Four Startet 21.Mai.2013 Del på Facebook Startet 21.Mai.2013 Hei! Jeg var å prøvekjørte en båt idag; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41122977 Da jeg gir halv gass, så begynner å båten å dra svakt mot høyre. Hvis man gir full gass så må du virkelig sitte å tviholde for at rattet ikke skal fly til høyre. Mister man rattet her på full gass så snurrer man jo rundt, og en venstresving blir hard X)Lurer på hva dette kan komme av?Mine første tanker kunne være om motoren var sentrert kanskje en cm for mye til en av sidene. Selve propellen var ikke i god form, hadde vært nedi noe. Kanten på 1-2 av bladene så "sveiset" ut, så de var ikke særlig skarpe. Lurer på hva som er den gylne feilen her? Når det var cruise og full gass så merket jeg også at det sprutet vann nesten rett opp bak skroget/ved hvor motoren(platen) legger seg i vannet. Er det normalt? Mulig motoren kan være litt lavt i vannet? Jeg kunne akkurat se platen da vi planet.Og en annen ting; Selve båten hadde noen "lakkskader" som selgeren sa, det var mere som kjørt på skjær skader. Verste var at skadene bare var kladde over med noe "emalje" med hendene, det var ikke gelcoat som var lagt på igjen. Dette var ikke småskader heller. Lurer på hva det kan koste å fikse?Takker veldig for svar! Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Mulig du kan justere dette bort ved å vri trimfinnen (vertikale finnen som sitter over propellen) en liten tanke? Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Vil ikke det bremse båten noe? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Trimmet du motoren riktig? Hvis den sto i bånn er dette noe som skjer:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
tkb Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 En nyere styring, nbf eller hydraulisk løser dette. Trimfinna tar ikke slike krefter meg erfart. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 om motoren er tilta lavt vil den dra veldig.. blir bedre når du tilter motoren høyere.. ikke helt unormalt det der.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
KjetilBN Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Funket for meg å justere trimfinne på en 50hk Mercury. Kunne ikke slippe rattet uten at båten dro til siden. Var nok ikke så store krefter som du beskriver. Etter finjustering var styringen nøytral. Var enkleste sort styring jeg hadde. Det var veldig lite som skulle til, så tror ikke det bremset noe. Mener brukermanualen beskrev justering for å oppnå at man bruker like stor kraft for å svinge til begge veier, så det kan være andre problemer i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Ville justert trimfinna slik at den går mest mulig nøytralt på marsjfart og med den trimmen du bruker. Som nevnt så vil trimen påvirke hvordan og hvilken vei det drar. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Har NFB-styresnekke og merker derfor ikke noe til problemet bortsett fra at det er tyngre å dreie rattet til venstre, altså babord på vårt språk. Skal prøve å justere trimfinna litt. Ville forøvrig ha trodd at en så stor motor ville gi mere fart enn 35 knop så enten er det feil propell eller noe annet kanskje ? Jeg får 38 knop med 90 hk på en båt som er 2 fot lengre. Forøvrig ikke så rimelig i drift, en sånn eldre 2-takter da. Redigert 22.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Mulig man får til å justere det lit med styrefinnen, men hydraulisk styring er tingen.. Oppsettet må jo uansett være riktig i utganspungtet så klart.. Toppfart på en sånn båt er avhengi av mange faktorer. Hvor lettdrevet skroget er.. skrogets bredde, vekt, tyngdepunkt ,utforming av skrog, er motoren i top stand, er det beregnet riktig propell i forhold til vekt turtall osv.. En planende båt vil også lene seg opp mot vinden under gange. Men på min båt med påhenger og hydraulisk styring kan jeg slippe rattet og den går like rett. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Four Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Ja synes det var litt lav toppfart når det er 90HK. Motoren akslererte som fyyy da, så er vel mulig å sette på en stålpropell og vinne en del knop. Men så er det jo også dette med at det er bare klæsja på noe emalje på de stedene den er skadet, regner med det har noe å si.Når jeg testkjørte båten så var det også slik at den var dårlig til å svinge til venstre. Når jeg prøvde krapp sving til høyre, så svingte den med en gang. Hvis jeg gjorde krapp sving til venstre(med rattet), så svingte den ikke like mye. Hva kan det komme av tro? Dette er jo også en totakter. Redigert 22.Mai.2013 av Ola Slipgaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) En båt( med singel propell) vil uansett altid være lettere å svinge til en av sidene p.g.a. rotasjonsretningen til propellen,alt beror på om det er venstre eller høyregående propell. Dette merkes jo mye mere på en båt som ikke har hydraulisk styring eller lignende . Redigert 22.Mai.2013 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Hvis styrefinna er feiljustert og styringa ellers er treg/slitt/dårlig smurt vil det jo bli ekstra tungt å svinge ene veien. Min motor er 4-takter da, ganske sparsommelig på drivstoffet. Redigert 22.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Hva tror dere en kan vinne på endring til stålpropell? Den gikk ca. 34-35 knop med 3 stykker i båten. Havblikk og ingen vind tho.. Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Jeg vant noen knop ved å gå fra slitt alupropell til stål. Jeg hadde også litt for lite turtall på alupropellen, og gikk derfor ned i stigning, slik at maksturtallet ble mer riktig. Johnson ble vel aldri levert originalt på disse båtene, så denne motoren kommer helt sikkert fra en annen båt, og den kan dermed ha helt gal propell til denne. Husker du turtallet på maks? De skadene kan nok fikses veldig bra på egenhånd, men for meg virker dette som en båt som ikke er pent behandlet. Var disse forresten godkjent for 90 hk? Mener de skal gjøre over 30 knop med en 60hk og 2 pers. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Litt medtatt propell koster fort etpar knop, jo mer jo høyere farta er. Stål burde gi bra effekt. Hva slags modell var det og hva fikk den av turtall? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 trenger ikke nødvendigvis stålpropell, det viktigste er at man er godt innenfor turtallsområdet til motoren og at propellen er uskadet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Propellen som er på nå er skadet. Ser ut som noen har brukt metallfil på tuppen av bladene. Vetikke om båten er godkjent for det? Den taklet det fint virket det som iallefall:pMotoren var en Johnson 90HK Oceanrunner 96 eller 98 mod. Var ekstremt fin under lokket tho..Båten hadde ikke måleinstrumenter som fungerte, så fikk ikke sett turtallet. Hva skal turtallet ligge på på full gass for å få best mulig? (mulig jeg bare tar en tur til båtverksted og tester propeller) Båten hadde heller ikke lanterner.Hva ville dere gitt for båten? Han ville ha 45tusen ved rask avgjørelse. Det går jo typ 5tusen i ordentlig fiks av skroget der de bare har klasja på emalje med hendene, instrumenter koster vel litt osv.. Motoren var sprek dog. Redigert 22.Mai.2013 av Ola Slipgaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Hvis du trekker fra for alt som er dårlig, fra skrog, instrumenter, propell osv.. så kommer du nok unna med mindre enn 45k vil jeg tro. Du må skaffe deg en instruksjonsbok/servicemanual for motoren om du kjøper den. finnes nok på nett, eller for nedlasting. Turtallet skal visstnok ligge på 4500-5500, det vil si at med lett båt bør det nok ikke ligge under 5000. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TeerexII Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Prøv og sving til venstre og se hva som skjer da Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 babord heter det jo Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TeerexII Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Du må jo på DDE på garsnes Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 90 HK høres jo rimelig mye ut på den båten.... De er godkjent for 60..... Men om du tøyler gassen sparer du jo bensin. hehe Båten er meget god i sjøen. Har en 2005 mod. sjøl med 50 4-T. Hva er tyngden på den 90 Hk\en? Ikke bra om det blir for baktungt.... Det eneste negative med båten er den hersens luken i dørken. Lekker regnvann som når stuerom er fullt lekker videre i kjølen. Monterte en pakning fra et bagasjerom på en bil. Setter en bøtte full av vann på luken når eg går fra båten, da tetter den mot pakningen. Lurer på å få laget en ny luke i Alu. Problemet er at luken er svai etter å ha blitt gått på og derfor tetter den ikke i bakenden. 45 K er billig tross alt. Du har god margin til fiks da.... Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 90 HK høres jo rimelig mye ut på den båten.... De er godkjent for 60..... Men om du tøyler gassen sparer du jo bensin. hehe Båten er meget god i sjøen. Har en 2005 mod. sjøl med 50 4-T. Hva er tyngden på den 90 Hk\en? Ikke bra om det blir for baktungt.... Det eneste negative med båten er den hersens luken i dørken. Lekker regnvann som når stuerom er fullt lekker videre i kjølen. Monterte en pakning fra et bagasjerom på en bil. Setter en bøtte full av vann på luken når eg går fra båten, da tetter den mot pakningen. Lurer på å få laget en ny luke i Alu. Problemet er at luken er svai etter å ha blitt gått på og derfor tetter den ikke i bakenden. 45 K er billig tross alt. Du har god margin til fiks da.... Jeg tror motoren veier ca. 130kg, men er ikke sikkert. Mulig at den er litt baktung ja, han hadde slengt noen sandsekker i fronten da og det ble litt bedre å gå i plan :p Hvor fort går din med 50HK da? Ja merket denne med rommet i gulvet, han hadde en elektrisk lensepumpe han kunne stappe nedi om nødvendig. Veldig kjipt hvis man vil oppbevare litt ekstra ting:p Fikk usett pris på 5-7 tusen på å fikse skroget. Så er det jo et par lapper på instrumenter tenker jeg. Og propellen var ikke i god stand akkurat.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 en 96-98 V4 er vel rundt 160-165 kg om jeg ikke tar feil. Smart Tabs kan også være en ide... Rundt 45k høres ut som mye moro for pengene om motor er ok samt at skadene på båten er overfladiske. (Men er jo også en sjanse for at båten har levd et hardt liv og vil trenge mer reparasjoner etterhvert. Hvordan kjentes den å kjøre med - føltes den kompakt eller var det mye skrangling og knirking fra skrog/innredning?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.