Jump to content

Etterlysning haster! NMEA 0183 kabel til Raymarine C120 Classic

Chilli Solbris

Recommended Posts

Heisann,

Trenger desperat en NMEA 0183 kabel til min Raymarine C120 Classic plotter. Trrenger dette for å koble GPS-antenne til plotteren. GPS-antennen er ikke original og har fått beskjed om at jeg må bruke NMEA 0183-utgangen.

Plotteren har NMEA 2000 og Seatalk 1 og 2 i tillegg til nmea 0183.

Noen forslag til hvordan jeg får koblet sammen dette eventuelt uten NMEA 0183? Rubbel og bit er gått ut av produksjon til denne plotteren.... :cryin:

Hva kan jeg gjøre for å få koblet sammen det hele med VHF for korrekt DSC-kobling?

God plotter tror jeg, men er rimelig frustrert over at det skal være håpløst å få tak i nødvendige kabler. Har trålet eBay uten resultat..........

Vil være veldig takknemlig for hjelp!!! :clap::clap::yesnod::yesnod::pray::pray::wflag:

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Har prøvd Seatronic, Navytech, CT marine, over alt på Finn og studert eBay.... Sikkert en knallgod plotter men det hjelper ikke det dugg hvis ikke kablene er å oppdrive..... :thumbsdown::confused:

Kabelen jeg trenger har visst delenr. R08004, R08004.jpg

Mvh

Chilli Solbris

Et alternativ kan være å få tak i pluggen å koble en anen kabel (kansje de har plugg: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=0&page=home

)

Ellers ville jeg gått inn på Raymarine sine Service partnere og hørt med dem.

Hvor mange pinner er det i kontakten?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Oops, hvis jeg har klart å bryte alle reglene bortsett fra en skal jeg ta det til etterretning. Vel vel, da blir det en kveld med regelstudier skjønner jeg.

Like fullt trenger jeg den fordømte kabelen.......

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Var ti minutter for sent ute. Prøver i morgen. Ett eller annet sted i Norge må det jo være en slik kabel som ikke er i bruk?! :p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

R08004 er vanskelig å få tak i nå iom. at den har gått ut av Raymarines produksjon/sortiment. Fikk faktisk min i posten i dag, da en nederlandsk forhandler klarte å spore det han påsto var Raymarine Europes siste eksempler. Pris EUR 35. Så også en på ebay.co.uk som for et par uker siden gikk for GBP 39, altså over nypris. Har sett et par forhandlere i USA som sier de har den inne, men bare frakt er blodpris: USD 50+Prøvde også å finne ut av kontakten, for evt. lage ledningen selv, men ga opp. En mulighet kan være å forhøre seg på utenlandske fora som cruisersworld og ybw, om noen har en til overs som de vil selge.Lykke til.

Om du har autopilot fra Raymarin, kan du gå via denne. Da trenger du ingen plugg.
Antar du mener å hente ut NMEA signaler fra autopiloten? SVJV sender/mottarden bare noen begrensede NMEA setninger. Dersom man f.eks. skal laste opp ruter og waypoints til plotteren kommer du ikke utenom denne kontakten.

Ja, dette var en skikkelig nedtur. Det som skulle være et greit bruktkjøp av en god plotter utvikler seg til et dyrt mareritt på grunn av noen ledninger. Akkurat nå står ikke Raymarine høyt i kurs. Hvis alle produsentene bare kutter ut ettermarkedet etter et par tre år vil det være mange dyre løsninger som er verdt null og niks rundt omkring.:blink::o

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Jeg fikk ny kabel (Raymarine GPS) på Navy (Høvik) i fjor. De måtte skaffe den fra et-eller-annet sted, men det var visst kurant nok...

Fant en kabel bit med plugg, som tilhørte den forrige kabelen. Vedlagt bilde av pluggen...

NMEA plugg fikk jeg fra Seatronic i fjor. Det var heller ikke noe problem da.

Om du finner en plugg som passer, kan du splitte TX (fra GPS) til både kartplotteren og VHF'en. Skal visstnok være mulig å ha flere "listeners" på en NMEA0183 kabel. Problemet som kan oppstå, er at VHF'en også kan sende hvis den får meldinger over DSC som skal eksporteres til plotteren, men så lenge TX fra VHF ikke er koblet til RX på plotterens NMEA0183, så er det jo greit, da det kun skal være data fra GPS'en der.

Raymarine GPS plugg :

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4630/raygpsplugg1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4630/raygpsplugg2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4630/raygpsplugg3.jpg

Jeg kjøper gjerne den pluggen av deg. Det er nok leding til at jeg får loddet på GPS og VHF! Send meg en IM med hva du skal ha og hvor i landet du bor!!! Please!!! :pray::pray::pray:

Navy var fortvilet over at Raymarine hadde sluttet å lage kabelen, de solgte en god del av den. Seatronic sa at produksjonen hadde stoppet og at de ikke kunne skaffe ny. Alternativet er å kjøpe komplett Seatalk convertion set ste fra Seatalk 2 til Seatalk NG. Det er bare en liten hake, prisen!!!!

Mvh

Chilli Solbris

R08004 er vanskelig å få tak i nå

Antar du mener å hente ut NMEA signaler fra autopiloten? SVJV sender/mottarden bare noen begrensede NMEA setninger. Dersom man f.eks. skal laste opp ruter og waypoints til plotteren kommer du ikke utenom denne kontakten.

Målet er å få GPS-signal til plotteren, og det får den via smartpilotboksen for autopiloten. Det funker utmerket hos meg. Jeg laster opp ruter, waypoints mm fra PC til plotter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...