Bjarne R Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det sier vel noe om at behovet for slepebåter ikke er så stort? Å holde store slepebåter på stand by vil koste adskillig med penger. <{POST_SNAPBACK}> Hva koster en tilgriset kyst, fugle liv og det som føler med et olje utslipp? festus Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Sant nok festus. Men det er økonomisk død å ha havgående slepebåter på gress for å brukes hvert 10 år. Some amerkanerene sier,Money talks,bullshit walks. Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det sier vel noe om at behovet for slepebåter ikke er så stort? Å holde store slepebåter på stand by vil koste adskillig med penger. <{POST_SNAPBACK}> Ja det er dyrt. Men tenk hva det ville koste og rydde opp etter et havari av et slikt skip fullastet av tungolje . Det er mye snakk om å invistere miliarder i feks. OL og dette skal etter sigende betale seg tilbake i form av tilreisende turister , samme hvor i landet det blir arrangert , kan det høres ut som. Har noen forstått at turistmagneten framfor noen ligger her rett utafor dørstokken for de fleste av oss, Hurtigruta feks. Hadde et fullastet tanskip totalhavarert så hadde vel ikke kostnadene av slepe/rednings/oppsynskip lang kysten blitt så stor i forhold vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Oppryddings kostnader er rederens kostnad,ikke den norske staten. Jeg er ikke imot å ha slepebåter stasjonert langs kysten i beredskap,jeg påstår bare at det er økonomisk umulig å gjøre dette. Ikke ser jeg helt behovet heller. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Hvor mange slepebåter mener du da skulle ligge langs kysten? Måtte hatt 2 - 300 stk. liggende. Koste peng d Få organisert fiskeflåten her i sør og, mange av de kunne holdt i påvente av sleper. Nordlendingene har jo gått inn med avtale med de fiskerene som har maskin til det. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det hadde langt på vei hjulpet med f.eks. en taubåt i Kristiansand. Der er det mye ferjetrafikk. Ser at det av og til røyner på der også. Lenger nordøst i Brevik regner jeg med det er slepbåter til å dekke det området og videre østover. Snakker ikke kun om båter som kan trekke, men som også kan skyve. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
giver Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Hei Litt OT, men her kan du se AIS "live". mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Nå tar den in vann også. 5cm i timen er i overkant av 300tonn i timen rundt regnet. Blir spennende å se om de velger å sette den på grunn eller om de kommer seg ombord med pumper i dag? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Nyheter fra lokalavisen http://www.fedreland...ticle268183.ece Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
`MINA' Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Nyheter fra lokalavisen http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle268183.ece <{POST_SNAPBACK}> Sitat fra denne artikkelen : – Skipet slepes nå inn i smulere farvann nord for Vassøy. Håper dette går bra. Mange perler her som er sårbare for evt lekkasjer GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
LALUNA II Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 (redigert) mere nyheter fra Kystverket http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141969 Bilder og filmklipp fra kystverkets sider http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141802 sakset fra pressemeldingen ”Fjord Champion” tar inn vann og slepes nærmere land PRESSEMELDING: Det er konstatert at oljetankeren ”Fjord Champion” tar inn om lag 150 tonn vann i timen. Kystverkets aksjonsorganisasjon er fortsatt i høyeste beredskap samtidig som man konstaterer at brannen om bord er i ferd med å slukkes når tankeren nå trekkes inn i farvannet nord for Vassøy i Hundsøyfjorden. Situasjonen er uavklart og alle krefter settes inn for at båten ikke skal synke. I den forbindelse arbeides det med å fjerne siste rest av røyk og os fra havaristen slik at mannskaper kan komme seg om bord for å vurdere skadene og egnetheten for slep. I denne forbindelse er det overordnede hensyn til bordingspersonellets sikkerhet som styrer fremdriften av operasjonen. Mannskaper fra Bukser og Bergning har gått om bord i havaristen og holder på å lense ut vann og stabiliserer dermed havaristen. Slepebåten ”Haabull” trekker ”Fjord Champion” inn assistert av slepebåten ”Belos” som er festet bak mens en tredje slepebåt, ”Bullworker” følger operasjonen tett ved. Kystvakten, med fartøyene KV ”Ålesund”, KV ”Eigun”, KV ”Agder” og KV ”Tromsø”, ligger hele tiden i beredskap tett opp til slepet med oljevernutstyr om bord i form av lenser- og pumpeutstyr. Kystverkets spesialfartøy ”Oljevern 03” følger også slepeoperasjonen og er klar til innsats ved en eventuell oljeforurensning. Som tilsynsmyndighet forholder Kystverket seg til rederiet som eier av havaristen. Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet er også med i arbeidet for å kvalitetssikre de tekniske vurderingene av havaristen som blir gjort i forbindelse med aksjonen. Målet med operasjonene i dag er å stabilisere situasjonen og andre forhold rundt havaristen slik at ”Fjord Champion” snarest mulig kan slepes trygt til havn i Kristiansand og nødlosses for bunkersolje og diesel der. Et slep til Kristiansand havn forutsetter at brannen er slukket og havaristen er stabil. Bilde fra slepet kilde kystverket Redigert 6.Mars.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
`MINA' Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 mere nyheter fra Kystverket http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141969 <{POST_SNAPBACK}> Linken funker ikke ! GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Slagskibet Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Joda,linken virker fint. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 (redigert) Linken funker ikke ! GeV <{POST_SNAPBACK}> Fikset nå ;-)) http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141969 Litt informasjon om oljen ombord IF 180 er en bunkersolje som verken fordamper eller løser seg opp i vann dersom den skulle lekke ut. Den blir liggende på vannet. Marin diesel sprer seg veldig fort og fordamper/går raskt i oppløsning ved eventuell lekkasje. Fra Kystverkets side understrekes det at det jobbes iherdig med å unngå at noe av bunkersoljen og diesel skal lekke ut. Redigert 6.Mars.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 (redigert) SISTE NYTT http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle268203.ece Vi kan takke været for at situasjonen ikke er verre enn den er. Sørlandskysten vil holde seg fin i mange år på grunn av det strålende været i dag, mener "BELLONA" Hauge. Kart over området der båten ligger nå ..der det står Vigebu er der de ved evt problemer vil taue båten inn og antagelig forsegle fjordarmen så evt. forurensing ikke kommer ut i havet Redigert 6.Mars.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Alvito Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Det hadde langt på vei hjulpet med f.eks. en taubåt i Kristiansand. Der er det mye ferjetrafikk. Ser at det av og til røyner på der også. Lenger nordøst i Brevik regner jeg med det er slepbåter til å dekke det området og videre østover. Snakker ikke kun om båter som kan trekke, men som også kan skyve. <{POST_SNAPBACK}> Hørte litt ad omveier i dag at det lå en slepebåt i Kr. sand men at skipperen var på ferie. Dette selskapet har ingen forpliktelser om døgnbemanning av båten. Det hele dreier seg om cash, hvis 'kystverket vil så kan de inngå avtaler med eksiterende slepebåter eller andre egnede fartøy om beredskap så er saken løst, men, det koster jo noen kroner og kystverket har ikke fått de midlene som er ønsket fra sine eiere. En katastrofe er gjerne et sett av uheldige omstendigheter. Heldigvis var ikke alle uheldige omstendighetene tilstede denne gangen så vi kan puste lettet ut. Hva med neste gang?? Det er hundredetusener av mennesker som bruker sørlandskysten til rekreasjon og ferie. Vi som bor her kan ikke i våre verste mareritt forestille oss det de opplevde på spanskekysten med "Prestige". La oss alle presse på at myndighetene tar dette alvorlig. Fokus på temaet ved f.eks leserinnlegg etc. hjelper faktisk hvis det er nok av de. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Sant nok festus. Men det er økonomisk død å ha havgående slepebåter på gress for å brukes hvert 10 år. Some amerkanerene sier,Money talks,bullshit walks. <{POST_SNAPBACK}> Kysten, spesielt vestsida er "full" av supply og ankerhendlingsskip. Det er bare for kystverket og få en beredskap med noen av disse rederiene så får de ordne logistikken med hvilke skip må være hvor. Det er ikke snakk om at langs hele kysten at det skal ligge havgående slepebåter "på gress". Disse båtene går gjerne med 15-18 knop om de må. Hvis Kystverket virkelig tok saken på alvor samt så litt kreativt på saken så er jeg sikker på at beredskap kan løses innenfor minnelige kostnadsrammer sett i reilasjon til en evt. katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 da ser det ut til at de har fått kontroll på havaristen ..begynner å klargjøre for slep inn til Kr.sand Phuuu høres bra ut se artikkel fra http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9142031 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Det finns redan en sådan 'brannmannstyrka' den kallas för RITS-styrkan här i Göteborg, den kom til efter Scandinavian Star olyckan, <{POST_SNAPBACK}> Joda, etter tragedien med Scandinavian Star ble det satt opp en likedan styrke i Norge, med senter hos brannvesenet i Larvik. Svær interkommunal sak for å bedre beredskapen i fergefylke nummer 1. Men siden Scandinavian Star aldri kom tilbake og brant noe mer, kokte det bort i kålen. Jeg tror Larvik fremdeles besitter kompetanse på dette. Det vakte også oppsikt at Norges mest traffikerte sjøområde faktisk var bedre dekket med redningshelikopter fra Säve og Karup enn fra Norge. En Sea king ble kjøpt inn og skulle stasjoneres på Torp, men den flyttet Løvebakken av distriktspolitiske hensyn til Vigra. Og der står den enda. Det skal være en viss dekning av helikopter fra Rygge, det vil si dersom dette helikopteret ikke er på Balkan eller et annet sted. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Som et apropos til diskusjonen om slepebåt på Sørlandet og hva man skal forvente av innsats/engasjement/avgjørelser fra myndighetene kan det jo være greit å lese kommentarene fra Dan Voll i dagens Stavanger Aftenblad. .... og ingen skal forledes til å tro at jobben ble gjort for å spare staten for utgifter - eller sørlendingene for tilgriste strender, for den del .... Her dreier det seg om "big business" - og det skulle forresten bare mangle! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LALUNA II Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Litt mere nytt for de som ikke har lokalavisen http://www.fedrelandsvennen.no/system/topi...ankb_thavariet/ Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rolf Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Så er slepet igang, ventes å ankomme gamle KMV kaien i ettermiddag. Det er rett utenfor kontorvinduet mitt, skulle hatt med kamera.... http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle268585.ece Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Fjord Champion er nå inne i Kristiansand havn Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Første trosse iland. Fjord Champion er helt utbrent i overbygget, forøvrig virker skipet normalt velholdt (sett i kikkert på 300m avstand. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
LALUNA II Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 (redigert) Bildene tok jeg da Fjord Champion kom inn byfjorden rett ut av silokaia Redigert 8.Mars.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.