Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Hm, kan se ut til at du har rett mix.... >_> Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tiola Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Du trenger vel ikke egen plugg? nmea 0183 på denne plotteren er noe utvalgte par i samlekablen som kommer fra plotteren. Koble et av parene med kabel mot VHF så er du oppe å går. Har selv gjort dette på min C120W. Se instruksjonsbok for fargekode på nmea 0183 parene. Husk å koplet rett TX og RX :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Hvilken samlekabel? Bare jeg får koblet gps-antenne og dsc så er jeg mer enn happy! Eneste kabelen som fulgte med var strømkabel...... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Nmea kabelen følger med plotterne. Men du har kanskje kjøpt brukt ? Veldig sløvt av Raymarine dette. De burde solgt løse loddbare plugger. Jeg ville kontaktet Gemeco i USA, de har et enormt utvalg. Kan ikke koste all verden å sende en plugg i frakt. Kommer nok under tollgrensen på 200.- rett i postkassa. Sjekk her for kontaktinfo. http://gemeco.com/Pages/Contact_Info.htm Du trenger vel ikke egen plugg? nmea 0183 på denne plotteren er noe utvalgte par i samlekablen som kommer fra plotteren. Ingen samlekabel på C og E Classic. Her er egen kontakt for NMEA In/Out. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Bergen maritim elektro ble redningen! De hadde riktig kabel. De sender kabelen i dag! Suverent! De lette mens jeg ventet på telefonen. Takker for all respons på min etterlysning! Håper det har ordnet seg nå. Skal være mer presis i emnetittel på min neste tråd. Forumet her er gull verdt! Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dante Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) Plan B - kriseløsning: Få tak i tilsvarende kontakter/sko som passer på de små pinnene eller skjær ut kontaktene på en plugg hvor disse kan tenkes å passe - lodd på ledninger og sett de på og fyll hullet med elastisk masse som kan pirkes ut siden. Du finner vel ut hvilke to pinner som er nødvendige i manualen tenker jeg. Redigert 28.Mai.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) Hva måtte du betale for kabelen? Redigert 28.Mai.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Vet ikke hva jeg måtte betale. Spurte ikke etter prisen....... Har vært inne på tanken Dante om å koble direkte. Jeg liker bare å gi det et skikkelig forsøk på å få tak i originalene..... Kjøpte plotteren brukt Mix, nmea fulgte ikke med. Det var jeg klar over, men regnet det som en smal sak å skaffe! Nå har det ordnet seg heldigvis! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Fint det ordnet seg ! Men elendig av Raymarine dette. Du blir nok ikke den eneste med dette problemet fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Ja jeg tror leverandørene forregner seg kraftig hvis de tror de kan lure folk til å bytte ut plottere og utstyr i båten like kjapt som vi bytter pc og telefoner. Tror de kunne høstet veldig mye goodwill hvis de hadde servet ettermarkedet for de som enten ikke har råd til siste skrik (meg) eller at ting skal flyttes til ny båt, eller at saker og ting rett og slett går i stykker. Det er ikke småtteri den plotteren jeg har kostet med radar for bare 3-4- år siden. Ca 40 båtpenger er mye selv for de som har mye..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Anton Hardarson Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Glimrende tegning Anton! Da er det bare å lodde sammen når dingsen dukker opp i posten!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kaptein Klein Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Målet er å få GPS-signal til plotteren, og det får den via smartpilotboksen for autopiloten. Det funker utmerket hos meg. Jeg laster opp ruter, waypoints mm fra PC til plotter. Fungerer det virkelig? Altså koble NMEA fra PC inn på autopilotkontrolleren, og at denne siste så (videre)sender rute- og waypointinfo til plotter? Raymarine moderator skriver her at det ikke lar seg gjøre: http://raymarine.ning.com/forum/topics/uploading-a-route-to-c80-from-opencpn-when-you-have-an-ais?commentId=6492755%3AComment%3A59056 Har ikke fått prøvd selv ennå. Men gi gjerne beskjed dersom du har fått det til. Hvilken plotter og smartboks til autopilot er det du har? KK Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Fantastisk service fra Bergen Maritim Elektro! Snakket med de på telefonen kl 14.30 i går og har fått kabelen i posten i dag! :D. Suverent! Ringte i dag for å spørre hvor regningen var, den hadde de ikke laget enda! Viktigste var å få kabelen frem til kunden! Jeg er imponert! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Flott at det ordnet seg :-) Slik service som du fikk med ettersendt faktura og levering neste dag er sjelden vare i disse dager :-) Slike forhandlere bør tas godt vare på :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jonas78 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Fantastisk service fra Bergen Maritim Elektro! Snakket med de på telefonen kl 14.30 i går og har fått kabelen i posten i dag! :D. Suverent! Ringte i dag for å spørre hvor regningen var, den hadde de ikke laget enda! Viktigste var å få kabelen frem til kunden! Jeg er imponert! (GT-I9300 ) Godt :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Andrews Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Jeg har en Raymarine C70 som jeg prøver å koble sammen med en Garmin GPS 17. Jeg har fått tak i en Raymarine NMEA-kabel som tidligere er omtalt i denne tråden. Koblingskjema for GPS 17; Kan noe være behjelpelig med hvordan dette skal kobles? Jeg har prøvd, men klarer ikke å oppnå signal fra GPS-mottakeren. Strøm til GPS-mottaker skal være OK. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Kanskje tips ? https://baatplassen.no/i/topic/40462-en-gps-to-plottere/ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Adriana Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) GPS17, hvit ledning til hvit på C70 så burde det virke, men du må påse at begge to snakker med samme baudrate. Iflg. manualer så er baudrate på GPS justerbar mellom 300 -19200 , ville prøvd å sette C70 til 4800 ( som er default iflg. NMEA 0183), virker ikke dette så må du prøve med andre settinger. Test gjerne med en PC og hyperterminal ( eller lignende), det kan være enklere en med C70'n. Normalt så prater GPS'er med 4800,N,1.8 , dvs 4800 baudrate, No parity, 1 stopbit og 8 databit. Les om NMEA her http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_0183 Så vidt jeg husker må du også fortelle C70'n hva du ønsker inn på porten, normalt sett så er jo C70 beregnet for Seatalk inn. Har du manualen på plotteren din så står det nok forklart der. Lykke til ! Redigert 22.Februar.2014 av Adriana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andrews Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Takker for svar! Har ikke fått prøvd enda, men satser på en dag i båten en av de kommende dagene. Baudrate står iallefall på 4800 på plotteren, men jeg skal sjekke litt mer rundt innstillinger. Trenger GPS styrestrøm inn for å slå seg på? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 I tillegg til det Adriana sier tror jeg at grønn fra C70 må kobles til sort fra Garmin GPS. Har du koblet gul ledning til jord? Det kan også se ut for at gul fra Garmin GPS skal kobles til sort (jord). Hvis ikke GPSen slår seg på kan det være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Trøbbel med Seatalk utgang på 120c plotter. Hei, låner tråden litt. Jeg har kommet i et lignende uføre. Jeg har montert SPX autopilot ombord som fungerer glimrende, men når jeg skal koble plotter til det hele via SeaTalk kabel fra trådløs styring går det hele i kne. Har hatt ingeniør med god kompetanse ombord som har målt inn- og utsignal på SeaTalk kontakt på plotter, og som kan fortelle at data og 12v-strøm ikke harmonerer mellom kontakt og kabel. 12 volt strøm går til data og omvendt. Jeg kan med andre ord ikke koble plotter til autopilot. Alle andre kontakter på plotter er opptatt. Kjent problemstilling, og hva kan gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Tok en rask titt på litt spesifikasjon for Seatalk : http://www.thomasknauf.de/rap/seatalk1.htm Der nevnes det at Data også er +12V ved "Idle". Altså, full spenning når det ikke er datatrafikk. Målte de med voltmeter eller oscilloscope ? Hvis du måler med VM så ser du sannsynligvis ikke at det er en data kontakt, med mindre VM er raskt med oppdatering og du leser av en litt "rar" spenning. Om de målte direkte kontakt mellom kontaktene, så er det vel bare å reklamere på kabelen, få korrekt kabel, alternativt klippe og korrigere signalene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Trøbbel med Seatalk utgang på 120c plotter. Hei, låner tråden litt. Jeg har kommet i et lignende uføre. Jeg har montert SPX autopilot ombord som fungerer glimrende, men når jeg skal koble plotter til det hele via SeaTalk kabel fra trådløs styring går det hele i kne. Har hatt ingeniør med god kompetanse ombord som har målt inn- og utsignal på SeaTalk kontakt på plotter, og som kan fortelle at data og 12v-strøm ikke harmonerer mellom kontakt og kabel. 12 volt strøm går til data og omvendt. Jeg kan med andre ord ikke koble plotter til autopilot. Alle andre kontakter på plotter er opptatt. Kjent problemstilling, og hva kan gjøres? Dette skal virke. Jeg har C120, SPX Autopilot og den store fjernkontrollen (5 knapper) Fungerer helt fint. Jeg vil tippe at du har et kabelproblem Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Jepp, Fusebox, målte med voltmeter, skal forelegge kommentar til ingeniøren. JRK; ny kabel underveis, skal måles opp mot den gamle for å sjekke forskjell. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.