Jump to content

Is til isboks - hvor kjøper dere? Oslofjorden


Artekno

Recommended Posts

Jeg har isboks i (seil)båten. Dette fungerer utmerket så lenge jeg får tak i is. Men etter hvert har det visst blitt vanskeligere å få kjøpt(?). Eneste jeg har funnet rundt hjemmehavn er en dagligvareforretning som selger svindyre poser med iskuber til drinkene. De koster 30,- pr pose, og det går minst 3 poser oppi boksen for å holde det kaldt inntil 3-4 dager. De har fiskedisk, men vil nødig gi fra seg noe av isen derfra. Dessuten kommer nok den isen med fiskeleveransen, så da vil det nok lukte ille i boksen etter en stund uansett.

 

Noen tips om steder rundt Oslofjorden hvor jeg kan få kjøpt is til vettug pris??

(Hjemmehavn er Leangbukta)

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Fiskemottak har gjerne to sorteringer is, med prisforskjell. Den ene er "ren is" som kan brukes i direkte kontakt med mat slik som fisk i fiskekasser. Den koster litt.

I tillegg har de "uren is" som har mye lavere krav til renhet og som kan brukes til kjøling av alt som er emballert.

Det har blitt arrangert noen brylluper på hytta, og da har det blitt hentet is fra nærmeste fiskemottak. Uren is er såpass billig at det ikke koster så mye å fylle ei trillebår med flasker og en haug med is. Bestandig hyggelig når man kommer trillende rundt litt etter kaffen.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om mange fiskemottak rundt Indre Oslofjord dessverre. Men hva betaler dere for ei kasse med is da? Kassene blir kanskje ikke benyttet igjen, så det er søppel? Vet det alltid var nye isoporkasser da jeg kjørte fisk på langtransport i sin tid...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Butikker kjøper is løst i 20 kgs kasser, så det går ofte an å bestille i forveien. De største har som regel egen ismaskin. (iPhone )

Jeg skal i hvertfall spørre litt mer rundt. Men har som regel manko på tid når vi ankommer havna etter 2 timers biltur med baksetet fullt av unger. Da er letteste og nærmeste løsning vært eneste aktuelle, uansett (blod)pris...

 

Pris på 20 kgs kasse - typisk??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare installere isbitmaskin da :lol::wink:

 

 

For å ta deg ørlite grann seriøst så er det slik at disse går på 230V, og så lang elastisk kabel finnes ikke at det funker for meg. Og med en trang 35-foter kunne jeg like gjerne vurdert vaskemaskin ombord! Har også merket at en del isbitmaskiner bare så vidt fryser vannet, dvs isen smelter temmelig fort. Det funker sikkert brillefint i baren på Continental, men de rådyre isbitposene i dypfryser'n på ICA har én fordel, nemlig at det er -18C i skapet. Så isen holder ganske lenge ombord.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Tipper 100,- til 150,- Bare emballasjen koster 25.- pr kasse.. (iPhone )

 

Såpass ja... Da er jo ikke de "rådyre" isbitposene på ICA så dyre likevel? Og så har vi isbiter til Gin & Tonic'en i tillegg - uten magasjau...

-Vi får vurdere løpende hva vi gjør da. Flere tips??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører oftest fra Hamar, med en overnatting i Oslo uten fryseplass. Så medbrakt hjemmefra er dessverre litt klønete. Ellers ville nok det vært mest hensiktmessig. Bare lage masse hull i kanna ombord så vannet renner unna.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Akkurat det var nå jaggu sånn passe smart. *Notert bak øret*.

 

Da fryser en vann som kommer til nytte. Føles litt feil når en fryser vann som en tømmer ut etterhvert, da tar det på en måte unødvendig plass i boksen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så feil at vannet renner ut etter hvert som isen smelter. Vann leder bort kulda så is som flyter i vann inni ei flaske eller pose feks vil smelte fortere enn drenert is i bunnen av boksen. Men en slik 5 liter har jeg også brukt før. Ikke så effektivt som løs is, men alle monner drar. Sørger gjerne for å kjøpe inn en del frossenvarer under veis også.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Kuldeblanding av knust is og salt med riktig blandingsforhold kan gi 20 minus eller der omkring. Er boksen godt isolert og du setter nedi en frosset 5l vanndunk så holder den en uke. Smeltevannet er kaldt og godt drikkevann.

Hva er riktig blandingsforhold ? Jeg pleier selv å fylle opp spylervæske kanner som jeg fryser hjemme , som holder seg opp til 5 dager og etter at jeg begynte å bruke slike termobokser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...