Jump to content

Har mishandlet batteriene, hvilke bly/syre batterier kjøper jeg?


Lars H.

Recommended Posts

Traksjonsbatterier, slike sim brukes i trucker og golf biler er nok de mest solide. Finnes i åpne varianter som må vedlikeholdes

 

Skal sjekke slike batterier også, fikk et tips om gode Fulmen-batterier hos Bema. Ringer/mailer dem i morgen for priser.

 

 

Hvorfor ikke kjøpe samme type du hadde hvis de fortsatt kommer i klassen billigbatterier?

 

De jeg har nå er Sønnak Nautilus Freeline Marine, og de finner jeg ikke på nettsidene til Sønnak. Dessuten er det mange som har vært uheldige med disse batteriene med enkeltceller som har dødd.

 

Testen og sammenligningen din er fundamentalt feil. Kapasitet måles ned til 10.5 V. Jeg ville ikke gitt opp batteriene helt enda. Med litt TLC burde du kunne presse mer liv ut av dem, nettopp fordi det er åpne celler. (GT-N8000 )

 

Jeg har nå ladet opp alle tre batteriene, og syrevekten har nå øket fra 1,20 til 1,22. Et av dem er nå satt til ny utladingstest, denne gangen ned til 10,8V. Men hva er "TLC"?

 

Tipper ikke det er mulig å få den gamle gode kvaliteten som ble solgt for 20 år siden. Du må nok godta levetid på slike batterier på maks 6-8 år. - - - - - Bema har forøvriggode batterier til fornuftig pris.

 

Ja det er vel slik det går, kjøp og kast. Men jeg skal som sagt sjekke tractionbatterier hos Bema, det er jo robuste batterier som ofte brukes i busser, lastebiler og landbruksmaskiner.

 

Lars H. :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt forsøk, men for en "premenstruell kjerring" som jeg ble kalt i går, tar jeg det ikke alvorlig. Eller kanskje jeg tar feil? Kanskje det var det eiaro mente å si, nemlig at jeg må stelle pent med batteriet ov være tolmodig selv nå, og at batteriene da kanskje våkner til live igjen? Så jeg går for: "TLC=Tender Love and Care"

 

Lars H. :pray::wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har ikke lest gjennom hele tråden, men kan opplyse om at jeg kjøpte 2 stk av Maritim sine 110Ah marinebatterier. Spurte om når de var produsert og fikk til svar at de var rykende ferske fra Sønnak. Betalte 895/stk for etpar mnd siden. Holder batteriene i 5 år med litt etterf av vann er jeg fornøyd. Planlegger å la de stå i båten i vinter.

 

Mvh Håvar

http://blimed.wordpress.com

Link to post
Share on other sites

Høres greit ut. Og når det gjelder vinterlagring, har batteriene det utmerket i båten. Topplad batteriene, koble fra alle forbruker og la det stå i båten gjennom vinteren. Dess kaldere vinteren er, dess mindre utlading får du. Eventuelt kan du etterlade batteriene en gang i løpet av vinteren for å være helt sikker.Min gode venn Paul Rosenquist (stifteren av Ladac) anbefalte å ta batteriet med hjem og sette det i dypfryseren (dersom en skulle ha en kone som tillater slikt!). Et friskt og toppladet batteri fryser ikke før temperaturen nærmer seg -50oC!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars, jeg var hos Sønnak i 2009, for å kjøpe nye batterier. Det er vanskelig å komme til for kontroll/etterfylling av batteriene ombord. Jeg ville derfor ha batterier som var lukket. Han skulle gjerne selge meg lukket batterier, men de han anbefalte de du har. Han sa også det at i og med jeg hadde kjøpt Cetec M30 lader ville det ikke være nødvendig med etterfylling, da laderen ville gi batteriene skånsom lading.

 

Jeg har derfor ikke kontrollet batterien før for noen dager siden, da jeg syns spenningen sank fort på de. Det manglet ca 1,5 l vann på hvert av mine to batteri. Gjett om jeg følte meg rimelig dum ,som ikke har sjekket de på disse årene. De skal etter hvert skiftes ut med vedlikeholdsfrie batterier.

 

Mitt startbatteri er fra Biltema og vedlikeholdsfritt. Det er 6 år gammelt og modent for utskifting. Kjøper da tilsvarende batteri

Link to post
Share on other sites

Jeg har derfor ikke kontrollet batterien før for noen dager siden, da jeg syns spenningen sank fort på de. Det manglet ca 1,5 l vann på hvert av mine to batteri. Gjett om jeg følte meg rimelig dum ,som ikke har sjekket de på disse årene.

 

Au au da. Da er du jo i samme situasjon som meg. Litt trøst er det jo for meg at det ikke bare er jeg som føler meg dum. Men det må ha vært en ordentlig glipp fra Sønnak som ikke har fortalt at disse batteriene har hatt behov for ekstra vann, selv med "snill" lader!

 

Så dermed har jeg denne advarselen til de som har dette batteriet: Sjekk at det er nok vann på det!

 

Dette fant jeg ved litt Googling på nettet om våre batterier, Sønnak Nautilus Freeline/Maritim:

 

bilde

 

 

Lars H. :blush::sweat:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det var det eiaro mente å si, nemlig at jeg må stelle pent med batteriet ov være tolmodig selv nå, og at batteriene da kanskje våkner til live igjen? Så jeg går for: "TLC=Tender Love and Care"

Det er utrolig hva et batteri kan overleve om man bare tar seg litt tid. Ser du lader pakken, jeg ville heller ladet hvert batteri enkeltvis for å få mest mulig amp inn på kort tid. Man kan alltids utjevne batteriene når de er vekket opp igjen.

 

Når man først ser platene i hullet er det best om man ikke fyller opp mer vann enn at det akkurat dekker platene før man lader. Man topper opp etter batteriet er ladet en full syklus, og hovedregelen om å alltid vanne cellene etter lading består... :)

 

Hvis du etter noen timer etter en full lading måler høyere spenning enn forventet ,og at denne faller med en gang batteriet blir belastet så kan du ha variasjon i syrekonsentrasjonen i batteriet. Litt vugging og risting kan gjøre dette bedre.

 

Hvis en del av platene er reist til de evige jaktmarker så er det en enveisoperasjon som ikke kan korrigeres. Det trenger ikke bety at batteriene ikke er mer enn gode nok til en sesong til, og den eneste som faktisk kjenner forbruket ditt er vel deg selv. Jeg ville da målt en utlading med normalforbruk pluss litt og sett om det kan dekke det behovet man har. Ta også med i regnestykket at restkapasiteten i et batteri er ganske stor, så etter 5 timer hvile kan man trekke ut enda noen titalls Ah.

Link to post
Share on other sites

I båten står nok alle tre batteriene sammenkoblet i parallell, men under testingen og forsøket på få litt liv i de igjen, gjør jeg det selvfølgelig for et og et batteri. Heldigvis ser det ikke ut til at noen enkeltcelle er dårligere enn de andre. Det batteriet jeg holder på med nå, har jeg først tatt en utlading på ned til 11,8V (tenkte feil og avbrøt der i stedet for å fortsette til 10,5V). Så er det ladet forsiktig opp med 4A, før det nå står til en C20 utlading. Det er nå nede på 11,3V etter 9 timer. Dette skulle tyde på at det har tapt seg med kanskje 50%. Dermed blir det vel at jeg lar batteriene få en siste sjanse i båten, i hvert fall nå når det er sommer og jeg ikke trenger å la dieselvarmeren gå hele tiden. Og blir det litt sol, så klarer solcellepanelene stort sett forbruket til kjøleskapet.

 

Slik ser utladingskurven ut nå etter 9 timer.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

mye tips på youtube..... I dag har eg reddet eit 12V mopedbatteri. Guttungen hadde tørrladet det. To av cellene klarte eg ikkje sjå vann i , og de 4 siste var halvveis nede på platene. Batteriet målte 2V etter fylling av vann. Eg fylte opp med batterivann og koblet til ein 220V startbooster som eg bruker på båter, traktorer og biler. Satte batteriet midt på garasjegulvet og plasserte ein stor murerstamp opp-ned over, og la 20kg sekk oppå.

Kablene gikk sjølvsagt ut under stampen og bort til boosteren. Så slo eg på boost/start funksjonen til eg hørte syra boblet ut luftinga. ca 5-6 sekunder. Dette gjorde eg 3 ganger. Eg gjorde ingen proff belastningstest etterpå, men batteriet holdt godt lys i eit 55W tåkelys en stund før spenning gikk under 11V, då kobla eg av.

Å sjokke batteriene slik at de skremmer oksid av seg, er på egen risiko. Men det virker.

 

red, lagt inn link: http://www.youtube.com/watch?v=uRO6LY6Zc6Y

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå er en fullstendig utladingstest for et av batteriene avsluttet, og jeg skal sette det til lading igjen.

 

Og ut fra kurven, skulle da dette 115Ah batteriet ha nesten 60Ah kapasitet fremdeles, selv etter min mishandling med ikke å etterfylle vann ved behov . Samme prosedyren skal jeg ta på de to andre batteriene.

 

Dersom jeg får samme måling på de to andre, åker de alle tre tilbake i båten og får en ny sjanse. Så får jeg heller sjekke mer opp hva de skal erstattes med til høsten når strømbehovet blir større og ikke solcellepanelene kan bidra med så mye.

 

 

bilde

 

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De batteriene du henviser til jerognal, hvor mange Ah er det på de? Jeg er på jakt etter batterier på tilsammen 300 - 400Ah. Hvor store er de, de må jo passe inn i batterikassen min som er ca.400×180×270mm og ikke veie mer enn 20 - 40 kilo hver for at en gammel gubbe på snart 70 år skal få løftet de inn. Hvilen spenning og strøm skal de lades med?

 

Egentlig er dette helt uinteressant da jeg har bestemt meg for standard bly/syre batterier av god gammel konstruksjon som jeg regner med holder til jeg blir 80 år! Og da mener jeg med godt stell og ikke slik mishandling ved å unnlate å fylle vann slik det ble på nåværende batterier.

 

Så hva med forslag til slike batterier, - åpne bly/syre batterier?

 

Lars H.

De er 110 Ah men størrelsen husker eg ikkje i hodet... hehe. Men de var akkurat like de batteriene som stod i caravellen orginalt, så for meg var de perfekt.... :smiley: Altfor mye arbeid i skru ut den kassen i bilen for å ta mål dessverre... :sad:

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å låne denne tråden.

 

Jeg er også i ferd med å kjøpe nye batterier. Jeg har inntil "nylig" hatt standard Varta 115Ah bly/syre.

Mitt spørsmål er om jeg uten videre kan erstatte dette med et AGM- eller Gel-batteri, eller må jeg sette inn en regulator i tillegg?

Generatoren på min VP D3 er på 150A og EVC oppgir ladespenning til 14,1-14,3V.

Det har vel ingen betydning for spørsmålet, men jeg planlegger å kjøpe 2 identiske batterier og koble de via en VSR mot generatoren.

 

 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Med 150 A ladekapasitet ville jeg sjekket ut om de aktuelle AGM batteriene faktisk tåler strømmen. Selv kjøpte jeg Ritar 120 Ah AGM hos Seatronic disse tåler 36 A. For mitt tilfelle har jeg 4 batterier så da er det akseptabelt.

 

I boken er 150A oppgitt som "max amperage". Lenger ned står det: "Battery capacity: 2 connected parallelly 12V, max. 88Ah"

 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

En foreløpig siste rapport fra meg. Nå er alle tre batteriene kapasitettestet og de er temmelig like. Det ene falt litt fortere ned mot 10,5V, men det var muligens ikke like fulladet som de andre.

bilde

 

Men jeg er usikker, da jeg også vurderer noen 140Ah Euroglobe og Fulmen Semi Traction batterier. Euroglobe batteriet har 10% mer bly enn vanlig (veier 50kg!) og to slike kan jeg få fritt tilkjørt fra Altitec for 4400,- kroner. Jeg venter på pris fra Bema på disse batteriene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dermed var to stk 140Ah 1000CCA semi traction batterier med 10% mer bly enn tilsvarende montert i båten. De ble kjøpt fra Bema som ga meg en grei pris og svært god service. batteriene står nå til topplading med en 30A Ladac landstrømlader.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her ble det to stk. 80A vedlikeholdsfrie batterier fra Biltema a kr. 1099. (produktnr. 80-80, 4 års garanti)

Gode håndtak og forholdsvis lett å bære ombord.

 

Biltema har forøvrig 90A batterier a kr. 999 (produktnr. 802901, 3 års garanti)

Link to post
Share on other sites

Lars H: I startinnlegget hellet du mot batterier litt over 100ah til litt under tusenlappen. Det ser ut til at du likevel endte opp med litt dyrere batterier. Hva fikk deg til å skifte mening?

 

Jeg er selv på jakt etter nye forbruksbatterier siden mine ni år gamle Biltema-batterier har gjort sitt. Jeg har også vurdert Varta eller Maritim til ca 1000-lappen. Derfor interessert i å høre hvorfor du gikk bort fra disse. Hører gjerne synspunkter fra andre også :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...