Jump to content

Mutterhode på sinkanode volvo penta brukket av. Hvordan løsne?

rein

Recommended Posts

For ikke å måtte flushe hele systemet for spon, så er nok det enklest. Anbefaler å bruke så tykk som mulig.

Problemet med grisepikk er jo om den knekker.

Om en borrer opp litt under størrelsen til den største grisepikken en kan få i. Også dunker forsiktig ned en torx-hann. Så har en mulighet til å prøve den først, før en eventuelt går over på det jeg syntes er en litt mer riski metode som grisepikk gir.

En får også et system der en borrer 2 hull offcenter. Også har en en nøkkel med 2 pigger ut på. Noe ala det som blir kalt "spanner bit".

En gassblåselampe eller annet som kan gi konsentrert oppvarming på godset rundt vil hjelpe stort. Jeg har alltid også kjølespray tilgjengelig for å krympe gjenstridige bolter.

Jara Wynja

Går ut fra at pluggen er av messing? Grisepikker fungerer dårlig på myke materialer, de ekslanderer slik at godset rundt sprekker. Da har jeg mer tro på å slå inn en Torx bit. Uten hodet på sitter uansett ikke stubben særlig godt fast...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

takk for tips - finnes det virkelig torx helt opp i 30mm?

Tenkte også på muligheten av å se etter en tjukk ekspansjonsbolt - slik som brukes i stein og betong - og å utvide den inni det fastsittende røret for så å skru på

hylsen til ekspansjonsbolten,

eller å føre inn et litt mindre rør som jeg har skåret en splitt i, og så stramme inn en kile i dette splittede røret - og utvide dette til det fester seg - for så å

skru på dette for å få ut skiten. Om jeg bruker en fil for å gjøre overflaten på røret jeg fører inn litt grovt på utsiden kunne det kanske få feste?

• 4 uker senere...

Problemet løst!

Tok først en flatfil og lagde noen dype riper på innsiden av den brukne rørstubben som satt fast i kjøleren.

Tok to så to grove filer for treverk og lot de buete sidene ligge mot innsiden av røret. Spente dem ut mot innsiden av røret ved å legge et objekt mellom filene tett ved rørstussen og å så klemme de andre endene av filene mot hverandre for hånd. Roterte filene så rundt, og den brukne rørstubben gav motvillig etter, og fulgte med ut. (Tilfreds utpust)

Hei rein!

Flott at du løste problemet ditt uten å lage deg flere nye, noe som ofte skjer når man bruker grisepikk :wink:

Hvis du skulle komme borti tilsvarende problem en annen gang kan jeg anbefale å bruke en kjørner og slå tangentielt i det godset som skal skrues ut. Jeg har ti ganger så bra erfaring med den metoden som alle mulige skrueekstraktorer som er å få kjøpt. Går ikke det er det best å bore opp og friske opp gjengene på nytt med en tapp. Alt som skal slås ned i hullet sprenger i godset og gjør at det setter seg enda bedre fast.

• 4 år senere...
Komodo skrev On 20.6.2013 at 1.01:

Hei rein!

Flott at du løste problemet ditt uten å lage deg flere nye, noe som ofte skjer når man bruker grisepikk :wink:

Hvis du skulle komme borti tilsvarende problem en annen gang kan jeg anbefale å bruke en kjørner og slå tangentielt i det godset som skal skrues ut. Jeg har ti ganger så bra erfaring med den metoden som alle mulige skrueekstraktorer som er å få kjøpt. Går ikke det er det best å bore opp og friske opp gjengene på nytt med en tapp. Alt som skal slås ned i hullet sprenger i godset og gjør at det setter seg enda bedre fast.

@Komodo hva mener du med å slå tangentielt? Har fått samme problem som trådstarter..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Tenk deg tangenten av en sirkel. Hvis du slår et kjørnermerke i ytterkanten av skruens bruddflate, så får du et lite hakk du kan bruke. Så retter du kjøreren på skrå slik at den blir mest mulig som en tangent. Da får du en kraft som vil forsøke å rotere skruen. Var det forståelig?

Lagt til:

http://www.rasmus.is/no/t/g/Su55k02.htm

Redigert av Komodo (see edit history)

Ellers så er jo metoden til @rein med å slå inn ei fil også genial :thumbsup:  Hvis man ikke tilfeldigvis har ei fil som passer akkurat ned i røret, så kan man jo bare ta vinkelsliperen og kappe av en passelig lang bit og slå den ned på tvers. Filer er laget av så hardt stål at det vil skjære seg inn i godset. Så kan man bare bruke en skiftnøkkel el. og skru.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...