Jump to content

Snappy teak sealer - igjen...


bjoris

Recommended Posts

Det finnes side opp og side ned om Snappy, de lærde strides, er det skadelig eller ikke... Ikke vet jeg, men jeg valgte i fjor ta en rens og så legge på Snappy Sealer, resultatet ble fantastisk, men nå trengs det en vask, det er fortsatt flott, men må vaskes og evt behandles på nytt, det er ett år siden jeg gjorde denne operasjonen nå.

 

Spørsmålet er om en bør glemme Snappy og gå over på disse stoffene som hevdes å være bedre og mindre skadelige for teaken eller om det er denne syren du tar første gangen som skader teaken når du bruker Snappy? Syre trengs ikke videre nå, du kan bruke en gel når dekket allerede er behandlet med Snappy om du da ikke har latt det blir for skittent, antar denne ikke har syre og dermed ikke er så skadelig. Uansett dumt å gå på igjen om jeg burde gått over til mer teak-vennlige produkter, isåfall blir jo spørsmålet hvordan går en over til disse stoffene som jeg ikke husker navnet på i farten, noe NordWest anbefalte som Bitteliten snakket om en gang tror jeg...? vaske med grønnsåpe til Snappyen er borte? Slipe er ikke så aktuelt.... Her er denne gelen som jeg nå KAN vaske med og så påføre ny sealer... http://www.watski.no/Snappy-gel-teak-cleaner-1152y

 

Vel, kunne vært greit med noen betraktninger for de som allerede HAR brukt Snappy...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hövlings Golden Teak bruker vi. Steg 1 er en syrefri rens. Steg 2 lysner teaken om man ønsker det. Steg 3 er olje/sealer. Vi må olje ca hver annen måned for perfekt finish gjennom sesongen. Sola bryter ned oljen

 

Båtmagasinet testet teak rensere for et par år siden og konkluderte med at syre sliter hardt på teaken

Link to post
Share on other sites

Brukte Snappy på min forrige båt, og var veldig fornøyd med det. Det er vel bare disse Snappy nu produktene som tar litt hardt på teaken, dette er syrer og de børstene som følger med er alt for harde, slik at du graver deg ned i teaken. Dette bør ikke brukes for ofte.

Bruker du derimot den gelen som du refererer til så er det kun en vask som fjerner den løse sealeren, og en rengjøring av teaken, så er det bare å legge på et lag med sealer igjen. Jeg brukte en myk børste eller en klut når jeg vasket med gelen. Det ser veldig skjoldete ut etter at teaken har tørket, fordi det da er områder med og uten sealer, men når du legger på ny sealer så blir del like fint som første gangen igjen

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, litt sent tilbake her, men nå har det vært båtpuss, hele jobben gjort på lørdag og søndag så det ble mange timer og lange kvelder:) I går kveld var skuta tilbake i sitt rette element:) Nå gjenstår, vask/polering av overbygg og da teaken i cockpit.

 

Tror jeg vil fortsette med Snappy når jeg nå først har tatt denne syrevasken, det bør gå flere år til det blir nødvendig på nytt, syns teaken ser utrolig bra ut enda, men så slår jo tanken ned at ting som er for godt til å være sant... :) Vel, vi får hente Gelen jeg har bestilt på Watski og ta en ny runde.

 

Noen som vet hvordan jeg evt skulle gått over til Hövlings Golden Teak (det var det navnet jeg ikke husket:)). Må jeg da får bort absolutt all Snappy Sealer? Isåfall har jeg nok en stor jobb foran meg og kanskje må det slipes? DET er iallefall ikke akutelt....

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Smaken er naturligvis som baken, men jeg vil r? deg til ?enke deg om b? en og to ganger fr du bruker disse sealerene p?eaken din. Min b?har teak p?ekk og cockpit og forrige eier hadde brukt Hvelings teak sealer over flere ?og dette s?angt i fra pent ut n?jeg overtok b?n. Teaken hadde et gul / grnt skjer som iallfall jeg ikke har sans for.

Jeg har ogs??et nate om all teak, om dette skyldes teak produktene eller bare aldring skal jeg ikke si, men n?r jeg inne p?ndre sesong etter at dekket ble slipt og i de dypeste porene er det fortsatt rester etter denne sealeren p?t dekk som ellers begynner ??n fin lys gr?atina.

Mener ikke ?? negativ til produktene, men det er greit ?? sikker p?t det er dette man virkelig vil for n?det frst er p?rt g?det ikke bort med det frste.... Ta en titt p??r som har brukt dette over lang tid, ikke bare reklame bilder av ny teak.

Jeg benytter n?un boracol som virker til ?a en positiv effekt p? holde dekket rent.

Skal se om jeg klarer ?aste opp et bilde av hvordan det s?t hos meg.bilde

Ser man p?ekket som ble slipt i fjor ser man fortsatt rester langs rekka etter sealer, disse begynner n? forsvinne, men viser hva jeg mener.

bilde

 

Her er noen bilder som viser Hvelings golden teak sealer, siste bilde er cockpit ferdig natet og slipt etter en regn skyll. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av Iwrig2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne ventet jeg på

Støtter Iwrig2 helt og ut. Teak utvendig bør absolutt holdes fri for olje. De første årene ser det bra ut men på sikt blir dekket langt fra delikat. Har sett flere resultater fra bla Nord West på behandling av teakdekk. Få klarer å følge opp vedlikeholdsprogrammet slik bla Bitteliten gjør.

Innendørs og under kalesje vil behandling av teakdekk være langt lettere. Her slipper ikke regn og sur nedbør til å dekket forblir pent. .


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer også for å gå for det ubehandlede.

bilde

Natene begynte å bli dårlig, så det måtte gjøres en jobb der.

bilde

Fremdeles samme dekket, men etter omnating og pussing.

Dekket er nå mye mer grått igjen, og det er mye mer behagelig å gå på nå enn det var da det var nypusset. Det mørke dekket blir ganske varmt å gå på etter at sommersola har stekt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...