Stjernen ! Startet 26.Mai.2013 Del på Facebook Startet 26.Mai.2013 Hei jeg byttet nettopp dieselfilter på min Ford 2722 og luftet etterpå.Når jeg da prøvde starte så gikk den 20 sek og stoppet.jeg har prøvd og opne ved dysene og kime frem disel men ingenting kommer frem ? Det paserer luft filteret og videre så. Hva kan være feil ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Høres ut som den suger luft. har du greid å legge inn to pakninger på filter huset? sjekk filter på ny og luft de, luft så på pumpa, 3 og 4 . Har du noen gang rengjort filteret i for-pumpa fig. 19 ? Redigert 26.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Takk skal ned og teste nå ! er nok luft i anlegget men trodde jeg fikk kimet frem luft ved bruk av starteren.Kun en pakning på filterhus. Hadde litt prob med fødepumpa,så satt på en bensin belg og fikk luftet med den men stoppet jo etter 20 sek.Så koplet fra bensin belgen igjen. Fikk beskjed tidligere og begynne luftinga på dyse nr 1 fra filter siden og jobbe meg frem. Egentlig litt rart om den suger luft men ingen motstand på pumpe armen !Jeg brukte jo bensin bumpe og presset frem disel,kom alle steder men ikke ved dysene uansett hva jeg prøvde.går på start gass da med litt dyrt i lengden hehe. Men går og sjekker litt jeg.Krysser fingre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Ikke sikkert pumpa tar om motoren står ugunstig, liten tøtsj på starteren fikser dette. Du får jo luft inn i systemet når du kobler av bensinblåsa? Når du har luftet filter og pumpe er det bedre å åpne alle dysene en halv tørn, kinning og steng en og en dyse der det kommer diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Egentlig litt rart om den suger luft men ingen motstand på pumpe armen !Jeg brukte jo bensin bumpe og presset frem disel,kom alle steder men ikke ved dysene uansett hva jeg prøvde.går på start gass da med litt dyrt i lengden hehe.Men går og sjekker litt jeg.Krysser fingre. Med for-pumpa greier en ikke å lufte mer enn til lufteskrue 3 og 4 etter det er en på H-trykksiden.følg så "mah" sin beskrivelse.Det kan være lurt å sjekke grovfilteret til føde pumpa kalt 2. mebran i den tyske. Og 9A358 i neste tegningMembranen sitter lenger inne i pumpa og er sjelden noe galt med. Redigert 26.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 TAKK Roger-jo ! Gjorde som du sa men fikk ikke pumpet opp disel med fødepumpa,så tok bensinbelgen og koplet mellom filter og høytrykkspumpa.Så opnet jeg lufte skruene pumpet til det sprutet disel,så strammet jeg de.Satt meg i fører sete og vrei om,og poff der startet den lett som bare det. Takk igjen Roger-jo ! Neste lufting trenger jeg bare åpne lufte skruene på høytrykk pumpa,og pumpe inn med disel. Ble meget bra med en bensin belg bare ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 jorde som du sa men fikk ikke pumpet opp disel med fødepumpa,så tok bensinbelgen og koplet mellom filter og høytrykkspumpa. Så opnet jeg lufte skruene pumpet til det sprutet disel,så strammet jeg de. Her er du på ville veier, kjøp i så fall en DIESELBELGPUMPE og sett den inn før for-pumpa (fødepumpa). Og ikke etter filteret. Det ender med at bensinbelgen din sprekker P.G.A Trykket. Hvis det er passelig med dritt i for-pumpa (fødepumpa) greier du ikke å pumpe fort nok til å få fram diesel, men det greier motoren når den går. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Slangen som var der var jo en vanlig diesel slange,satt bare på en belg for og pumpe fra filteret og til høytrykkspumpa.Hadde den tidligere mellom tank og føde pumpe.Det blir jo ikke noe større trykk av ett dieselfilter ? Så hvorfor skulle den sprekke ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Ligger ikkje filteret etter matepumpa då? den med armen på.. ...Det sitter en sil i matepumpa rett innenfor lokket om eg husker riktig. Den kan jo være tett dersom du ikkje har forfilter/grovfilter mellom motor og tank. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) BILDE Denne slangen som er på bilde er en gummi diesel slange som går fra filter og inn i høytrykkspume !hvorfor er trykket høyere etter dieselfilter enn før,regnet med det var likt trykk hele veien jeg,rart att filteret bygger opp så stort trykk,skjønner det ikke ??. Hadde belg på mellom føde pumpe og diesel filter tidligere idag,det var da den stoppet. Så det er altså forskjellig trykk foran og bak diesel filter ?? Koplet belgen på den slangen du ser kommer fra filteret og går til høytrykkspumpa,skjønner ikke helt åssen den kan sprekke men ? Diselen har alltid kommet frem til filteret,men ikke videre til høytrykk og dyser.Men etter jeg la inn belg funker det fint !Så ingenting er tett. 1 tank-fødepumpe-dieselfilter-høytrykk-dyser ! 2 tank-fødepumpe-dieselfilter- belg-høytrykk-dyser !Løsning nr 2 har jeg nå.Hadde belgen mellom fødinga og filteret tidligere når den stoppet ! Men vurderer jo og sette den på mellom føding og diesel,men som dere sier over så vil slanger og div sprekke ?? Siden trykket er likt på begge sider av filteret,kan noen forklare hvordan det er mulig ? Så dere mener belgen vil sprekke,ikke ledning ? Er det så høyt trykk i matinga ?? Hva er forskjell på bensin og diesel belg ? Så trykket fra tank til matepumpa er ikke så høyt ? Redigert 26.Mai.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornK Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Kjempeinterresant tråd ! Jeg skal gjøre samme jobb, og hadde egentlig bestemt meg for å plassere belgpumpa mellom tank og grovfilter, men når jeg leser dette blir jeg i tvil.... Det hadde vært nyttig å vite hvor lenge motoren din gikk, dioden, etter at du fikk start på den igjen. Du sa jo at den stoppet etter 20 minutter når du hadde belgpumpa mellom tank og grovfilter, etter det fikk du ikke start på den igjen. Det får meg til å lure på om du hadde et helt annet problem (som jeg har hatt). Motoren min (2722e) sugde nemlig luft fra skruen under grovfilteret en gang og symptomet du beskriver var nøyaktig slik. Alt var fint en stund - og så stoppet motoren. Så : Lot du motoren gå lenge før du syns du var ferdig med jobben ? Redigert 26.Mai.2013 av BjornK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Bør vel strengt tatt være rør til diesel her, blir varmt nedi der og med denne belgen i tillegg… ville fjernet belgen og i det minste byttet ut slangen til en stålarmert. Denne fødepumpen er ikke veldig effektiv når en pumper for hånd, det tar litt tid å fylle opp dieselfilteret. Trykket er det samme, muligens litt lavere etter filteret Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Første gang jeg prøvde gikk den 20 sekunder,da var pumpa mellom føding og filterhus.! Men etter jeg satt inn belg går den jevnt hele tiden !men en belg mellom tank og filter er nok ikke så dumt.Men jeg satt den der det var lettest,men må jo flytte den.Da jeg blir fortalt att den sprekker,men ett sted må jeg ha den ellers får jeg ikke luftet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornK Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Ooops... Lesefeil. Syns du skrev 20 minutter, ikke 20 sekunder. Syns fremdeles du har et poeng : Trykket blir vel ikke høyere etter grovfilteret - før matepumpa ? Redigert 26.Mai.2013 av BjornK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Du kan jo kjøre den med starteren neste gang du skal lufte, viktig å ikke skru til lufteskruen med en gang du ser diesel, la det komme ut rikelig før du teiter, det samme gjelder på h-pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Det har alltid vært slanger,returen går inn på ett kobber rør og så inn til tanken. Her er ett bilde der ser dere att det alltid har vært slanger mellom filter og trykkassen. Dere ser den tydelig ? Blir trykket så høyt att den sprekker,varmen går helt ok. Har jo sett og vedlikeholdt dieselmotorer med tynne gummislanger frem til dysene? utrolig att det holder men.. Her er returen som dere ser går den fra gummi og over til kobber inn på tanken.Tviler på att noe smelter igrunn. Dere ser også fødepumpa i bånn,mellom den og filter lå belgen før ! Når jeg skulle prøve kjøre frem diesel til dysene,kom det ingen ting når jeg kimet litt på starteren,helt tørt.Passet på og lufte rikelig ja,den går helt fint nå faktisk.Men siden trykket er forskjellig påvær side av diesel filter så må jeg flytte den.Skjønner ikke hvordan trykket kan være foskjellig men ? Uansett synes jeg dette med lufting er litt oppblåst avansert,sikkert noen motorer som er kresne men.Forden min skal jo være av de mer ømfintlige for luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jazzmatazz Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Er du sikker på at du har åpnet på riktig sted/dyser når du har kjørt på starter? Hvis ikke jeg husker feil er det en mutter med rør gjennom fra hver dyse, men mener da å erindre at det er på siden ellernoe slikt at man lufter... Har du et bilde så er det sikkert lettere å forklare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Trykket er muligens litt lavere pga. Motstanden i filteret? Men drit i det. Du må lufte i riktig rekkefølge, først filteret så h-pumpa og så dysene Er du sikker på at du har åpnet på riktig sted/dyser når du har kjørt på starter? Hvis ikke jeg husker feil er det en mutter med rør gjennom fra hver dyse, men mener da å erindre at det er på siden ellernoe slikt at man lufter... Har du et bilde så er det sikkert lettere å forklare. Det holder å lufte rørene inn til dysa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) jeg tror da jeg har luftet riktig,motoren går jo som en klokke nå ! Men jeg luftet jeg bare frem til høytrykk kammer.Da startet den med en gang,og går fint.Trengte ikke lufte ved dysene etter jeg satt på en belg på slangen dere ser fra filter til kasse pga det var litt knot og kople den ett anett sted. Så når jeg lufter nå løsner jeg bare slangen på kassa og pumper til det kommer rein diesel,så skrur jeg den på.Og en siste lufting i høytrykkpumpa,så startet den som en klokke.Men må jo flytte belgen,om dere mener den sprekker av og stå etter filteret ?Men fungerte helt fint nå,men må vel lufte igjen når jeg evt flytter belgen ! HER ER LITT BEDRE BILDE . Det er de mitterste to dysene som dere ser på bilde. Om trykket er lavere så sprekker ikke belgen tror jeg ! Hva er forskjell på diesel belg og bensin ? Bilder over er så klart tatt før montering av belg som er der dere ser slangen ! skal ta bilder av belg i morgen så kan dere se ! Redigert 26.Mai.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jazzmatazz Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Ja, holder vel å løsne mutteren ved rørene. Men, du har luftet i rekkefølge 1-4 fra nærmest filter til lengst fra, og det kommer fortsatt ikke noe diesel ved hjelp av kinner/starter? Fylte du opp dieselfilteret med diesel før du satte det på igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Det er flere gummislanger der og ingen fare for att de smelter,må nesten ha max belastning på motor for og nå 80c,og da ser jeg termostaten opner.Men kjører jeg vanlig rolig 2/4 så tar det veldig lang tid før motor når 78c,om den i det hele tatt blir så varm. Som du kan lese tidligere i tråden så starter den og går helt fint nå ! bare att noen mener bensinpumpa vil sprekke som sitter etter filteret.Så har planer om og flytte det ! Vis det er tilfelle att trykket er så høyt etter filteret att det sprekker,men tviler litt på det igrunn.Etter jeg luftet høytrykken med bensin belgpumpe så trengte jeg ikke lufte ved dysene,den startet rett opp. Men prøvde og kime lenge på starteren,helt til jeg ikke ville slite mer på starter og drev,men kom ingen disel frem til dyser.Dette var helt i begynnelsen før jeg monterte belgen. Jeg skal kutte slangen fra tanken til fødinga og sette inn en belg/el-motor da vil alt gå som en lek. Menn båten går fint nå,skal se etter jeg har fluttet pumpe i morgen om jeg greier og få like lett start som sist. Er jo ikke jo ikke så ofte man lufter ,men greit og kunne rutinen når uhellet først skjer. Redigert 26.Mai.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 (redigert) Her er det tegning av hvordan det skal koples opp delnr. 9350 er fødepumpa som suger Diesel fra tanken og leverer gjennom filtret til Høytrykks pumpa som leverer diesel til dysene. Standard opplegg til Ford er dieselslange/rør før for-pumpe og rør etter P.G.G av trykket som for-pumpa leverer. For-pumpa de virker når motoren går, mulig at det er noe galt med pumpearmen delne. 9386 innlegg 5. siden du påstår at den ikke virker, men som mange har sagt sjekk filteret i for-pumpa. Redigert 27.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Skru av topp deksel og løsne en og en utløpsskrue til retur på topp avtdyser. Kjinn starter til diesel kommer. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Det er det trykket matapumpa lager som kan være ugunstig for belgen, ikkje tenkt på forskjellig trykk før og etter filter. Belgpumpa bør stå foran matepumpa. I tilleg vil belgen kanskje ligge å pulse som sikkert ikkje er heldig i lengden. Dersom du hadde problem før du flytta belgen, så er det nok andre grunner til det. Som foreslått så kan motor ha sugd falsk luft ein plass. Eller det kan ha vert luftlommer i belgen dersom den ikkje har vert reist på høykant og tømt for luft etter montering. Tilfeldige ting som nå er luftet ut. Det er forskjell på dieselslanger og bensinslanger i kataloger hos slangeleverandører. Hvor lenge slanger kan brukes til andre drivstoff en foreskrevet veit eg ikkje, men det er nok ein grunn til at det spesifiseres om de er for diesel eller blyholdig bensin osv. Derfor kan det hende at belgpumpa ikkje holder seg myk og smidig i lengden. Eg hadde tilsvarende belg(påhengs) pumpe i tre år på min ford diesel, før eg solgte båten. Den var like myk. Og billig å bytte. Men det kan være lurt å ta hensyn til varme fra motor ved montering, slik du fikk tips om. Det er ikkje snakk om hvilken driftstemperatur motor har, men temperaturforholdet nedi motorrommet, som varierer fra båt til båt med størrelse på maskinrom og lufting. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Ja her var det mange forslag! Jeg skal prøve og flytte belgen til før matinga ! den sto mellom mating og filterhus første gang.Men etter alt som står her.Skal jeg nå prøve og sette den før matepumpa,selv om den går fint nå. Noen siaer for all del ikke gjør det sånn og ikke bensinbelg etc Andre har hatt det slik i 10 år uten problemer. Vet jo att beste plass til belg er mellom tank og føding,men var vannsklig og montere der,men skal ned litt senere og se om jeg for flyttet den.Vil jo ikke att belgen skal sprenge som noen sier her ! Kommer med tillbakemld. Tviler uansett att det blir så varmt att slangene smelter ! Som noen har sagt tidligere.Original gummislanger fra 1981 sittter der hele og fine ,uten tegn til smelting. Jeg ser poenget i og flytte belgen da,men siden den satt så fint der den er nå så,snufs for vel prøve og flytte den,men hater og måtte klippe diesel slangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.