Vanntett Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 Ser etter snap daviter for å feste gummibåt(285cm) på badeplattform. Dette er det rimeligste jeg har funnet hittil.. tror dere den er grei? http://www.seatronic.no/daviter-c-66/snap-davit-okonomi-quick-p-208 eller denne: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=13040&MainPrC=13000&ProdNo=1038415 Jeg liker ikke at den spissen kommer til å stå opp fra badeplattformen, med tanke på at ungene kan skade seg på den når de bader.. Finnes det noen alternativer? Mener at jeg har sett noen enkle bøyler som kan monteres på badeplattform som man legger båten oppi, altså uten å lime på noe feste på gummibåten? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg vet ikke størrelsen på badeplatformen din, men jeg mener å ha sett krybbe bestående av 2 holdere som sitter på stenger som kan svinges inn til innerst på plattformen.... Litt klønete fortalt kanskje.... Fant ikke noe bilde på nettet sånn umiddelbart. Poenget er ihvertfall at etter å ha lagt jolla på bannet svinges krybbestengene inn til innerst på plattformen og blir dermed borte fra ytterst på plattformen og ikke noe badende småbarn kan slå seg på :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Ja det høres ut som de jeg så tidligere. Men jeg klarer heller ikke å finne disse igjen. Båten er en Tresfjord 29 med ganske små bateplattformer, så bøylene må bygge en del ut for å få plass til jolla. Fant ett bilde av en maken båt og badeplattform her: http://finncdn.no/mmo/2013/4/vertical-4/08/0/408/364/10_1079618453_xl.jpg . Jeg har ikke ankervinsj som står i veien. Hvis ikke jeg finner noe så får jeg kanskje vurdere å lage til noe selv, det er jo ikke så avansert patent. :) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Jeg liker ikke at den spissen kommer til å stå opp fra badeplattformen, med tanke på at ungene kan skade seg på den når de bader.. Finnes det noen alternativer? Mener at jeg har sett noen enkle bøyler som kan monteres på badeplattform som man legger båten oppi, altså uten å lime på noe feste på gummibåten? Jeg valgte å spandere noen kroner på flate hurtigbraketter som snapdavitene skyves inn i og låses fast i når snapdavitene brukes. Når snapdavitene ikke skal brukes og man fjerner dem fra hurtigbrakettene stikker de relativt flate brakettene bare noen millimetere opp og ikke flere cm som snapdavitene. Kjempebillig er det imidlertid ikke: http://www.seatronic.no/daviter-c-66/orginal-weaver-hurtigbrakettfeste-p-2548 men jeg valgte det likevel ikke minst pga av at jeg har forlengende snapdavitere for å kunne bruke snapdavit på båt med påhengsmotor! http://www.seljeseths.net/baater/bilder655/014.JPG Redigert 20.Mai.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Vanntett Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg valgte å spandere noen kroner på flate braketter som snapdavitene skyves inn i og låses fast i når snapdavitene ikke brukes. Da stikker de relativt flate brakettene noen millimetere opp og ikke flere cm som snapdavitene. Det kan være ett alternativ, har ikke sett disse før. Skal ta en kikk. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Har også nettopp montert weaver sine fester. Svindyrt men genialt ;-) ligger litt bilder og info på denne linken : https://baatplassen.no/i/topic/98048-bavaria-28-sport-forslag-til-lagringssted-av-jollas-paahengsmotor/ Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Har også nettopp montert weaver sine fester. ligger litt bilder og info på denne linken : https://baatplassen.no/i/topic/98048-bavaria-28-sport-forslag-til-lagringssted-av-jollas-paahengsmotor/ Tittelen på den tråden fra nå i 2013 ga ikke akkurat noe hint om at det lå fine tips /bilder der om snapdavit nei... Flott at man da tipser om tråden Ellers laget jeg dette innlegget/tråden på mine snapdavit (tips til snapdavit til Skibsplast 655) for 5 år siden: https://baatplassen.no/i/topic/45217-snap-davit-tips-til-skibsplast-655/?hl=snap Redigert 20.Mai.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Vanntett Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Da er snap daviter innkjøpt og skal igang med montering. Men har en utfordring med å få festet skikkelig på badeplattformer. Bordene på plattformen er for svake. Lurer rett og slett på om jeg skal bytte ut bordene til noe med grovere dimensjon, type terassebord. Eller har dere noen andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Har samme problemet som deg, med for svake bord på plattform. Terassebord blir vel litt jalla? Jeg forlenget daviterene ut og ned siden plattformen min er for høy ift gummibåt. Brukte da 45 mm syrefaste rekkerør som jeg festet på undersiden av plattform. Den går på tvers av bordene og er festet i alle sammen. Ble stabilt nok foreløpig, kommer til å bygge om og forlenge badeplattform til vinteren uansett så det ble en midlertidig løsning. Det du kan gjøre er jo å forsterke på undersiden med et flattjern på tvers av bordene, og bolte daviteren fast i flattjernet. Det vil nok være stabilt nok siden du får fordelt kreftene på 4 bord. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Det kan nok være en enkel og rask løsning ja. Så får jeg heller vurdere å bygge om til høsten. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Tror nok teakbordene på plattformen din er mere enn sterke nok. Jeg ville ha borret opp i de eksisterende bordene så du kan feste de i ramma med gjennomgående skruer. Ser på hjemmesiden til seatronic at weaver hurtigbraketter også kan brukes på quick sine davitere om en borrer et ekstra hull. Da kan man ta selve daviteren av når den ikke er i bruk. Men i flg bildet ser det ut til at plattformen din ikke er rett bak, og det er nok da en bedre løsning med waver sine davitere. f.eks denne. har nettopp montert quick daviter på badeplattformen på tresfjord 28, med skrå badeplattform, og valgte å bygge de ut med en 1,5" x 3" på hver side for å få de lenger ut. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Vanntett Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 De bordene er noe skikkelig pinglete greier, svikter når man trykker litt på de med hånda, så er litt i tvil. Det er disse som skal monteres: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=13040&MainPrC=13000&ProdNo=1038406 Ser faktisk ut til at jeg ikke trenger å forlenge de. Plattformene er litt skrå, men ikke mer enn at det går greit når festene monteres litt inn mot midten av plattform. Mesteparten av vekten vil hvile på røret bakerst på plattformene. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 (redigert) er maken teakbord på båten vår, men de er langsgående istedetfor tverrgående. Du kan jo f.eks stive opp den ytterste med et ekstra bord under. Det davitersettet er helt greit, jeg kjøpte disse. er bare forskjellige pad's til jolla og har et godt bærehåndtak. kontaktflaten er omtrent lik. Vi har en 290 rib hengende. Redigert 22.Juni.2013 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Vanntett Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Ja det er jo også en mulighet. Det er litt trangt under det bakerste bordet på grunn av skrå-avstiverne under, men mulig jeg kan lure ett flattjern under bordet. Dette er på en Tresfjord 29, så det er sikkert samme bordene som på din ja. Synes vel det lange spennet er litt vel optimistisk uten avstivning på midten, så du har nok en bedre løsning på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Jeg byttet ut de tynne bordene med 148x28mm terassebord. Det gir skikkelig feste til davitene. Skal selvsagt bytte ut de innerste bordene også. Synes igrunn det ble en grei løsning, og davitene fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.