Four Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41122977 HVis du ser bildene, så er det ekstra lyst hvitt noen steder. Her har de bare slengt på noe myk blanding som virker som lim, men litt mere som hard gummi. Det er nok verdt på en lite skjær elns denne båten. Det knirket ikke noe, kjentes solid ut, men selvfølgelig kjenner man jo bølgene i beina:P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 kan jo være at de har lagt på "plastic padding" eller noe slags epoxysparkel, og bomma litt på blandingsforholdet slik at den ikke har herdet skikkelig. Uansett bedre som nødrep enn at sårene blir stående åpne slik at glassfiberen får trekke vann. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 det kan være Tec7 eller sikaflex det har brukt som hurtigrep.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Med 50 hk 4-T gjør vel båten 30 og med 60 4-T 32-33 tror jeg. Har ikke målt. Dette er det som er oppgitt, men godt mulig det ikke stemmer helt. Vil tro at med 90 på fullt går det rimelig heftig unna. mange har 70 hk 2-T og det tror jeg er ideelt mtp vekten. Igjen, 90 høres baktungt ut..... Men om du får båten for 45 kan du selge motor for en god slump penger og finne deg en litt mindre..... (var 45 k med henger?) Igjen: Dette er en meget god sjøbåt. Går veldig bra i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 (redigert) tørst og tung gammal 2-takter for en god slump penger ? tja kanskje. Nye Yamaha F70 er nok perfekt motor på den båten.. men det koster flesk. Redigert 24.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 (redigert) Dette høres ikke ut som noen god kombinasjon. Tror du skal få problemer med å selge den igjen med den motoren. De motorene er neppe så attraktive som eldre Yamaha'er. Til så stor motor bør du vel også ha 50 liter bensin og det er best egnet rom for i bakre stuverom. Så kommer dregg i tillegg og aller forreste stuverom har ikke plass til den. I sum mye vekt langt bak. Båten er definitivt ikke laget for så stor motor. Den er oppimot 16 fot og har et stort overheng foran som gjør at vannlinjen er vesentlig kortere. Du trenger noe som stabiliserer den på hastigheter over 30 knop, Da trenger du også tilte motoren en del ut bak eller så begynner det å overplane. Den begynner å resonnere og vandre mellom ytre kantere. Det kalles "chine-walking" og du har lite glede av farten av den enkle grunn at dette kan bryte ut i ukontrollerbare manøvre. Noe kan reduseres ved å heve motoren to hakk på hekken. Ved flere hakk opp kan motoren lettere få luft til propellen i ved hastighet i bølger eller sving-manøvre. Det ønsker du heller ikke. Dette har jeg ikke erfaring fra, men har sett andre fester alu-skinner under båten med en skarp kant for å hjelpe på bl.a slik oppførsel. Hva heter nå de skinnene igjen? Overdreven vekt bak og bakre styreposisjon samt folk i bakre posisjon kan gi deg hjerte i halsen i litt mye sjø om du skulle være for uvøren med gassen. Med stor tyngde bak forskyver du også planingsterskelen vesentlig uten loffer bak. (trim-tabs etc). Opp mot 5 knop går den fint, Over det begynner en stor hekkbølge da båten stikker ganske dypt pga V-bunnen. Ellers kan mye positivt sies om båten, har den selv. Men altså: 90 Hk og denne 16 fot'ern? Nope. For tungt og ikke konstruert for det. Redigert 25.Mai.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Four Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Ser mye logisk i det du sier småbåtentusiasten. Han hadde jo 2 x 25liter bensintanker liggende bak også, så denne båten ble svææært baktung ja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Brodern hadde en slik og den var rimelig "nervøs" på full speed. Hadde tendenser til å skli ut med hekken, ble ikke gjort noe ekstra med tanke på endringer etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.