Jump to content

Amec Camino -101 AIS Transponder mot GPS-antenne via NMEA


oddgeir

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe en Amec Camino-101 klasse B transponder, men jeg håper å slippe å montere en ekstra GPS antenne til denne transponderen.
Jeg planlegger å benytte kartplotterens egen GPSantenne, da jeg ser på Miltechmarine sine sider at dette er mulig via båtens eget nettverk (NMEA 0183)

http://www.milltechmarine.com/Using-an-external-GPS-with-an-AIS-transponder_b_10.html

 

Dermed kan jeg koble fra AIS receiver som står i båten nå, og koble inn transponderen på det samme nettverket (strøm, NMEA og VHF antennesplitter), og det er oppe og går.

 

Er dette riktig forstått, og er det noen som har erfaring med dette?
Må jeg eventuelt bytte antennesplitter, siden den er beregnet til bruk med receiveren jeg bruker i dag.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at artikkelen bygger på en misforståelse. Man kan koble til en ekstern gps og motta dette gps signalet sammen med ais signalene ut fra transponderen. Men jeg tviler på at den eksterne gpsen kan erstatte den interne. Du får gå inn på produsentens hjemmeside å se om du finner en tekst som sier at man ikke trenger den interne gpsen, jeg tror ikke du vil finne det. Uten intern gps vet ikke transponderen når den skal sende.

 

(Nmea0183 er ikke ett nettverk forresten)

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei det er vel en protokoll går jeg ut fra.

 

Dette skriver produsenten:

 

 

Ability to use an external GPS source instead of the internal GPS system
The CAMINO-101 can now use an external NMEA GPS data feed instead of using its internal GPS. This allows the user to interface the CAMINO to a standard chartplotter or NMEA GPS and use the GPS signal from the external device. Simply connect the NMEA output from the other GPS device to the NMEA input on the CAMINO and make sure both devices are set to use the same baud rate. An external antenna must not be connected when the CAMINO is powered up in order to use the external GPS function. For more information see our blog post here.

 

 

Jeg er skeptisk, men dette er jo interessant.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det står ingenting om dette i manualen, mens forhandleren skriver om det på sine sider:

Now the folks at AMEC have come up with a new feature that is the best of both worlds. Our very popular AMEC CAMINO-101 Class B AIS transponder can now either use its internal GPS system coupled with the AMEC external antennaor it now supports using an external GPS device connected through the inbound NMEA port. This means that you could use a single input/output NMEA connection with a chartplotter to send AIS data to the chartplotter from the CAMINO-101 and receive GPS data back to the CAMINO from the chartplotter. This can be used as an alternative to purchasing and installing a dedicated GPS antenna for the CAMINO. Just be sure to use the same baud rate on the NMEA ports for both devices. In most cases this will be 38400 baud.

 

Jeg har vanskelig for å tro at en seriøs forhandler som dette bløffer sine kunder.

 

Jeg sender en mail til både produsent og forhandler, så får vi se.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Må jeg eventuelt bytte antennesplitter, siden den er beregnet til bruk med receiveren jeg bruker i dag.

 

Dersom det er VHF-antennesplitter du mener, må du med 99% sannsynlighet bytte den du har for VHF og AIS-mottaker. Antennesplittere for VHF og mottak av AIS er forholdsvis rimelige saker som ganske raskt ville gå dukken dersom du sender ut fra en AIS transponder via splitteren.

 

Når det gjelder om det er mulig å hente GPS-data fra kartplotteren til AIS'n i stedet for fra egen GPS, ville jeg sjekket manualen for plotteren litt. Jeg er ikke 100% sikker, men når jeg velger en port på min Interphase Chartmaster 11CVS+ for å motta AIS data med 38400 baud, disables utgangen på den samme porten slik at det ikke blir noe GPS-signal til AIS'n min. Nå har jeg ikke hverken AIS eller plotter her hjemme, så det får jeg ikke verifisert, men er temmelig sikker på at det ikke ville fungert med min kartplotter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være påståelig, men innebærer ikke kravene til ClassB transpondere at den skal ha sin egen GPS antenne/mottaker ?

Vet ikke om jeg skal kalle det ett krav, jeg tror ikke det er mulig å sende ut ais signaler uten intern gps antenne.

 

Ser Norsk forhandler sier det samme http://www.panomarine.no/ais tilbud der nå.

Og noe her http://www.panomarine.no/ais-ais

 

har har min i flere år sammen med kombiantenne GPS/VHF i en,

Jeg er litt usikker på hva du mener men på Panomarine står det iallefall tydelig at den leveres med gps antenne, eventuellt kombi vhf/gps antenne. For dere som har ais transponder er det bare å forsøke å starte aisen uten tilkoblet gps antenne, jeg tviler på at den vil sende ut noe på luften selv om du har ekstern gps tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har ikke fått svar fra junaiten ennå, men ser i siste versjon av manualen:

 

The CAMINO-101 NMEA interface supports the following input sentences: RMC, GGA, GBS, GSA, and HDT.

 

Så vidt jeg kan se er dette GPS navigasjonsdata og satelittdata.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg svar fra Milltech:

 

 

Customer
5/20/2013 8:12:05 AM I can see from your website that this transponder can be used without a dedicated GPS antenna. My question is can I connect it to my chartplotter Garmin GPSMAP 3010c in such a way that the transponder receives GPS data from the chartplotter via NMEA? spacer.gifStaff (Doug Miller)
5/21/2013 8:41:53 AM Yes, that combination should work. spacer.gifStaff (Doug Miller)
5/21/2013 8:44:20 AM That said, it is advisable to order one of the GPS antennas as a backup in case this does not work for some reason.

 

Jeg snakket med dem på telefon, og årsaken til at de anbefaler å bestille en ekstra GPS antenne skyldes at de har erfaring med at kundene ikke klarer å koble det riktig mot kartplotteren, men blander sammen RX og TX.

 

Venter fortsatt på svar fra produsenten.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg svar fra produsenten:

 

Dear Mr H.............,

 

Thank you for email.

Yes, CAMINO101 supports external GPS sources through NMEA0183.

You may want to check the chartplotter’s output GPS baud rate and set CAMINO101’s NMEA0183 baud rate to comply it.
Let me know if it works for you, thank you.

 

Best regards,

Antonio Ko

 

 

Alltek Marine Electronics Corp. (AMEC)

Direct USA Phone : +1-612-246-4558

TEL: +886-2-2627-1599 EXT. 149

FAX: +886-2-2627-1600

Http://www.alltekmarine.com

7F, NO.605, Ruei-Guang Rd., Neihu, Taipei Taiwan, 11492

 

 

Dermed er følgende bestilling sendt:

 

 

AMEC-CAMINO-101-036 AMEC CAMINO-101 Class B AIS Transponder
Model: Standard model
Accessories: AMEC CUBO-160 VHF Antenna Splitter

$648.00

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å lese dine erfaringer, jeg mener å ha lest ett sted at en klasse A transponder kan synkronisere sin klokke ved å lytte til andre aiser, dette som en backup om den skulle miste sin egen interne gps.

denne siden står det litt mer om de forskjellige måtene å beregne utsendingstidspunkt, vet ikke om det stod i manualen hva slags metode som brukes.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da var pakkene fra USA mottatt, og innholdet ferdig montert i båten. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til denne løsningen, og stor var spenningen da jeg slo på anlegget etter at siste ledningen var loddet fast.

 

Jeg plugget inn laptoppen, la inn båtens data, trykket på diagnose og sannelig virket det som det skulle!

 



bilde

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I og med at jeg slår av kartplotteren når båten ikke er i bruk, vil den heller ikke sende AIS data. Dette er en klar ulempe som gjør at jeg sikkert kommer til å anskaffe en egen antenne til AISen. Men i sommer blir det slik som det er. Jeg seiler til Orknøyene, så jeg får legge igjen et spor vestover i havet. :)

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Alle klasse A aiser benytter primært ekstern gps for posisjon, kurs og fart. Men den interne gpsen er i bruk for å time utsending, den fungerer også som backup gps. Det som overrasker meg er at den sender uten intern gps tilkoblet, at det lar seg gjøre er greit nok, men at produsenten får dette godkjent er overraskende. Så kan man jo spørre seg hvorfor aisen har tilkobling gps antenne direkte da...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...