Jump to content

Har mishandlet batteriene, hvilke bly/syre batterier kjøper jeg?


Lars H.

Recommended Posts

I utgangspunktet var jeg interessert i å utnytte plassen i batterikassen best mulig, der var det tidligere 3stk 115Ah batterier. Etter hvert fikk jeg jo en del tilbakemeldinger her og pr. IM. Spesielt tipsene om å handle hos Bema virket interessante. Og etter en del e-mail med folkene der (som tydeligvis visste hva de snakket om), falt valget på deisse to Euroglobe 140Ah batteriene med ekstra mye bly. Og når prisen da kom ned på totalt vel 3900,- for to batterier, slo jeg til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tåler disse nye batteriene dypere utlading uten skade siden du velger å gå fra 345Ah til 280Ah? Eller var ikke strømbehovet ditt så stort som du trodde?

 

Nå har vel Nautilus batteriene dine neppe vært på topp på en stund uansett, så forskjellen er vel neppe merkbar...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dermed var to stk 140Ah 1000CCA semi traction batterier med 10% mer bly enn tilsvarende montert i båten. De ble kjøpt fra Bema som ga meg en grei pris og svært god service.

 

Spennende! - Kjøpte inn Euroglobe batterier til forrige båten (3x 110A) - de fungerte utmerket. Kjøper kun Euroglobe til bilene.

 

Jeg har nå 4 stk Bosch 140 Ah batterier i båten - samtlige fra høsten 2006. De fungerer enda men regner med at de er på vei ut snart. De batteriene du kjøpte ser jo flotte ut som en erstatning så det blir interessant å høre dine erfaringer mht utlading og hvordan spenningen holder seg.

Link to post
Share on other sites

Tåler disse nye batteriene dypere utlading uten skade siden du velger å gå fra 345Ah til 280Ah? Eller var ikke strømbehovet ditt så stort som du trodde?

 

Om de tåler dypere utlading, skal jeg ikke si noe om, men så langt jeg har forstått tåler de flere ut/opp-ladinger. Dyputladinger forekommer aldri for mine batterier. Jeg tror ikke jeg noen gang har tappet mer ut enn 30% når jeg ligger fra torsdag til mandag. Og med samme forbruk nå, blir det likevel mindre enn 40% uttak av de 280Ah jeg nå har. Og når det gjelder selve strømbehovet, har jeg doblet kapasiteten på solcellepaneler etter at jeg kjøpte de forrige batteriene. Nå har jeg 2 × 68W pluss tre snart døde på 10W. Så skulle det slumpe til med en hel uke med solskinn, klarer jeg fint det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt kontroll har jeg da ikke, eller skal jeg heller si at det har ikke min gamle 30A Ladac landstrømlader. Når jeg slår den på etter å ha ankommet en gjestehavn, går den som andre ladere i bulklading. Men i og med at batteriene da vanligvis er fulladet fra dynamoen, går den snart over i vedlikeholdslading. Og det er pulslading med redusert spenning med etter hvert langt mellom pulsene. Så dersom jeg ikke bruker veldig mye strøm slik at spenningen kommer under en eller annen lav grense, tar kjøleskap osv strøm fra batteriet og ikke fra pulsene laderen gir. Skal jeg ligge noen dager, må jeg slå laderen av et øyeblikk slik at den starte i bulk og batteriene blir fylt opp.

 

Så egentlig burde jeg hatt en ny lader iom at jeg nå stort sett ligger i gjestehavner med landstrøm. Men det får bli en annen gang, Det har blitt litt vel mange store utgifter i det siste. Og som pensjonist får jeg jo ikke feriepenger heller. Vi pensjonister blir sett på som å ha ferie "hele året"!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vel vel, jeg klarte ikke å holde meg og har nå bestilt ny landstrømlader til erstatning for den 15 år gamle 30A Ladac laderen. Med nye batterier, må ladesystemet være på topp for at de skal leve lenge og godt. Jeg kommer tilbake med mer info når laderen er mottatt og testet litt. Men det ble i hvert fall en 25A Victron lader levert av Farco AS i Oslo. Greit med kredittkort og utsettelse på betaling med opp til 50 dager uten renter, he he.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Men så var det forbruksbatteriene og stell av de. Jeg har 3stk 115Ah Sønnak Freeline batterier som jeg trodde var lukket, men nå, 6 år etter at de ble kjøpt fant jeg endelig ut at det skulle vært fylt på vann sånn "innimellom".

Og resultatet er at det gikk 3 desiliter på hver celle! Så jeg har "driti ordentlig på draget"!

 

 

Hei Lars!

 

Du er ikke den eneste som trodde dette....

 

Jeg trodde også at dette var lukkede inntil jeg leste ditt innlegg. Nå har jeg sjekket mine to, og de hadde behov for 3 liter batterivann før det var normalt væskenivå...... :blush: Jeg har alltid vært nøye med mine batterier og vanligvis så har jeg brukt de i mange år før de måtte erstattes... Så da tror jeg at det er flere som har vært missfornøyde med sine Sønnak batterier på grunn av manglende batterivann... Egentlig en noe dårlig løsning på batteriene. Man bør jo faktisk løsne proppene når man lader dem...

 

:-) steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker lurt å løsne proppene når man går over Sekken for motor i solgangsbrisen. Eller når motoren går når man seiler for å få litt lading før neste havn. Er jo ikke lov til å tomgangskjøre på Koster lenger.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tror dette er rett tråd :smiley: Jeg har også oppdaget at de vedlikeholdsfrie batteriene trenger påfyll av vann. Ser ut til at noen av batteriene ikke lar seg redde. Dette er Tudor Nautica 80Ah batterier. Vil kjøpe nye av samme type, men det ser ut til at dette er et merke som stort sett selges i Sverige.

 

Selges disse batteriene under annet merkenavn i Norge ?

Link to post
Share on other sites

Nei, noen er såkalte rekontitionerende batterier slik at vannet forblir i batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båten i sommer, og har ikke sjekka batteriene før nå. Tror de har tørrkokt over lengre tid. På 4 av 5 batteri har jeg fylt på ca. 1 liter på hvert 80 Ah batteri. Pussig nok er 1 batteri fullt av vann og i god form. Spørs likevel om det ikke er like greit å kjøp komplett ny bank. :sad:

 

Holder imidlertid på å lade med en Ctec 7 trinns lader, en batteriprovare og en gammel konstantlader. Ctec laderen gir pulser helt opp i 15,6 V på et av trinnene.

Det ser ut til at de kommer seg litt for hver omgang. Men vil de kunne bli "nokså" bra igjen etter gjentatte opp og nedladinger ? Ser at du skriver over at de er nede på 40 - 50 % kapasitet. Men er det mulig å kjøre de opp ved å holde på nok ganger ?

 

Batteriene "buler" også litt ut på kortendene. Er dette også et tegn på total kolaps ?

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder imidlertid på å lade med en Ctec 7 trinns lader, en batteriprovare og en gammel konstantlader. Ctec laderen gir pulser helt opp i 15,6 V på et av trinnene.

Det ser ut til at de kommer seg litt for hver omgang. Men vil de kunne bli "nokså" bra igjen etter gjentatte opp og nedladinger ? Ser at du skriver over at de er nede på 40 - 50 % kapasitet. Men er det mulig å kjøre de opp ved å holde på nok ganger ?

 

Batteriene "buler" også litt ut på kortendene. Er dette også et tegn på total kolaps ?

 

For å ta det siste spørsmålet først: NEI! Det er garantert tegn på "kolaps". Blir de varme ved lading, kan de også sprekke/eksplodere! Gjennivinningsstasjonen umiddelbart!

 

Og de andre spørsmålene:

Nei, stadig opp og utlading vil kun slite på allerede elendige batterier.

Når det gjelder effektiv og riktig pulslading, kan det noen ganger redusere sulfatering og forbedre/forlenge levetiden.

For å få litt liv i et gamelt "fortapte" batteri, fant jeg for mange år siden frem et eldre dårlig og utskiftet startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder og hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading.

 

Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker.

 

Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker tidligere som diagrammet under viser. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke.

 

Etter det, brukte jeg dette batteriet hjemme i boden til å forsørge kokeapparat, varmeapparat ol. med strøm ved overhalinger hjemme.

 

 

Syrevekt før og efter behandling.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...