Jump to content

Er puma 420R verdt det?


TheWinMedi

Recommended Posts

Hei jeg lurer på en Puma 420R 2010 modell. Jeg har ikke hørt mye om dette merket og søkte derfor på google. Jeg fant noen tråder osv. Men var ikke mye diskusjon om hvordan båten er på vannet, om den er stødig osv i høy fart.

Er dette en god båt? Noen som har erfaring om denne båten? Den virker veldig lovende ut, men vil ikke bruke masse penger på en båt jeg ikke kan noe om.

Det er en 2010 modell med 40hk Evinrude. Teak gulv, høyttalere osv.

Er den verdt det? Den koster 99 tusen.

 

 

Bare til å dele deres erfaringer her :)

 

 

Link to post
Share on other sites

2010 mod motor og antar jeg? E-Tec da i såfall. Dette er jo en modell som hører (eller hørte i hvertfall) inn under Nor-Dan sortimentet. Den var vel definert som en slags speedbåt, men den er neppe like hvass i sjøen som div Shakespare og Hurricane. Synes den minner litt om Skibsplast 450VS jeg. Og det er jo en båt som er langt mer vanlig/lettere å få tak i. Pumaene har jeg knapt nok sett annet enn på bilder.

Link to post
Share on other sites

Min første tanke var at prisen var stiv ja. Er båten bygget av Nor-Dan, og ikke noe selvmekk, så er kvaliteten bra. Hvordan den er i sjøen aner jeg ikke. Har lest litt både og. Mulig andre har noe mer håndfast åkomme med. Jeg synser egemtlig bare.

Link to post
Share on other sites

ikke så lenge siden jeg så annonser til helt nye pumaer. Nypris på disse var vel ca 70.000 uten motor og utstyr. du kan jo vurdere ut fra det. Mange som har produsert disse, også mange som er hjemmelagde. Windy har også produsert noen. Så formene og rettighetene ble solgt også for en stund siden, hvem som kjøpte dem og om de vil fortsette å produseres vet jeg ikke. Orginalen var jo Nor-dan som lagde, og før det var det selco selsprint men den har et annet overbygg.

 

Prisen er kanskje ikke så gal sammenlignet med nypris men fortsatt ganske dyrt for en 14 fots båt.

Link to post
Share on other sites

Skroget har vært produsert siden syttitallet, når Selco produserte denne med annet overbygg og ikke like fancy vindskjermer som i dag.

Den ble produsert i mange år som Cobra, men det ble ikke laget så mange av de under disse årene, og det var flere eiere av formene som holdt på under forskjellige perioder.

Formene ble så kjøpt av Nor-Dan som beholdt skroget, tegnet om overbygget litt, og satt på en mer moderne vindskjerm.

Formene ble for noen år siden solgt igjen, til noen som startet Puma Boats, men har ikke sett noe til det de siste årene, men kan også huske at nye båter ble solgt på finn for et par siden til rundt sytti båtlapper.

 

Det skulle vel i grunn si sitt om skroget, og at dette er forholdsvis bra, ettersom det har eksistert nærmest uendret i 40 år.

Jeg har ikke prøvd Nor-Dan sin variant, men har prøvd både Selco'en og Cobra med samme skroget, og de går greit i vannet, men hopper litt, og har en tendens til å lande med motoren først dersom man setter litt for mye vekt på akterspeilet, ellers bra båter, men 99K høres noe mye ut etter min mening, da ville jeg nok heller kjøpt en gammel Draco eller Windy i bra stand.

Link to post
Share on other sites

Puma er veldig pen båt, men mangler dessverre litt sjø egenskaper. Funker fint til å cruise i fjorden med, men oppfører seg dårlig i sjø, mulig det har med skroget å gjøre :) Men kommer helt ann på bruken! Ikke glem at vis du ønsker å oppgradere moror senere så har du ikke mye mer å gå på når det gjelder krefter på hekken med pumaen.

Lykke til med båtkjøp ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...