Slagskibet Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Trist slutt for en fin gammel dame. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Trist slutt for en fin gammel dame. <{POST_SNAPBACK}> #¤%=)(/Y=(Y?/Y HUN ER FRA 1974 Et år yngre enn meg, så kaller du henne "gammel dame" Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Forhåpentligvis har ikke du vært uti like mye hardt vær som henne - for hun ser jo litt sliten ut både oventil og nedentil Utrolig hva som skjer når man passerer 30 Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 M/Y Ellen Marie spør.. Hei Mons. Lurer på en ting. Hvorfor ba ikke Ægir om assistanse Det var tett radiotrafikk mellom flere båter og Tjøme hele nattmorran, så jeg valgte å ikke melde meg for Tjøme da jeg ikke så at jeg kunne bidra med noe. De store båtene som jobbet, og Tjøme, måtte vente på hverandre for å kunne snakke på kanal 6 som ble brukt mest. Masse liv på 16 også. Tor Hollandia fungerte som en slags kommunikasjonssentral, og de så meg når de gikk ut igjen. Tviler på om Ægir visste jeg var der selv om jeg lå 2-300 m unna med lanterner og dekkslys. Jeg så bare lyskasterene deres inni røyken i mørket. Jeg hørte ikke noen mayday fra noen denne natta, men lyttet mye på kanal 6,ikke 16 :nono: , og trodde skøyta hadde en maskin i orden. ...men altså; sålenge systemet er som det er bør du ikke ha kvaler for å kreve din rettmessige bergingslønn. Trivelig mannskap på Ægir forsikret om at mine skader ville bli dekket, og jeg har ikke planer om å kreve mer enn reelle utgifter fra Redningsselskapet, men hvis det er et forsikringsselskap som betaler vil jeg kanskje vurdere det. ....KAN det se ut som om redningsarbeidet ikke ble håndtert optimalt fra HRS. KV Eigun var den nærmeste båten med skikkelig slepekraft og jeg tror den ble kalt ut nokså tidlig, men jeg tror den kom helt fra Stavanger. Var ingen slepebåter mellom Arendal og Stavanger. (kystberedskap?) Skulle en tenkt på noe mer slikt måtte det ha vært at to av de kraftigste trålerene i distriktet har hjemmebase etpar kilometer unna, og er ferdig rigget til slep. Tror de lå inne. Når jeg var på stedet fikk jeg intrykk av profesjonellt arbeid både fra HRS og de involverte fartøyer. Det ble gjort mye professjonell navigering når store båter skulle overføre trosser i nokså grov sjø i mørket. Ser at det er skrevet at Haabull tauer. Feil. Eigun har 5-600 meter sleper i de kuttede ankerkjettingene, og tauer havaristen. Tror Haabull trakk han ut baklengs sammen med redningsskøyta (RS 232 ?). De snudde båten et lite stykke fra land, og Haabull lå bak ved havaristen og styrte. Den er vel dessuten den eneste som har skikkelige vannkanoner. Slik var det ivertfall til de hadde passert Songvår. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hardball Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Klarer ikke å legge tankene til side om vis dette hadde hendt med en Russisk tanker i Finnmark, så ville den blitt satt på land!!!!!!!!!!!!!!!! Det er hva kystverket og de HØYERE herrer i staten har utredet. Båtene går jo så nært land att Trine Hattestad har kunnet kastet spyd fra land og ombord i dem. Tenke dere en enkeltskroget tanker, som frakter 300.000 TONN rå olje langs finnmark kysten får ett havari, da SKAL den settes på LAND. Så si meg, er det alles tanker i " sør Norge" slik att kyststripa langs nord Norge er mindre verdt en kyststipa i sør????????? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 (redigert) Så si meg, er det alles tanker i " sør Norge" slik att kyststripa langs nord Norge er mindre verdt en kyststipa i sør????????? <{POST_SNAPBACK}> Hei Hardball Synes du her påtar deg et mindreverdighetskompleks som det neppe er grunnlag for. Selvfølgelig er kyststripa i Nord av samme verdi som i Sør (...Om ikke av større verdi med tanke på fiskeri), men det er vel vurderinger der og da som til syvende og sist er avgjørende for hva man bestemmer seg for. Planer er greit å ha, men de må aldri bli så rigide at de ikke kan fravikes dersom situasjonen tilsier det, og det er komplett umulig å ha planer for alle tenkelige scenarier. I dette tilfellet vil jeg selv tippe at godværet taler for å trekke båten til sjøs. Brannen er man antakelig forsiktig med å pøse vann på pga. manglende lensemuligheter, men det er bare gjetninger fra min side. Takker forøvrig Mons for godt og utfyllende svar. Forstår godt din tilbakeholdenhet mtp. å begrense belastningen på kommunikasjonsleddet. Det vil alltid være et dilemma om man skal gjøre det ene eller det andre, og det er ofte kun i etterpåklokskapens lys man ser at hvis jeg hadde gjort ditt og datt så hadde kanskje .... Når det gjelder min nokså forsiktige antydning om at redningsarbeidet muligens ikke var helt optimalt tenker jeg først og fremst på å tenke "worst case" fra HRS' side. Nå har jeg forstått det slik at Kapteinen på Fjord Champion på et tidlig tidspunkt meldte branne slukket, og man da "slakket på beredskapen" fra HRS' side. Er dette rett vil jeg si det er grunnlag for kritikk. Jeg mener bestemt at man fra første stund, når det blei meldt om manglende manøvreringdyktighet, burde scramblet alle tilgjengelige ressurser, og sendt dem mot havaristen. Og de skulle fortsatt frem til havaristen helt til situasjonen var 100% avklart, noe den i dette tilfellet aldri ble. M/Y Ellen Marie Redigert 5.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Så si meg, er det alles tanker i " sør Norge" slik att kyststripa langs nord Norge er mindre verdt en kyststipa i sør????????? <{POST_SNAPBACK}> det er samme opplegget her sørpå. Ikke langt fra meg er det en bukt som er utsett til "ilandsettingsplass" for tankere. Ideen er at det er bedre å ha et stort utslipp på et begrenset område enn et stort utslipp på et stort område. Båten som brenner har ikke oljelast ombord - heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Var ingen slepebåter mellom Arendal og Stavanger. (kystberedskap?) Skulle en tenkt på noe mer slikt måtte det ha vært at to av de kraftigste trålerene i distriktet har hjemmebase etpar kilometer unna, og er ferdig rigget til slep. Tror de lå inne. Når jeg var på stedet fikk jeg intrykk av profesjonellt arbeid både fra HRS og de involverte fartøyer. Det ble gjort mye professjonell navigering når store båter skulle overføre trosser i nokså grov sjø i mørket. Mons <{POST_SNAPBACK}> Er 99% sikker på at Hellevig og Piraja (som jeg ikke husker om er Søgne eller Flekkerøy båt var inne) da ingen av de var å leverte noe fangst i dag, men hva med Prinsesse Ragnhild/Christian Quart og DFDS båten, ingen av de som kunne assistert? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Er 99% sikker på at Hellevig og Piraja (som jeg ikke husker om er Søgne eller Flekkerøy båt var inne) da ingen av de var å leverte noe fangst i dag, men hva med Prinsesse Ragnhild/Christian Quart og DFDS båten, ingen av de som kunne assistert? <{POST_SNAPBACK}> TOR HOLLANDIA var longside i lange tider, men det er nok ikke bare-bare for større båter å manøvrere seg inntil en brennende tankbåt for å sette sleper. Vil tro at de rette vurderingene blei gjordt. Christian IV var på vei mot Kr.sand og nærmet seg havaristen utpå morgenen. AIS'en viste at det var veldig mange båter i nærheten helt fra et tidlig tidspunkt. Alle så ut til å holde på med sitt, og opprettholdt kurs og fart. Litt rart igrunnen synes jeg, men man skal vel heller ikke "gå i veien". M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
GeirT Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Har AIS på jobben. Følger med på skipstrafikken langs kysten og uti havet. Utrolig bra hjelpemiddel, dette her. <{POST_SNAPBACK}> Trafikkdisplayer er gøy, når får dere AIS der oppe på Haltenbanken ? Geir på MMSI 257062000 Sitér dette innlegget Geir Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 (redigert) når får dere AIS der oppe på Haltenbanken ? <{POST_SNAPBACK}> hmmm, jeg trodde det fremgikk av min skrivekløe at vi har AIS. M/Y Ellen Marie ( for tiden på MMSI 259058000/Åsgard B Kontrollrom) Redigert 5.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 det er samme opplegget her sørpå. Ikke langt fra meg er det en bukt som er utsett til "ilandsettingsplass" for tankere. Ideen er at det er bedre å ha et stort utslipp på et begrenset område enn et stort utslipp på et stort område. Båten som brenner har ikke oljelast ombord - heldigvis <{POST_SNAPBACK}> jag tror dom har läget det under kontroll, annars hade dom ikke släpat henne til havs! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Skipper Worse Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Utrolig hva som skjer når man passerer 30 <{POST_SNAPBACK}> År, knop eller fot?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
mons Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Hei igjen Kristian Qart var på vei fra Danmark på sakte fart, men satte opp farten for å være nært hvis de skulle være ønsket. Tilbød røykdykkere og utstyr, men det ble vurdert ikke forsvarlig å sette slikt ombord. Mange store fartøyer tilbød hjelp utover nattmorran, men ingen var egnet. Havaristen ligger klar til å bli tauet inn i en bukt på kort varsel hvis situasjonen forverrer seg, men foreløpig har en funnet det best å la den flyte på egen kjøl. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
LHIG Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 AIS er et verdifullt hjelpemiddel for sikkerheten til sjøs, men når data blir tilgjengelig for alle på "World wide web" i sanntid kan den også benyttes av terrorister som ønsker å ramme et skip. Se artikkel fra IMO (International Maritime Organisation) sin MSC79 her:MSC79. Blant annet ønsker IMO at siden til AISLive stenges ned fordi dette ikke er ønskelig at "live data" legges på nett fra sikkerhetsmessig synspunkt. Også Sjøfartsdirektoratet i Norge har uttalt lignende. Fred Ivar <{POST_SNAPBACK}> Her er "konkurenten" til ASILIVE i lokal målestokk http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/shipplotter.html Det er et stykke ifra en uttalense fra Sjøfartsdirektoratet til at det juridisk kan stoppes. Tiden vil vise... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 År, knop eller fot?? <{POST_SNAPBACK}> m/s2 Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Hei igjen Kristian Qart var på vei fra Danmark på sakte fart, men satte opp farten for å være nært hvis de skulle være ønsket. Tilbød røykdykkere og utstyr, men det ble vurdert ikke forsvarlig å sette slikt ombord. Mange store fartøyer tilbød hjelp utover nattmorran, men ingen var egnet. Hva om skipsfartsnasjonen Norge , med den lange kystlinjen vi har , kunne ha en beredskap medspesialutdannet brannmenn , sittende på 24 timers vakt? Det skulle ha fungert dersom man hadde hatt en annen holdning til "Kapteinens" og rederiets rett til å vurdere når hjelp trengtes. Ved det minste tvil burde alt tilgjenelig matriell pøses på. Men dessverre er det sånn at forsikringselskaper betaler skjelden for "avvergete" ulykker. Det er lettere for dem å betale kostnader med å rydde opp etter en ulykke som har skjedd. Jeg er klar over et skips suveneritet , men det må da vel vere lov å forsvare sin unike kyst uten å gå til krig vel. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 (redigert) Hej Brannmann! Det finns redan en sådan 'brannmannstyrka' den kallas för RITS-styrkan här i Göteborg, den kom til efter Scandinavian Star olyckan, tror att den består av 6 man + utstyr för att kunna flygas ut til haveristen direkt (6 man+ utstyr är tydligen vad helikoptern orkar bära!, låter lite konstigt) Det skall alltid finnas minst 6 brandmän i tjänst her i Göteborg som har specialutbildning på fartygsbränder! Fartygsbrand er tydligen det värsta man kan råka utför som brandman! skall se om jag kan finna någon link! Har själv gått kurs (Basic Safety!) för en av dem, som var med ombord i Scandinavian Star! redigert litt efter Fann en link o lite bilder http://www.hka.se/kontakt/stationer/harnos...05f8000526.html Redigert 5.Mars.2005 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Forhåpentligvis har ikke du vært uti like mye hardt vær som henne - for hun ser jo litt sliten ut både oventil og nedentil Utrolig hva som skjer når man passerer 30 <{POST_SNAPBACK}> Syntes ikke hun ser ille ut etter bildene å dømme. Hun er nok bygget i svartstål siden hun er,rettere sagt var, i drift enda. Tror ingen skip bygget i high tensil stål blir så gamle. Ser at miljøvern organisasjonene er ute og sier hun burde vært hugget for lang tid side. Til det er det vel bare å si,ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvordan stell hun har fått i 30 år det. De tror antagelig dobbeltskrog og high tensile stål er lykken. Personlig tror jeg de vil få det veldig travelt om en 15 til 20 år :nono: Yndlingsbåten min heter Archimidis S,en 27 år gammel bulkbåt på 45000 tonn. Den ser ut som et absolutt takras på dekk men dobbelbunner og top side tanker er en fryd å se. Rett og slett helt perfekte. Top sides er hvitmalte og hun fører regelmessig kokosnøtt olje der.Må være en av de siste bulkerene som fremdeles gjør det antar jeg. Hun er en skjønnhet og pryd for det greske flagget. Men så har rederiet kun den ene skuta og koser fælt med den også. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 fann denn linken oxo http://www.hkpflj.mil.se/save/index.php?la...&c=news&id=9836 intressanta filmer fra Ragnhild http://www.svt.se/nyheter/1999/990708/pass.htm Princessan Ragnhild sommaren 1999 " Norge och Sverige finns idag specialutbildade brandmän sk. Rits-styrkor (Räddningsinsats till sjöss), redo att helikoptertransporteras ut till fartygsbränder. Dessa spelade en avgörande roll när färjan Princess Ragnhild eldhärjades den 8 juli 1999. " Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brannmann Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 (redigert) Hej Brannmann! Det finns redan en sådan 'brannmannstyrka' den kallas för RITS-styrkan här i Göteborg, den kom til efter Scandinavian Star olyckan, tror att den består av 6 man + utstyr för att kunna flygas ut til haveristen direkt (6 man+ utstyr är tydligen vad helikoptern orkar bära!, låter lite konstigt) Det skall alltid finnas minst 6 brandmän i tjänst her i Göteborg som har specialutbildning på fartygsbränder! Fartygsbrand er tydligen det värsta man kan råka utför som brandman! skall se om jag kan finna någon link! Har själv gått kurs (Basic Safety!) för en av dem, som var med ombord i Scandinavian Star! <{POST_SNAPBACK}> Men hva hjelper det da Gunga , så lenge kapteinen ombord er suveren og hans ord er "loven".Det er hans privilegium og ærklere hva han vil når det gjelder hans skip. Dessuten er grensen mellom Sverige og Norge , når det gjelder dette samarbeidet , så er grensa så høy at et helikopter kunne knapt fly over den. :headbang:Kanskje gutta i Gøteborg kunne sendes i romskip over grensa Norske myndigheter slo på stortromma , etter S. Star og skulle selsagt stille med brannmenn på lik linje med det du forteller ifra Sverige. Men hva har skjedd? Ingenting. Kanskje har X antall stasjoner langs vår kyst har fått tilført et eller to røykdykkerapparat. Hva hjelper det da hvis ingen får lov å komme ombord før det er for sent ? Sverige ligger ,og har alltid gjort det, langt foran Norge når det gjelder brannvesen, men vi rusler etter dere. Tenk om Sverige hadde hatt en så lang og vanskelig kyst ,som oss, og med en slik trafikk ? Redigert 6.Mars.2005 av Brannmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det som forundrer meg er at man må helt til Stavanger for å finne båter med tilstrekkelig slepekraft og brannslukkingsutstyr. Finnes det ingenting på Sørlandet? Ok vi har Redningsskøytene, men det kan se ut som de blir i letteste laget. Det er tross alt større båter med potensiell last i fart i samme området. Nei, det trengs skikkelige taubåter utstasjonert langs hele kysten fra Vardø i nord til Mandal sør. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gunga Din Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Men hva hjelper det da Gunga , så lenge kapteinen ombord er suveren og hans ord er "loven". Dessuten er grensen mellom Sverige og Norge , når det gjelder dette samarbeidet , så høy at et helikopter kunne knapt fly over den. :headbang:Kanskje gutta i Gøteborg kunne sendes i romskip over grensa Norske myndigheter slo på stortromma , etter S. Star og skulle selsagt stille med brannmenn på lik linje med det du forteller ifra Sverige. Men hva har skjedd? Ingenting. Kanskje har X antall stasjoner langs vår kyst har fått tilført et eller to røykdykkerapparat. Hva hjelper det da hvis ingen får lov å komme ombord før det er for sent ? Sverige ligger ,og har alltid gjort det, langt foran Norge når det gjelder brannvesen, men vi rusler etter dere. Tenk om Sverige hadde hatt en så lang og vanskelig kyst ,som oss, og med en slik trafikk ? <{POST_SNAPBACK}> Hej Brannman! Du vet sikkert best som jobber med dette! men jag tror att samarbetet funkar utmärkt vad gäller sådant her mellan de skandinaviska länderna! Dom träner tilsammans o sjöräddningen er veldi internationell ! Det er självklart att man kan önska seg bra mycket mer....... her exempelvis så vill/skall politikerna lägga ned helikoptrarna på Säve (Gbg andra flyplats!) o flytta dom upp till Såtenäs, vilket medför ca 1/2-time extra flytid för att komma ut til kysten, sån idioti ! (Dessa politiker sitter i Stockholm, og har vel aldrig varit på sjöen annet enn i Juli, på en Waxholmsbåt i Stockholms skärgård!) Dom har ingen aning hur länge en människa klarer sig i kallt vann, det er minuter som räknas! men för att återgå till din fråga om Kaptenens suveränitet på ett fartyg, så vet jag inte, vad som gäller fartyget följer vel sitt eget lands lagar...........men skulle det gå i ett annat lands territorialvatten så tror jag ju det landet har rett att borda fartyget om man misstänker att något ikke står rett til! nu måste jag så får vi fortsätta imorgon, 'ha de' så länge ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brannmann Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det som forundrer meg er at man må helt til Stavanger for å finne båter med tilstrekkelig slepekraft og brannslukkingsutstyr. Finnes det ingenting på Sørlandet? Ok vi har Redningsskøytene, men det kan se ut som de blir i letteste laget. Det er tross alt større båter med potensiell last i fart i samme området. Nei, det trengs skikkelige taubåter utstasjonert langs hele kysten fra Vardø i nord til Mandal sør. <{POST_SNAPBACK}> Yes. Om man klarer å få "myndighetene" , eller "folket" om du vil, til å snu seg ifra stabbur- fetichen ,og til å snu seg mot det vi i landet her har mest av, sjø og kyst, så kanskje har det blitt satset såpass på kysten at man har hatt slike ulykker under kontroll Hadde denne båten gått med last og havarert.Da hadde det plutselig blitt "lønnsomt" fra staten og brukt store resusser på berging. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det som forundrer meg er at man må helt til Stavanger for å finne båter med tilstrekkelig slepekraft og brannslukkingsutstyr. Finnes det ingenting på Sørlandet? Ok vi har Redningsskøytene, men det kan se ut som de blir i letteste laget. Det er tross alt større båter med potensiell last i fart i samme området. Nei, det trengs skikkelige taubåter utstasjonert langs hele kysten fra Vardø i nord til Mandal sør. <{POST_SNAPBACK}> Det sier vel noe om at behovet for slepebåter ikke er så stort? Å holde store slepebåter på stand by vil koste adskillig med penger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.