Jump to content

Suzuki 9.9 El start funker men ikke manuell


ovsj56448

Recommended Posts

Har en Suzuki 9.9 2012 modell som jeg nettop har fått tilbake fra verksted. Den ble sendt til verksted pga av el og manuell start ikke funket, det viste seg at den forrige eieren hadde montert ledninger feil.

I går dro jeg ut med båten, den starta på første forsøk. Men når jeg skulle starte den igjen så vil den plutselig ikke starte og manuell starten hadde låst seg. Jeg tror det er noe fjering i sperringen til manuell starten som ikke funker godt nok. Men kan det være andre ting? Hva burde jeg gjøre med dette?

Link to post
Share on other sites

Er jo bare å begynne å feilsøke. Det første du må gjøre er å finne ut hvor problemet er. ingen vits i å feilsøke på starthuset hvis problemet er ved svinghjulet.

 

Ville først prøvd å ta av starthuset (er vel 3-4 bolter som holder hele greia) og prøvd å dra da. hvis den fortsatt sitter er det mest sannsynlig den som er problemet. hvis ikke må du begynne å se rundt svinghjulet etter ting som kan blokkere den. på manuellstarten må du prøve å finne ut hva som blokkerer det fra å gå rundt. de som slår inn mot svinghjulet er kanskje montert feil? isåfall går det nok rundt når du har tatt starthuset av, men slår inn feil når du setter det på og bare stopper den isteden for å dra svinghjulet rundt. Nesten alle motorer har en sperre mot at du kan starte den når den ikke er i fri. ofte en vaier som styrer dette på så små motorer. den går inn på starthuset. den kan være feil montert eller feil justert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på selve manuell starten å fant ut at den står i gir selv om den egentlig ikke gjør det på girspaken hvis du skjønner hva jeg mener. Derfor så blir en sperre satt ned i manuell starter som gjør at jeg ikke får startet motoren. Men merkelig nok så funker el. starten.

Link to post
Share on other sites

Var det jeg trodde var feilen. da kommer det inn en sperre som stopper deg fra å starte den i gir. men starteren vil fortsatt fungere, regner med den har en form for elektrisk sperre.

 

Skjønte ikke helt hva du mente, står motoren i gir når du setter den i fri? isåfall må du bare justere litt på det festet på giret på girvaieren, denne kan skrus lengre inn og ut på vaieren så den står riktig. eller er det bare den sperra som slår inn som om den var i gir? isåfall kan vaieren som styrer denne være feil festet eller justert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...