Jump to content

Temperatur i motorrom/motorkasse


mentor70

Recommended Posts

Jeg har brukt vinteren til å bytte en kasse rundt min Yanmar 6LP (300 HK). Dette er gjort av to grunner:

1) Gjøre det lettere å få lastet andre varer ned under dørken bak på vår Flem 340.

2) Redusere motorstøyen noe

 

Punkt 1 har blitt perfekt, men punkt 2 har gitt meg en bekymring:

Jeg har nemlig målt en maksimaltemperatur på 60 C inne i motorkassen. Motor suger luft rett fra motorkassen (altså ingen egne slanger som går kun til luftinntaket på motoren), og kassen får mer enn nok luft. Jeg merker ellers ingen endring på motoren hva gjelder gange, maks effekt eller ligende.

 

Spørsmålet mitt er om en maks temp på 60 C er ok?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått men jeg skjønner det som om at motoren trekker luft på rundt 60 grader. Vet ikke hvordan luftempraturer systemet for ladeluftkjøling er dimensjonert for å jobbe med/under, men det man oppnår med høy ladelufttempratur er i første omgang lavere luftfyllingsgrad med påfølgende effekttap. Deretter kommer sylinderrivninger, men da skal du ha ladelufttemp. på rundt 55 grader og opp på en konvensjonell trunkmotor. Mulig der er annerledes på småmotorer?

Link to post
Share on other sites

På en god sommerdag ligger Amalie's motorrom på rundt 60 grader. Har gjort det mens jeg har hatt henne, og mange år før det. Riktignok en eldre sugemotor uten noen form for turbo eller andre fiksfakserier, men læll a' gutt...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Takk Mulligan

Jeg vet også at den trekker mye luft, derfor trodde jeg at temperaturen i motorkassen ikke kom til å bli såpass høy. Jeg hadde forventet 30-40 grader i og med at den hele tiden suger kald og frisk luft inn i motorkassen. Nå måler jeg altså temperaturen til 60 C ca 10 cm over innsuget til motoren. Jeg syns det er litt underlig.

 

Takk for innspill "Folk i båt".

Jeg har hørt at effekttapet er ca 5 % per 10 C innsugsluften øker. Jeg målte ca 30 C i motorrommet FØR jeg bygde motorkassen. Jeg burde altså nå ha mistet ca 15 % effekt. Det har jeg ikke merket noe til?

Dette med sylinderrivninger med mer hørtes skummelt ut. Har du noe mer faktaopplysninger om dette?

For at laderen skal fungere optimalt, hvilken temperaturområde bør den jobbe i? Hvor kan jeg eventuelt finne ut av det?

Link to post
Share on other sites

60 grader er varmt, kan du med enkle midler få ned temperaturen så ville jeg gjort det, hver grad teller...

ladeluftkjøleren kjøler men jo kaldere luft den får inn desto kaldere er luften som kommer ut og når forbrenningskammer det er det som teller.

Tar du luft utenfra og isolerer inntaket får motoren kaldere luft men du trenger trolig en ny løsning for tilluft og sirkulasjon i motorkassa.

Link to post
Share on other sites

Den der bruker mer enn 20 kubikkmeter luft i minuttet på fullt pådrag.

Det er ganske mye :wink: Finnes det noe tommelfingerregler for å dimensjonere ventilasjonshull inn til motorrommet riktig? Har det noe hensikt å legge en egen ventilasjonsslange fra motoren og ut til friskluft?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

mentor70, on 26 May 2013 - 21:03, said:

Dette med sylinderrivninger med mer hørtes skummelt ut. Har du noe mer faktaopplysninger om dette?

For at laderen skal fungere optimalt, hvilken temperaturområde bør den jobbe i? Hvor kan jeg eventuelt finne ut av det?

Nå har jeg ikke noe utstrakt kjennskap til småbåtmotorer, men visse prinsipper gjelder uansett om det er en liten hurtigløper eller en stor medium speed. Et er er at forhøyet ladelufttempratur (ut av ladeluftkjøler) fører til forhøyet forbrenningstemratur. En for høy forbrenningstemratur vil føre til bl.a. rivningsskader.

Så kan man tenke at en så lav ladelufttemratur som mulig ville være det beste. bl.a. med tanke på luftfylling. Men da kommer dette med duggpunkt inn.

På de motorstørelsene jeg har forholdt meg til ligger man fra 45-46 grader til oppunder 50.

Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt...

BMC'en i Amalie har et ståltråd-luftfilter helt oppunder motorlokket, der det er absolutt varmest. Ville det vært en tanke å lagt en ventilasjonsslange fra luftinntaket ned under dørk, der temperaturen er absolutt lavest? Eller vil dette bare resultere i en enda varmere motorkasse med de problemene det vil kunne medføre?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

La det være som det er! Motoren ventilerer motorrommet bra når den går, lager du en "lur" løsning er faren stor for at motorromme tblir vamere. Dessuten vil nok en slik løsning skape så mye sirkulasjon at det blir like varmt nede i kjølen også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at jeg må gjøre noe med temperaturen min.

 

Bare for at jeg måler dette korrekt:

Det er altså temperaturen på luften som suges inn i motoren som er relevant? Ikke temperaturen ellers i motorkassen. Det vil si at jeg bør tape temperatursensoren til luftinntaket for å være sikker på at jeg måler på rett sted. Har jeg forstått det korrekt?

Link to post
Share on other sites

Den kassen du har bygget...har den luftinntak i nærheten av turbo ? Mange gjør det og så får de for varmt miljø. Luftinntak må plasseres nede i motsatt ende av turbo slik at motoren trekker luft forbi/rundt heile motoren.

 

Areal på luftinntak bør være 1,9cm2 pr kw har eg notert,men eg husker ikkje kilde lenger.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke bare motoren ha forbrenningsluft, men strålevarme fra motor skal også ledes vekk fra motorkassen. Jeg lærte at arealet på lufttilførselen skulle være 3,8 cm2 pr hk , og at maksimalt undertrykk skulle aldri overstige 200 mm vannsøyle. Og her har jeg sett mange som synder.

 

Fant frem dieselbibelen min, og der står det at luft-temperaturer over 50 grader skal unngåes utenom i nødsfall. Den siste store motoren jeg seilte på hadde alarm på lufttemperatur over 48 grader ved innsuget på turboen, hvilket var en evig plage i tropene. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Jeg har hekkagregat, så er det vanskelig å få tettet motorkassen mot båtens akterspeil. Her slippes mye luft inn til motoren. Bakdelen er vel at det er her luftinntaket til motoren også er. Kan det være en løsning å borre opp 3-4 store hull (ca 10 cm i diameter) i motorkassen på motsatt side (fremsiden av motorkassen)? Noe luft vil vel da trekke igjennom kassen, selvom lyddempingen blir signifikant svekket, så har jeg i hvert fall ivaretatt punkt 1 i startinnlegget mitt. Kan det være en løsning, slik at jeg slipper å fjerne hele kassen for å få temperaturen ned?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...