Jump to content

Volvo penta D6 DPR. Cobra 900.


FalconFantino 26

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har kjøpt meg en cobra 900 sport uten motor.

Har lyst å sette i en D6 370 eller 435 på et DPR drev med G9 Propeller.

 

Noen som har noe kunnskap om dette DPR drevet?

Finner ikke så mye om det på nett, men det jeg har sett er at de lett trekker luft og at det var mye sjøsprut opp langs speilet som gjorde at puter osv. bak i båten ble vått.

Men jeg forsto det slik at dette var på en båt med dobbelinstallasjon.

 

Tips, ris, ros mottas med takk:-)

 

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke valgt DPR.

Det selges vel ikke lenger heller ?

 

Har kjørt et par båter med DPR. Masse spinn/ ventilasjon. Opp i plan, en liten sving eller halvmeter med bølger så spant det.

På en tur fra Arendal til Oslo matte je gårds av sikkert 200 ganger for å få grep igjen.

Forbruket var dermed større og ikke går det noe fortere enn samme båt og installasjon med DPH.

 

Erfaringen min er fra 5-6 Windy 35 Khamsin med D6 350 og 370 med og uten DPR.

Windyselgerene var i en periode meget hissige på å pushe DPR på 35 Khamsin. Det sluttet de med når klagene kom.

 

Fordelen med DPR må være på bildet og i teorien. Båten var mange hakk mindre kjøre og brukervennlig.

 

Man kan jo tenke at installasjonen (høyden) ikke var korrekt, men tipper Windy har det på stell. Har lest om andre erfaringer som samsvarer med mine erfaringer.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er vel i hovedsak propellerne som er forskjellen på DP-H og DP-R samt utvekslingene. Drevene er stort sett like men det er litt annerledes ved antikavitasjonsplaten da DP-H har et par "finner" over platen som muligens skjermer mot sprut. Poenget er vel først og fremst å ha stålpropellere på raske installasjoner da de er stivere og tynnere blader samt de har mindre bladareal, diameteren vet jeg ikke men det kan tenkes at den er mindre. Vil tro at det er denne forskjellen som gir ventilasjon og sprut. Kan også være at de aktuelle båtene har gått vel høyt i sjøen i slike hastigheter og at spacer ville hjulpet men det er jo ikke mange som ligger å cruiser i 50 knop så det blir et dårlig kompromiss. Forøvrig er D6-400 den sterkeste versjonen som leveres med drev, -435 selges kun som innenbords: Gir eller IPS. De 30 hestene i forskjell på 370 og 400 hadde jeg ikke betalt mye for, det gir minimal praktisk forskjell.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker ikke i 50 knop, men opp i plan fra ca 10 knop og cruising på 20-30 knop med null i drevvinkel.

Om man la flate hendler fra si 25 knop, så gikk turtallet rett til sperra på 3620 og lå der mens farten økte.

Mener propellene fikk bedre tak i over 40 knop, men det er litt håpløst at drevene fungerer i et fartsområde man befinner seg i 0,2% av tiden.

 

Prøvde alt av trim mellom minus 5 og pluss 6-7 uten nevneverdig forskjell.

 

Jeg ser ingen fordeler med DPR i forhold til DPH. Bare ulemper.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var nettopp dette jeg mente. Jeg har ikke prøvd DP-R selv men ved å se på propellerne og den lave utvekslingen er der rimelig å anta at det er propellerne som gjør denne forskjellen. De kan muligens gi høyere toppfart ved gunstigste montering men kun marginalt og ulempene i vanlig fart er mye større. DP-H med sine store NiBrAl propellere gir svært godt grep i vannet så allt annet blir splashy. Duoprop er vel uansett ikke veien å gå i høye hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Enig. DPR forsvant vel for noen år siden også?

 

Mener windymålingene var en knop over med DPR, men det var jo ikke på samme båt (last?) og helt sikkert trimmet og tynt helt til maks.

I praksis merket jeg ingen økning i fart på de 2 med DPR jeg har kjørt.

 

Mulig DPR har noe for seg på mindre båter i godt over 50 knop hvor man ikke hadde fått propeller med stigning nok til DPH.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...