Jump to content

Kan jeg legge 90mm luftslanger gjennom tverrgående skrogstøtter?


Ariel og Fumle

Recommended Posts

Jeg skal innstallere en D4 Eber, og sliter med å få ført en slangegren frem til fremre salong. Har vært gjennom mange ideer, men den enkleste veien blir under seng i midtkabin og ut gjennom dyse i nedre trinn på trappen ned til salong og bysse fremme.

 

For å komme frem gjennom/under midtkabinens seng må jeg helt/delvis gjennom skrogstøtte tverrgående både inn i kabinen gjennom torpedoveggen, samt andre side av kabinen før det blir åpent til trappetrinn til siste utblåsningsdyse.

 

Vil det være problematisk å ta seg gjennom støttene, de er laget av en type isopoor med glassfiber rundt, i ca 20-25 cm høyde og 8-10 cm bredde.

 

Synspunkter mottas med takk. Gjerne fra båtbyggere/ingeniører som vet om slike styrkeforhold mtp konstruksjon og svekkelse.

 

Link to post
Share on other sites

Hei du, forstår det slik at du må igjennom 2 tverrgående avstivere i skroget. Uten å ha sett det vil jeg si at dette vil være uproblematisk da du sitter igjen med relativt mye tversnitt ca 5-7,5 cm i hver "ende". Teori for enkel bjelke uten skjærkraft som dimensjonerende forhold dikterer da at hullet skal være midtsentrert da maks bøyespenninger stiger mot over/underkant av tverrsnitt fra 0 i senter. Det er riktig nok ikke så enkelt her da ytterhuden på båten din er en del av denne bjelken tenk deg en oppned T. Mitt råd er derfor å ta hullet noen cm over skrogbunn for å sikre heft styrke og maks trykk/strekk komponent i topp av avstiver. F.eks 3-4 cm over skrogbunn eller hva som er praktisk mulig. Det var bare noen tanker. Hilsen bygg ingeniør.

Redigert av Vbunn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar. Synes det er kinkig å vite slikt. Her er bilde fra undersiden av seng mot torpedovegg styrbord side. Det kan virke som om resten av støttene over er av tykke finerplater som forbinder flere deler og mer av de andre vegger og deler på overdekk.

bilde

 

Bilde fra andre side under seng. Langsgående støtter er ca 10-15cm høye.

bilde

 

Bilde fra fremre side av veggen fra midtkabin og inn under/bak skap og kjøleskap.

bilde

Her ser støtteveggen, den tverrgående, høyere ut. Er jo redd for å bore i stykker dusj og septikkslange som går i sløyfe over vannlinja på baksiden av kjøleskap/gryteskap.

 

Vet ikke om bildene hjalp. Tverrstøtta her er limt til ei tykkere finerplater som danner veggen i midtkabinen.

 

Klare du å forstå og danne et bilde av det?

Redigert av Ariel og Fumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg monterte min D4 i vinter, måtte jeg og bore igjennom et par skott. Går fint det, men det er alltid litt skummelt før man har kartlagt nøyaktig hva som er på baksiden. Mitt største problem var et skott som lå slik til at jeg måtte ha en meters forlenger på hullsaga for å nå.

Jeg brukte også 75mm slange til fremre uttak. Det er lettere å tre på trange plasser.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ser at de siste bildene er snudd på hodet, beklager.

 

Ang. dimensjon så har jeg bare 90mm, og ble anbefalt det spesielt når det siste utløpet er så langt unna de andre.

Jeg tenker jeg skrur ut kjøleskapet så får jeg muligens bedre sikt og kontroll på slangene som ligger bak veggen fra midtkabin og frem. Når jeg kommer gjennom det skottet er det nokså rett frem og grei plass frem til siste utløp.

 

Jeg vil få hullet fra midtkabinen (siste bilde) der hvor forsterkningen ikke er farget grå, dvs rett bak kjøleskapet(som bakenden står på stor del av finerplate som ikke er dekket av epoxy/polyester.) Der ser det også ut som det ikke ligger slanger.

 

Er mer usikker på hvor langt ned jeg får borret hullet (mtp Vbunn sine anbefalinger) slik at jeg slipper å ha en krapp sving for å komme over langsgående støtte så forbi slangene... ikke lett!

Vbunn eller andre: noen tanker på det?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Bare for å kartlegge dimensjonen på slangen/røret har du fått anbefalt D = 90 mm iforhold til lengde på strekk og luftmengde.? Er det bare en anbefalt standard verdi kan den kanskje korrigeres ved at man regner trykktap på strekk. Deretter kan vi sammenligne dette med anbefalt trykktap iht til Vifte i varmer. Kanskje klarer du deg med noe mindre.

 

Nå til tverrskottene, tolker jeg de riktig da den første er støpt i sammen med gulvet ditt også?. Det er ikke tilfelle med den siste som ikke har noe direkte sammvirke med noe på toppen? For førstnevnte vill jeg sentrert hullet rundt midten av tverravstiveren dvs hvis bjelken er 20 cm høy er senter bor 10 cm opp fra skrogbunn! Jeg ville også dratt de så langt vekk fra knutepunktene til de langsgående avstiverene som mulig( dvs der hvor de langsgående er støpt fast i de tverrgående)

 

For den siste bjelken ville jeg prøvd å dratt ned hullet litt mer mot skrogbunnen, som nevnt tidligere. Ellers så er slike konstruksjoner dimensjonert for stivhet ikke ultimat styrke dvs at bruddstyrke ofte er flere ganger nødvendig 3-4 ganger gjerne. Derfor er jeg ikke spesielt redd for dette her da jeg tror det ikke er snakk om skjærspennings problematikk.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for innspill.

 

Nå har jeg boret gjennom begge skrogstøtter, og de ble lagt høyt oppe på torpedovegg, dvs over tverrstøtta. Samme med den andre gjennomgangen. Jeg tok ut kjøleskapet, og da ble det klart at jeg kunne få røret på baksiden av kjøleskap og skap uten 90' bend hvis jeg boret litt skrått.

Da slapp jeg å ta noe av støttene. Gjelder å sjekke ekstra mange ganger.

 

Digresjonsspørsmål:

Eksosgjennomføring: skal pakningen på utsiden eller innsiden? Hvis på innsiden tenker jeg tec7 på utsiden og gjennom skroget. Hvis på utsiden holder vel det med litt tec7 i selve hullet så ikke glassfiberen er åpen.

Forslag? Se foto av gjennomføringen

1369514480.jpg

Link to post
Share on other sites

Pakningen skal på utsiden. Det står i bruksanvisningen at man ikke skal bruke andre tetningsmidler. Den medfølgende pakningen er såpass fleksibel at den former seg godt og tetter fint. Ser du har en litt annen patent på festing enn det jeg hadde. Hos meg ble stussen festet med tre maskinskruer. Litt mer utfordring når man er alene og ikke har noen til å holde skruen på utsiden med stjernejern...

Men hos deg trer du pakningen på stussen, trer den gjennom hullet, setter på stoppskiva og skrur fast med "mutteren".

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Knallbra , Kjetil s. Skal akkurat til med oppgaven.

 

Vedr føring av luftslanger gjennom skott: bør eller må jeg dekke til det åpne treverket med noe(epoxy, folie el.l) mellom røret og gjennomgangen?. Regner med glassfiberen tåler det, men er usikker på treverket. Det er solid laminert treverk 3-4 cm som er mellom glassfiberlagene i skottene, men vet ikke om hvor varmt det blir utenfor røret i disse skottgjennomføringene. Rørene ligger bra tight i hullene så det er ikke plass til noe særlig utenpå rørene. Resten av rørene blir isolert før og etter skottgjennomgangene.

 

Flott Bitteliten.

Jeg klarte å unngå støttene med å gå over. Følte det godt å klare det. Ved de første 3-4 undersøkelsene så jeg ikke at støttene stoppet lenger nede, og at jeg ville få plass til rør i overkant.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som du er ombord i ein rein og ryddig båt :smiley: Eg ville normalt smurt epoxy i alle borehull slik at fukt og vann kan trekke inn i treverk som er innstøpt. Men eg ser det er ubehandlet treverk på eine bildet, så det vil kanskje ikkje bety noko. Varme fra slangene skal tåler treverket fint. Det er alltif litt ekstra gevinst på å isolere slangene mot varmetap i kalde hulrom. har du vurdert det? Det er ofte ein sabla trang drittjobb å få til.

..Eg vart litt i tvil om beskrivelsen, men går du bak kjøleskapet med slangen slik at det kan komme varmetap i området der, så lager du trøbbel for kjøleskapet..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Siden jeg hadde begrenset med plass til store hull, ble det til at jeg saget hull som passet fint til rørene som skulle igjennom. Jeg behandlet ikke, da jeg har gått igjennom x-finer med glassfiber på hver side. Det er helt tørt der hullene er så vannskader så jeg som lite sansynlig. Jeg isolerte rørene på ene siden av gjennomføringen før jeg tredde dem inn. Så lirket jeg isolering over røret fra andre siden etterpå slik at de ikke er isolerte akkurat der de går igjennom.

Vet ikke om du har sett her https://baatplassen.no/i/topic/97543-montering-av-eberspaecher-d4-i-cranchi-zaffiro-34/ og om det er noe tips å hente der...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Talk for Flotte svar.

 

Ja jeg vil isolere, men må nok legge på i etterkant, så får tette lett rundt med gaffa.

 

Jeg må gå bak kjøleskapet, men tenkte at når jeg isolerte samtidig som det er god lufting bak på sider og over kjøleskapet vil det være greit. Er for så vidt ikke andre alternativer, så det må gå.. :-)

 

Da er alle huller til rør og dyser borret, eksosgjennomføring med slange er innstallert og tilpasset til varmeren. Vamerbaketten er limt på skroget og malt med epoxy. Dieselstigrøret er kappet og innstallert i tanken.

 

Da gjenstår å trekke luftrør, isolere dem og feste dem til dysene. Dieselslanger med filter og pumpe må legges opp med riktig vinkel på pumpa og det elektriske strekkes. Ikke helt sikker ennå hvor jeg skal sette timeren med termostaten. Og så skal selvsagt alt dette festes til varmeren ?.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...