Jump to content

Oksidert gelcoat, hvordan "reparere"


Horst

Recommended Posts

Har en stripe på det øverste bordet som er brun,men begynner og bli blassen nå.Lurer og male den med topcoat.Du må vel på med ny gelcoat og evt toppcoat da.Spørs jo litt hvor på båten og hvor mye,ikke minst grunnen til att det har skjedd.Ett bilde el no hadde gjort seg kansje.



Fant dette i en annen tråd !

Owatrols Polytrol er beregnet på matt,ok sydert gelcoat, men fungerer best som "brannslukking" på mørke pyntestriper etc.
Ville vært betenkt på å benytte den på hele skroget. Noen som har erfaring med dette?

Fler som har brukt over hele båten med hell.

Søk i forumet på oksydert gelcoat !!

Link to post
Share on other sites

Autosol er tingen. Søk her på autosol for nærmere tips.

 

Gelcoat er forøvrig det som båten er belagt med i støpeformen. Men man kan vanligvis ikke bruke gelcoat for reparasjoner, da den ikke herder fullstendig i luft. Da brukes topcoat.

Såkalt gelcoatsparkel er vel egentlig topcoatsparkel siden den blir knallhard i luft.

Men for oksydert gelcoat uten andre skader er det naturligvis ikke noe poeng i å legge på mere gelcoat/topcoat.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Polytrol er litt brun i fargen, så på hvite skrog kan den forårsake skjolder. På farget gelcoat går det imidlertid helt fint. Uansett ville jeg først ha prøvd å polere med Autosol, den er effektiv. Husk å beskytte med hardvoks etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å beskrive hvordan topcoaten min ser ut så er den stort sett i veldig god stand. Det jeg mener med oksidert er at det det er små grønne prikker tett i tett i felt på dekk (litt slik som irr blir på metall).

 

(For informasjon: oksidert skrives med i og ikke y!)

Link to post
Share on other sites

oxidized på engelsk, oksydert på norsk :smiley: (av oksygen)

 

http://no.wiktionary.org/wiki/oksydert

 

Eller oksidert http://no.wikipedia.org/wiki/Oksidasjon

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Å referere til artikkel wikipedia/wiktionary som er feil ville jeg vært forsiktig med.

 

Bruk heller et korrekturlest oppslagsverk som er riktig, som f.eks.:

 

http://snl.no/.search?e=snl&query=oksidert

 

http://snl.no/.search?e=snl&query=oksydert

 

Jeg skal se om jeg får tatt ett bilde av hvordan det ser ut. Jeg tviler sterkt på at det er sprøytemaling.....

Link to post
Share on other sites

Bruk Ablaron - først matte ned med 2000, deretter polere opp med 4000.

Se før og etter her (innlegg #23/2#4) https://baatplassen.no/i/topic/64587-hvordan-faa-gelcoatfargen-tilbake-uten-aa-lakke-paa-nytt/page-2 PS den oppgitte linken i innlegget fungerer ikke lenger, men kan lese mer her http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/vattenslip/vattenslip.php

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Abralon :smiley: eller Autosol. Sistnevnte er jo enklest å komme i gang med.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd med saltsyre, for å se om dette har noe med alger eller lignende organiske prosesser å gjøre. Er det det, blir jo jobben mye enklere. Hadde masse prikker på en eldre seilbåt, og det ble borte med saltsyre. Alt av rustflekker forsvant også. Båten tok ikke skade. Saltsyren ble brukt direkte fra flasken uten fortynning.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt da spørsmålet er relevant. Har gått over hele styrekonsollen på båten for hånd med autosol. Dette pga en del gulnet gelcoat. Resultatet har blitt fantastisk, konsollen ser ut som om den er ny. Men det koster, har vondt i omtrent hele kroppen etter noen timer. Noen som vet om en liten poleringsmaskin som passer til denne jobben? Ser for meg noe lignende dremel e.l noe slikt. Den vanlige maskinen er altfor stor til og jobbe med rundt i cockpit! Har bestemt meg for og gjøre en ordentlig shine før båten sjøsettes, håper den kommer på vannet i år.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...