Jump to content

ungdomsbåt hvilke modeller bør man se på


joelle

Recommended Posts

Hei,

 

min sønn på 9 år har bestemt seg før at han vil kjøpe seg en båt, og jeg prøver da at tråle finn.no og merkedet her inne før at finne en grei båt som ikke koster alt for mye.

 

Hans ønsker:

styre konsoll

ikke før stor, men burde klare et par mennesker. Tenker her på å dra ut på en liten fiske tur fra tid til annen.

 

han har en begrenset budsjett og jeg har sett for meg at vi kjøper en litt eldre båt.

Vi har en 9,9 hk motor som er så godt som ny, så det er ikke noe problem.

 

Link to post
Share on other sites

Ville gått for en gummibåt eller en RIB med konsoll. Kan ikke synke, stabil og ikke så farlig om han dunker borti noe med et uhell. 9,9 er ganske mye krefter for en 9 år gammel gutt men skal ikke legge meg opp i det, hvis du mener han er ansvarlig og god nok til å kjøre så stor motor er det opp til deg å ta den risikoen. når jeg var på hans alder kjørte jeg rundt med en Quicksilver 270 med 5hk på. Gikk 12-13 knop og var passelig størrelse til å lære. kjørte med den i 3 år før jeg gikk over på en 9,9 på samme båten, da med en styrekonsoll.

Link to post
Share on other sites

9 år og 9,9hk på ei jolle. Høres direkte uforsvarlig ut i mine ører, men jeg skal ikke "kaste den første stein".

 

Ungene her har klart seg fint med Steady 230 m/5hk (gjør 15-16 knop), men hvis jeg skulle kjøpt ny jolle ville jeg sett på River XR eller Hasle Summe Fun, hvor jeg synes River-båten er den tøffeste. Mykplastbåtene er helt topp for unger som dunker litt i stein, brygger osv. De kan ikke synke, og er veldig stødige. 20 år gamle kan de fremdeles bli blanke med litt wd40 etc, mens en vanlig rib med gummipontonger da er i ferd med å gå i oppløsning.

Selv har jeg de siste 15 årene dratt Steadyen rett opp på svaberget når vi drar fra hytta, og sparker den bare ut igjen når vi er tilbake. Sklir bare på fjellet og ut i sjøen. Er noen riper under pontongene, men det har overhode ingen betydning. Kan sikkert kjøre samme metoden med alle fremtidige barnebarn uten at det blir problematisk. Eneste ulempen med Steady-jollene er at de er litt våte i motsjø. Der er River mye bedre med sin løftene baug.

Link to post
Share on other sites

mitt forslag: GH 14

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41867809

 

Kanskje litt stor i forhold til hva poden har tenkt seg, men en stabil båt som kan brukes med medfølgende 4hk og styrekult til han blir litt eldre, med en frisk 9.9 vil den gjøre nærmere 20 knop med en person ombord

 

Og når han blir enda eldre, så funker den også med 30hk til å trekke tube og vannski

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...