikke om jeg liker dette her.

 

Nå skal også nevnte eksosbend skiftes på D6'n. Og jeg SKAL være til stede.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kommer borti litt forskjellig kompetanse rundt omkring, ser jeg. Det er aldri dumt å ha litt peiling selv, eller finne et verksted man kan stole på og holde seg til de merkene som føres der.

 

I Trondheim har det vært litt forskjellig omtale av to merkeforhandlere med "Auto" i navnet...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Problemet er at dette faktisk er byens eneste merkeverksted for Mercury/Mercruiser. I tillegg, er dette med i "Wave-kjeden", og burde derfor fremstå som seriøst. Her finnes også et par "kjellerbedrifter" innen bransjen, men disse er av mer frittstående karakter, og hadde vel neppe tålt noe større erstatningskrav før de begjærer seg konkurs, og kunden står der med "Svarteper"....

 

Trodde faktisk at R&S var et seriøst verksted med spisskompetanse på dette feltet. Jeg innbilte meg også at dette var et firma som tok ansvar, og ryddet opp etter seg hvis noe gikk galt. Det ser dessverre ut til at jeg har tatt feil på begge punkter........

 

Når dette er sagt, har jeg fremdeles ikke hørt noe fra verkstedet, og båten ser fremdeles ut til å ligge urørt.

Link to post
Share on other sites

Ringte R&S, og fikk vite at båten ikke var tatt opp, men at toppen var fjernet der den ligger. Veksmester hadde vært syk, og ingen hadde informert meg. Daglig leder (Gulliksen) tok dette opp med verkstedet, og ting ser nå ut til å komme på glid.... De har også lovet å begynne å sjekke innboksen for mail. Vi får se.....

 

Toppen er (som forventet) røket, og det er konstatert skade på stempler. Ytterligere skade skal kartlegges før helgen, og dette skal så fremlegges for R&S sitt forsikringsselskap, som så skal komme med sin vurdering.

 

Verkstedet har lovet at de skal gjøre det de kan for å finne gode løsninger, men jeg er redd mye av sesongen ryker likevel. Vi har nå hatt de to-tre fineste mai-uker i manns minne med sol, vindstille og godt over 20 grader hver dag. Godt man har MC å slappe av med.

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Trommis...Er delvis i samme båt, eneste forskjellen er at jeg rakk ikke forlate verkstedet engang før det havarerte...På sett og vis samme motgang. Lovnader om når ting skal skje som ikke skjer osv. husk å dokumentere alt som blir sagt og gjort/ ikke gjort. Send skriftelig klage osv. Men dette har du vel klart.

Burde vel startet en forening for oss som lar kløner skru på båten vår....



Og husk det er lov om håndverkstjenester som gjelder og er står det noe om tider etc som er greit å få med seg.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Har hørt rykter "på byen" i dag om at det har vært storoppvask hos R&S etter denne fadesen. Ikke så mye vedr. selve montasjetabben (alle kan gjøre en feil), men på kundebehandling/service/informasjon til undertegnede.

 

Det ser ut til at ledelsen for "moderfirmaet" (Gulliksen fritid) nå har tatt saken opp med de ansatte på R&S, og ryktene vil ha det til at sjefen selv har uttalt at: "Dette skal det ryddes opp i, koste hva det koste vil."

 

Håper at dette er tilfelle, og at vi som er avhengig av et seriøst merkeverksted, heretter kan stole på at R&S ivaretar våre behov, og yter oss den servicen som vi kunder må kunne forlange. Det er av avgjørende betydning for videre drift, at tilliten til verkstedet gjenopprettes, og at kunden kan stole på at dette er et seriøst foretak.

 

Saken vil bli oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Huff, dette var trist å høre A!

Kondolerer med motorproblemene dine, og krysser fingrene for en rask og proff løsning på dette fra verkstedet!!

 

Er altfor mange slike historier fra denne bransjen, hører vel mest om de gangene det går til h&%#te, men likevel innbiller jeg meg at mange verksteder har mye å hente inn igjen for å beholde ryktet sitt - også derfor mange (med meg) foretrekker å mekke selv om man har tid..

Godt å høre de har tatt tak i dette relativt raskt og tar en intern 'oppvask' samtidig.

 

Lykke til!

 

/Lars

Link to post
Share on other sites

Skulle få full rapport før helgen. Har ikke hørt noe fra R&S, så jeg tok en tur nedom for å se på elendigheten nå i kveld......

 

Båten ligger fremdeles fortøyd ved offentlig tilgjengelig flytebrygge. Motoren befinner seg demontert i (oljete) deler over hele teakdørken, og på seter/benker. Hele båten ser nå ut som et dårlig organisert motorverksted. Her er det noen som skal få rydde/vaske/polere etter seg. Båten var "nyshinet" da dette hendte, og ser nå ikke ut i tåka. -Griser!

 

R&S: Dette er en fritidsbåt med teakdørk og stoffseter, ikke en lekter for transport av søppel!

Link to post
Share on other sites

He he. nesten så jeg begynner å tro det er en egen skole for mekanikkere i båter..Der et av fagene er "gris mest mulig i det kjæreste kunden har"...Dette med griseri høres kjent ut. Båten min har blitt brukt som flytebrygge på verkstedet. Ser ut som hele birken har gått over dekk med olje på beina...Sørgelig at det er slik. Ingen respekt for andres eiendom...

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er tid for å moderere seg litt, og ikke blåse dette opp til en situasjon

som muligens ikke er reell, R&S har jo sagt at de skal ordne opp i problemene og

dei har tatt tak i dette, og det skal du være glad for, det er jaggu nok aktører på

markedet som ikke tar slike problemer på alvor.

Husk at ting tar tid i slike situasjoner, så du kan ikke forvente at du får båten klar

i løpet av en uke eller så.

Link to post
Share on other sites

og det skal du være glad for.

Jeg skal være glad/fornøyd den dagen det viser seg at handling følger ord. (Jeg ville for øvrig heller ikke være spesielt takknemlig hvis den som skyter meg i foten, ringer legevakten for meg.) Det er vel en selvfølge at man rydder opp etter seg hvis man er seriøs merkeforhandler? Ingen ser ut til å lese/svare på e-post, selv om adressen er oppgitt på hjemmesiden under "kontakt oss". Vi skriver 2013.....

 

Dialogen er for lengst tatt med dem det gjelder, men når ikke noe skjer, vil jeg "loggføre" dette inntil saken løser seg. Forteller bare hva som skjer, og vil selvfølgelig berømme R&S når/hvis saken løser seg på en måte som jeg er fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Forsikringsselskapet (IF) tok kontakt i dag, og ville høre hvordan jeg stilte meg til deres forslag til løsning.

Det ble fremsatt 3 mulige alternativer, uten at noen kostnader ble oppgitt:

 

1: Det settes inn ny motor (muligens også nytt drev og instrumentpakke), da ny motor av samme type som står i båten ikke lenger produseres. Dette vil bli sett på som en stor oppgradering av båten, og IF vil da at jeg skal betale en større (ikke spesifisert) sum for dette, da det øker båtens markedsverdi i forhold til det den var før havariet.

(Representanten for IF var veldig ivrig i å anbefale dette alternativet.)

Det er ikke alle som bare kan "bla opp" et ukjent titalls (dette blir IKKE billig) tusenlapper sånn helt uten videre for å få ny motor, når den gamle var ment å holde en god del år enda.....

 

2: Båten "vrakes", og jeg får utbetalt det IF mener er dagens "markedsverdi" for denne, før den havarerte. Taksten vil bli satt svært lavt (fremdeles ingen konkrete tall) da representanten for selskapet mener at disse båtene nærmest er umulig å selge i dagens marked. Det antydes likevel en pris på ca. Kr. 200.000,- som jeg da kan bruke på "ny" bruktbåt. (De er jo, som kjent, nesten gratis for tiden.)

 

3: Markedspris på båten (før havari) minus dagens (antatte) pris på "vraket", utbetales til meg, så jeg selv kan bruke pengene på reparasjon/ny motor.

Bare å komme med et slikt forslag, sier vel litt om forsikringsbransjen?

 

Disse alternativene baseres på at: Pris på forsvarlig reparasjon av eksisterende motor, overstiger summen som fremkommer etter at "vrakprisen" er fratrukket "antatt salgspris". F.eks: "antatt salgspris" Kr. 200.000,- minus "vrakpris" Kr. 110,000,- blir da Kr. 90,000,- til reparasjon av motor.

 

Dette er ikke det som er blitt hevdet tidligere fra R&S... Det har hele tiden vært sagt at dette skal ordnes uten noen som helst kostnad for meg "koste hva det koste vil". Det ser nå ut til at jeg trekkes inn i saken, og blir en forhandlingspart overfor IF, sammen med R&S. Havariet skjedde som sagt 17. Mai, og representanten for IF kommer ikke til Ålesund for å se på skaden før i neste uke. Deretter gjenstår krangling/forhandlinger om de alternative løsningene som er skissert ovenfor, før det blir tatt en avgjørelse i saken. Så skal ny motor inn/gammel repareres, og da er vel denne sommeren over for lenge siden.

 

Jeg forlanger ikke ny motor dersom den gamle kan repareres forsvarlig. Hvis dette ikke er tilfelle, får skadevolder bekoste ny motor uten ytterligere utlegg for meg, selv om dette skulle "øke båtens markedsverdi". Jeg har (tross alt) fått ødelagt denne båtsesongen, og må legge helt nye ferieplaner på grunn av dette.

 

Er det rart man blir fortvilet og forbannet?

Redigert av Trommis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette synes jeg høres skikkelig ugreit ut. For dette betyr at for en uheldig båteier, som ikke har kontanter å ta av, blir man tvunget til

1: bli båtløs, båten vrakes, og får en sum på konto, som kanskje går til å betale ned på et lån.

2: får tilbake en ikke brukandes båt, og får penger på konto.

 

om en skal følge if sin tanke, straffes du for at markedet er dårlig, fordi de mener at båten ikke er salgbar. Hva de mener er "ikke salgbart" er jo rivendes likegyldig, for det blir jo deres, saksbehandlerens, høyst subjektive mening. Og den er jo farget av selskapets interesse, begrense utbetaling.

 

Alt dette fordi verkstedet gjør feil. Det er jo ikke du som har gjort feilen.

 

Alternativet er jo at du tar kontantoppgjør, beholder båten, og gjør egenhendig avtale med R&S om at du får kjøpe ny motor og drev til deres innpris + mva, og at de monterer den vederlagsfritt. For å tjene penger på feilen de gjør, ved nysalg, rimer ikke.

Link to post
Share on other sites

Da dette er en ansvarssak må forsikringsselskapet sørge for at du ikke lider noe økonomisk ved saken. Be dem eventuelt å fremskaffe tilsvarende båt med samme utstyr osv og med garantier,levert på din båtplass. Gi dem lite å gå på. Krev også leiebåt til saken er løst.

Link to post
Share on other sites

Er det lov å spørre hvilken båt det er? Mulig du har skrevet det, men jeg husker ikke helt;)

Ikke greit å få ødelagt hele sesongen på sånt tull!

Saken gjelder en Askeladden Beetle 645 med Mercruiser 1,7 DTI (2002 mod.)

Denne fikk registerras etter under en times drift, etter stor service (med reg. reim/strammehjul-skifte) hos Remvik & Standal her i Ålesund. (Dette er merkeverksted for Mercruiser/Cummins).

 

Se for øvrig begynnelsen av tråden for mer informasjon.

 

Det er IKKE min mening å "drite ut" enkeltpersoner eller firma i denne tråden (det ser det ut til at de klarer selv), men å rapportere hva som skjer i saken, dag for dag.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Kjedelig sak dette, tror jeg ville gått for et så høyt kontantoppgjør

som mulig, for så og kjøpe en av de mange båter av samme type

på finn, og deretter enten selge vraket som det står, eller reparert.

 

slik kan man berge både mest mulig av sesongen og verdier.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...