mentor70 Startet 26.Mai.2013 Del på Facebook Startet 26.Mai.2013 Jeg har brukt vinteren til å bytte en kasse rundt min Yanmar 6LP (300 HK). Dette er gjort av to grunner: 1) Gjøre det lettere å få lastet andre varer ned under dørken bak på vår Flem 340. 2) Redusere motorstøyen noe Punkt 1 har blitt perfekt, men punkt 2 har gitt meg en bekymring: Jeg har nemlig målt en maksimaltemperatur på 60 C inne i motorkassen. Motor suger luft rett fra motorkassen (altså ingen egne slanger som går kun til luftinntaket på motoren), og kassen får mer enn nok luft. Jeg merker ellers ingen endring på motoren hva gjelder gange, maks effekt eller ligende. Spørsmålet mitt er om en maks temp på 60 C er ok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Er vel ladeluftkjøler på den der? Det hjelper noe, men motorer er normalt ikke konstruert for sånne permanente omgivelsestempraturer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 50-60 grader er vel ganske så normalt. Med slanger direkte til innsug vil det vil enda varmere, ikke noe å trakte etter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Mulig jeg har misforstått men jeg skjønner det som om at motoren trekker luft på rundt 60 grader. Vet ikke hvordan luftempraturer systemet for ladeluftkjøling er dimensjonert for å jobbe med/under, men det man oppnår med høy ladelufttempratur er i første omgang lavere luftfyllingsgrad med påfølgende effekttap. Deretter kommer sylinderrivninger, men da skal du ha ladelufttemp. på rundt 55 grader og opp på en konvensjonell trunkmotor. Mulig der er annerledes på småmotorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 På en god sommerdag ligger Amalie's motorrom på rundt 60 grader. Har gjort det mens jeg har hatt henne, og mange år før det. Riktignok en eldre sugemotor uten noen form for turbo eller andre fiksfakserier, men læll a' gutt... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Den der bruker mer enn 20 kubikkmeter luft i minuttet på fullt pådrag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mentor70 Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Takk Mulligan Jeg vet også at den trekker mye luft, derfor trodde jeg at temperaturen i motorkassen ikke kom til å bli såpass høy. Jeg hadde forventet 30-40 grader i og med at den hele tiden suger kald og frisk luft inn i motorkassen. Nå måler jeg altså temperaturen til 60 C ca 10 cm over innsuget til motoren. Jeg syns det er litt underlig. Takk for innspill "Folk i båt". Jeg har hørt at effekttapet er ca 5 % per 10 C innsugsluften øker. Jeg målte ca 30 C i motorrommet FØR jeg bygde motorkassen. Jeg burde altså nå ha mistet ca 15 % effekt. Det har jeg ikke merket noe til? Dette med sylinderrivninger med mer hørtes skummelt ut. Har du noe mer faktaopplysninger om dette? For at laderen skal fungere optimalt, hvilken temperaturområde bør den jobbe i? Hvor kan jeg eventuelt finne ut av det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 60 grader er varmt, kan du med enkle midler få ned temperaturen så ville jeg gjort det, hver grad teller... ladeluftkjøleren kjøler men jo kaldere luft den får inn desto kaldere er luften som kommer ut og når forbrenningskammer det er det som teller. Tar du luft utenfra og isolerer inntaket får motoren kaldere luft men du trenger trolig en ny løsning for tilluft og sirkulasjon i motorkassa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mox1 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Hadde (nesten) samme dilemma for 1 år siden da jeg bygde kasse rundt motoren, her er tråden : https://baatplassen.no/i/topic/91274-max-anbefalt-motorromtemp-innenbords-diesel/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Den der bruker mer enn 20 kubikkmeter luft i minuttet på fullt pådrag. Det er ganske mye Finnes det noe tommelfingerregler for å dimensjonere ventilasjonshull inn til motorrommet riktig? Har det noe hensikt å legge en egen ventilasjonsslange fra motoren og ut til friskluft? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 mentor70, on 26 May 2013 - 21:03, said: Dette med sylinderrivninger med mer hørtes skummelt ut. Har du noe mer faktaopplysninger om dette? For at laderen skal fungere optimalt, hvilken temperaturområde bør den jobbe i? Hvor kan jeg eventuelt finne ut av det? Nå har jeg ikke noe utstrakt kjennskap til småbåtmotorer, men visse prinsipper gjelder uansett om det er en liten hurtigløper eller en stor medium speed. Et er er at forhøyet ladelufttempratur (ut av ladeluftkjøler) fører til forhøyet forbrenningstemratur. En for høy forbrenningstemratur vil føre til bl.a. rivningsskader.Så kan man tenke at en så lav ladelufttemratur som mulig ville være det beste. bl.a. med tanke på luftfylling. Men da kommer dette med duggpunkt inn. På de motorstørelsene jeg har forholdt meg til ligger man fra 45-46 grader til oppunder 50. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Jeg låner denne tråden litt... BMC'en i Amalie har et ståltråd-luftfilter helt oppunder motorlokket, der det er absolutt varmest. Ville det vært en tanke å lagt en ventilasjonsslange fra luftinntaket ned under dørk, der temperaturen er absolutt lavest? Eller vil dette bare resultere i en enda varmere motorkasse med de problemene det vil kunne medføre? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 La det være som det er! Motoren ventilerer motorrommet bra når den går, lager du en "lur" løsning er faren stor for at motorromme tblir vamere. Dessuten vil nok en slik løsning skape så mye sirkulasjon at det blir like varmt nede i kjølen også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 (redigert) Ikke forstå meg slik at jeg tror amalie kommer til å ta inn vann.... jeg sier bare hvis en hvilken som helst båt skulle gå lekk på sjøen da ville jeg hatt luftinntak så høyt som mulig... og ikke under dørken, slik at jeg kunne fått ungane så nær land som mulig Redigert 27.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mentor70 Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Jeg forstår at jeg må gjøre noe med temperaturen min. Bare for at jeg måler dette korrekt: Det er altså temperaturen på luften som suges inn i motoren som er relevant? Ikke temperaturen ellers i motorkassen. Det vil si at jeg bør tape temperatursensoren til luftinntaket for å være sikker på at jeg måler på rett sted. Har jeg forstått det korrekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 (redigert) Den kassen du har bygget...har den luftinntak i nærheten av turbo ? Mange gjør det og så får de for varmt miljø. Luftinntak må plasseres nede i motsatt ende av turbo slik at motoren trekker luft forbi/rundt heile motoren. Areal på luftinntak bør være 1,9cm2 pr kw har eg notert,men eg husker ikkje kilde lenger. Redigert 27.Mai.2013 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Toroa Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Nå skal ikke bare motoren ha forbrenningsluft, men strålevarme fra motor skal også ledes vekk fra motorkassen. Jeg lærte at arealet på lufttilførselen skulle være 3,8 cm2 pr hk , og at maksimalt undertrykk skulle aldri overstige 200 mm vannsøyle. Og her har jeg sett mange som synder. Fant frem dieselbibelen min, og der står det at luft-temperaturer over 50 grader skal unngåes utenom i nødsfall. Den siste store motoren jeg seilte på hadde alarm på lufttemperatur over 48 grader ved innsuget på turboen, hvilket var en evig plage i tropene. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post Share on other sites More sharing options...
mentor70 Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Jeg har hekkagregat, så er det vanskelig å få tettet motorkassen mot båtens akterspeil. Her slippes mye luft inn til motoren. Bakdelen er vel at det er her luftinntaket til motoren også er. Kan det være en løsning å borre opp 3-4 store hull (ca 10 cm i diameter) i motorkassen på motsatt side (fremsiden av motorkassen)? Noe luft vil vel da trekke igjennom kassen, selvom lyddempingen blir signifikant svekket, så har jeg i hvert fall ivaretatt punkt 1 i startinnlegget mitt. Kan det være en løsning, slik at jeg slipper å fjerne hele kassen for å få temperaturen ned? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.