Jump to content

Demontering av sjøvannspumpe på VP MD2010D. hvordan?

småbåtentusiasten

Recommended Posts

Noen har vel fjernet en slik fra motoren?

Alle disse pumpene er vel mer eller mindre standard Johnson-pumper og innfestningene er vel ganske lik på Perkins/Kubota-motor som dette egentlig er.

Der er evt tetninger / simmer-ringer e.l. som er mulig å ødelegge jeg er bekymret for da jeg ikke har fjernet en slik pumpe før.

Svart (redigert)

Aha. Kun 4 bolter og akselen, da? Hvordan unngå at sporet i akselen knekker? Vri jevnt eller med et lite rykk?

Den roterer med-urs sett forfra, altså man skal skru ut akselen i retning?

(Bare surr i toppetasjen ... for forkjølet til å tenke...)

Problemet er egentilg en skrue på høyre side som er røket. 1 av 6 skruer. Holder det tett nok uten denne, tro?

Vanntrykket er vel ikke så stort at impeller lokket endrer fasong?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hei!

Jeg hadde ute min pumpe for noen uker siden - for andre gang siden båten var ny i 2003. Simmerringen mot saltvannsiden lakk igjen. To av skruene tar du med vanlig pipe og skralle fra framsiden. Den ene bak tar jeg med skralle og forlenger fra baksiden. Må virkelig jobbe for å komme til, men det går når en får vridd armer rundt det ene motorfestet! Den siste løser jeg med en fastnøkkel jeg har delt i to! Kjøpte en på biltema som jeg "ofret" for jobben. Det har fungert bra begge gangene jeg har tatt pumpen av. Når boltene er av og muttrene bak tatt av, er det bare å dra pumpen rett ut - ingen problemer der. Det sitter en o-ring mot blokka, men det kommer ikke ut olje når jeg tar av pumpa. Bruker vel ca. 30 minutter på å få den ut med all skruing for å komme til.

• 2 uker senere...
Svart (redigert)

Det utrolige er at det vi ser på pumpen på bildet over er at der hvor det er gjenget i pumpen er de boltene som sitter dekket av motorfestet som er et vinkeljern og skrudd inn i motoren etter at vannpumpen er festet.

Det går ikke an å få tredd en slank fastnøkkel utenpå bolthodet fordi motorfestet er i veien.

Det to boltene som er enkle å komme til er de som er gjennomgående bolter uten gjenger i selve pumpen.

Det ene motorfestet må av og motoren må støttes opp på annen måte.

Så motsatt som av fornuft som mulig.... VP's folk må ha vært bilnde eller bare bestilt "as is" fra Perkins/Kubota. Servicevennlighet i dette tilfellet er fraværende eller direkte vanskeliggjort.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Etter at de fire boltene er løsnet så kommer pumpen rett ut sammen med et tannhjul som sitter sikret med en mutter som er montert fast på tappen på impeller-akselen vi ser i bildet over.

Rådet fra Volvo Penta forhandler: Bytt skruene som holder impeller-lokket på plass før det er for sent.

Disse fingjengete maskinskruene i messing er blitt tatt ut eller inn mer enn 20 ganger.uten problemer.

Siste sesong kan skruen som satt fast ha blitt utsatt for ørlite grann saltvann som har lekket ut fra pakningen. Men hvordan det skal ha trengt inn i så fine og tette gjenger er vanskelig å forstå.

Hulda anbefaler Tectyl. Den tynneste Tectylen?

Hvis det ikke er tilgjengelig, hva med rødt vannfast universalfett fra Fuchs?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...