Jump to content

Selva 4t 90hk hvor lang levetid har de?


Revys

Recommended Posts

Har tenkt og kjøpe en selva 90hk, den er en 01 mod og siden det er 4t så lurte jeg på hvor lenge til den holder.
Har hørt at 4 taktere ikke lever like lenge som 2 taktere og at de kanskje bare holder i overkanta 10 år.

Er det dumt av meg og kjøpe en 90hk selva 4t som er 2001 modell?



Evt noe jeg burde se etter når jeg ser på motoren?

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge en 4 takter lever er ett vanskelig spørsmål. Alt kommer an på bruken og vedlikeholdet som blir utført.

 

Jeg har hatt motorer inne på jobben til service som er 40 år++ og dem går like fint i dag. Det er riktignok Honda 4 taktsmotorer.

Jeg har en Honda 4 takts påhengsmotor og den er 32 år denne sesongen og den går like fint fortsatt.

 

Det kommer som sagt helt an på hvordan motoren har blitt behandlet, om den lekker olje/vann, bruker unødvendig mye olje, ulyder osv.

 

Med mindre motoren har gått som hovedmotor på en yrkesbåt så ser ikke jeg noen problemer med en såpass "gammel" motor.

Jeg har ikke erfaring med Selva som ett merke, men jeg kan tenke meg at den motoren du har sett på går rundt 10000-15000 timer(med vanlig bruk. Ikke full gass 90% av tiden osv.) før den er moden for å bli arkivert.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Selvas 4-taktere er jo egentlig Yamaha.. og de var det vel den gangen også.

Men det var ikke mulig å finne noe som helst informasjon om Selva 90.

 

Skulle gjerne hatt denne mottorn her, så hadde jeg kanskje fått de 3 knopene jeg mangler på å passere 40-tallet.

Nyhet for 2013, 100 XSR. Aner ikke hva XSR innebærer. Kanskje noen ekstra hester slik som E-tec HO-serien.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mulig den er en Yamaha kopi men ledninsnettet er langt ifra japansk. Ganske rotete og ikke noe system.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare dekalene, selve fargen på stamme og deksel er jo forskjellig. Men inni er de nok Yamaha nå for tiden.

 

Eneste Selva 90 jeg finner er denne 2-takteren fra 2002 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=41835969&WT.synd_type=agent

 

Lurer derfor på hvilken motor en evt. 90 4-takter fra Selva kan stamme fra. Yamaha har ikke hatt noen F90 i Europa såvidt jeg vet, men i USA var vel F90 samme motor som F80 og F100.

 

Sakset fra nett 2001: "Europe's sole independent outboard manufacturer, Italy's Selva offers its own range of two-strokes from 3-100hp and parallels this with a four-stroke offering of 4-115hp models sourced from Yamaha."

 

http://www.ibinews.com/ibinews/mkt_info/product_sector/outboards.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når du ser under lokket på en selva 4-takt står det yamaha på enkelte av delene. En bekjent kjøpte båt med selvamotor og da var det yamaha fjernkontroll og instrumenter med.. Så hadde ikke stusset hvis motoren er bra vedlikeholdt og ikke gått for mange timer :smiley:

 

2 takt selva fraråder jeg å kjøpe med mindre den er ektremt billig. Hadde to selva 30 hk 2 takt 05-modell. Den første holdt 10 timer så var det slutt.. Fikk ny på garanti.. Den andre var bedre, men var mye støy, lite kraft og høyt bensinforbruk...

Ble fortalt på Frydenbø når jeg kjøpte den at det var yamaha-teknologi, men skjønte fort at det var så langt fra yamaha som det var mulig å komme.. Solgte tilslutt både båt og motor..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...