Jump to content

Rapport fra Baatplassen.no båtførerkurs


Verrie

Recommended Posts

Denne helgen var avsatt som mange kjenner til til eksamen i båtførerprøven.

 

Vi hadde for en tid tilbake en tråd hvor det i utgangspunktet ble diskutert muligheten for å arrangere båtførerkurs gjennom baatplassen.no.

 

Etter en del skriverier, meldte Poseidon seg til tjeneste, dog med reservarsjon for hvordan dette skulle gå, da han aldri tidligere har arrangert båtførerkurs via internet.

 

Lasse opprettet eget forum for oss som meldte seg på, noe som ikke var synlig for andre "ikke-deltakende", men fungerte slik at når vi logget oss på, så hadde vi tre forum å velge mellom "Åpent forum", "Vennetjenesten" og "Båtførerprøven".

 

Vi har hatt det slik at der er opprettet et emne per kapittel hvor Poseidon har kommet med sine innspill, kommentarer etc., i tillegg til det som har stått i læreboka. Det har da vært fritt opp til oss deltakere å stille våre spørsmål innen de emner vi har ønsket. Poseidon har også gitt oss "hjemmelekser" i form av diverse oppgaver.

 

Engasjementet har ikke vært helt på topp, noe Poseidon deriblant etterlyste. Men vi er nå enige om at når vi på hjemmestudier har lest læreboka, og deretter lest det Poseidon har skrevet som utfyllende tekst, så har mye av pensumet allikevel gått inn i hue på oss. Enkelte emner skapte selvsagt mer engasjement enn andre, eksempelvis deviasjon, misvisning, kart og symboler etc., og der så vi at internetbasert undervisning faktisk fungerte.

 

Årsaken til at jeg skriver alt dette er at det den gang diskusjonen startet viste det seg at svært mange var interessert i å delta på kurs, men et mindretall i forhold valgte å melde seg på. Derfor vil jeg anbefale alle der ute som vurderer et slikt kurs å overtale Poseidon om å kjøre flere slike kurs slik at flere av baatplassens medlemmer kan få denne fordelen. Jeg skrev at mindretallet meldte seg på, men kan allikevel fortelle at hele 11 stykker tok eksamen i går, mange kom med fly, mens andre kjørte bil (med stengte veier over kvinesdalheia, ulykker etc., slik at turen tok lang tid !!!!) Beklagligvis kunne ikke alle komme, grunnet jobb, influensa, andre årsaker, men disse vil benytte anledningen til å gå opp som privatister på deres hjemsteder for å fullføre "den nye lærdom"...

 

For å stimulere dere som har lyst på kurs, vil det etterhvert som deltakere kommer hjem fra helgens begivenheter legge ut bilder her, dette gleder vi oss til.

 

Jeg kan kort fortelle hva som har skjedd denne helgen :

 

Flesteparten ankom Stavanger Fredagen litt tidlig ettermiddag, til tross for at det ikke skulle skje aktiviteter denne dagen. Mange var vel heller litt opptatt å få møte andre baatplassen medlemmer. Vi ble innkvartert på "Gamle Salten", et meget godt holdt veteranskip. Poseidon tok oss i mot utover dagen/kvelden. Vi hadde mange fine samtaler hvor samtaleemne naturlig nok var båt men også noe innen båtførerprøven.

 

Lørdagen startet med "lynkurs" innen emner fra båtførerprøven, hvor vi fikk gått gjennom læreboka som repitisjon. Deretter hadde vi prakistur med "Poseidon" slepe/passasjerbåt i skjærgården i Stavanger. Dette gjorde inntrykk på mange av oss, med en langt finere skjærgård enn jeg trodde stavanger hadde, samt at været gjordet sitt til at det ble en fin tur. Etter praksisturen hadde vi anledning til å stille spørsmål i en times tid, før selve eksamen tok til.

 

Etter eksamen var det middag med meget godt :cheers: og etter hvert opphold i baren med enda mer :cheers: og enda mer :cheers: og enda mer :cheers: . De som ville, kunne i dag (søndag) være med på kurs innen VHF, hvor Poseidon også her skulle være lærer. Desverre ble det ikke anledning til å ta "eksamen" her, da antall påmeldte var for lite.

 

For meg er det å si både til Poseidon, Lasse, øvrige kursdeltakere, Tusen takk for et meget hyggelig opphold, og nå spiller jeg ballen over til dere for å legge ut deres kommentarer samt bilder fra turen.

 

For de av dere som lurer på om denne gjengen i det hele tatt klarte å bestå eksamen eller ikke, dere får bare lure. Det får eventuelt være opp til læreren vår å fortelle om det :wink:

 

Igjen, dere som vurderer å ta båtførereksamen (husk at det diskuteres "tvangs"-innføring), her har dere en glimrende anledning. Jeg er kjempefornøyd med opplegget, pris, samt avslutning med tilhørende båttur etc :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan bare skrive under på alt som er sagt. Det var en svært trivelig helg i trivelig selskap.

 

Og for meg som er oppvokst innerst i Sognefjorden, hvor fjellsidene går nesten loddrett ned i vannet, og fortsetter slik under vannet også, så var det en lærerik og interessant opplevelse å gå i skjærgården utenfor Stavanger hvor farvannet ikke var like enkelt og oversiktilg. Bildet under viser ett av de mange trange sundene vi gikk gjennom. Vært var forøvrig aldeles strålende. :cool:Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja nå kan dere angre alle dere som ikke ble med på dette fantastiske arrangementet!

 

Det er ikke bare slepebåten poseidon Jan håndterer. Han er også kaptein på denne flotte skuta - tidligere hurtigruteskipet Gamle Salten med lugarkapasitet til 60 personer. To overnattinger ombord med full forpleining inngikk i opplegget, og Jan fungerte som alt fra Hotellsjef til kelner og nattevakt.

 

En stor takk til Jan og hans familie for en flott helg ombord i Gamle Salten.

 

Bilde

 

Vi starter med en solid frokost:

 

Bilde

 

Repetisjon og gjennomgang profesjonelt utført av en engasjert instruktør:

 

 

Bilde

 

Så bærer det i vei for å praktisere ombord i poseidon:

 

Bilde

 

 

Alle får sin økt bak roret og ved kartbordet:

 

Bilde

 

 

Alvorets time - Eksamen

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy

Tok meg den frihet å fjerne de andre bildene fra quotingen din :smiley:

 

Dette kalles eksamensnerver. :smiley:

 

Håper flere kan legge ut bilder her etterhvert, da jeg ikke fikk meg meg alle seansene. Det som mangler er bilder fra festmiddagen, utdelingen av bevisene og fra baren.

 

:sailing: Lasse

 

Vær også obs på følgende:

 

De som avla eksamen ombord i Gamle Salten, og som har VHF sertifikat fra før av, bør sende meg en IM. De vil kvalifisere til å være med på VHF trekningen til sommeren

 

NB! Ikke bruk registreringsskjemaet med send meg IM på dette.

Link to post
Share on other sites

De som ville, kunne i dag (søndag) være med på kurs innen VHF, hvor Poseidon også her skulle være lærer. Desverre ble det ikke anledning til å ta "eksamen" her, da antall påmeldte var for lite.

 

Hvis du tar VHF sertifikat i perioden 1. februar - 15 juni har du nå mulighet til å vinne en VHF. Den som vinner kan velge mellom en bærbar ICOM M31 eller en stasjonær ICOM M421 med DSC.

Link to post
Share on other sites

Tydligvis noen misforståelser her:

 

Alle som tar VHF eksamen i nevnte periode vil selvsagt kunne være med på trekningen uensett om de tar VHF sertifikat hos poseidon eller andre steder.

 

Så kommer tillegget:

 

De som tok eksamen for båtførerkurs hos poseidon i helgen, og som har VHF sertifikat fra før av får også delta i trekningen.

 

Dette har jeg også annonsert tidligere, men er usikker på om det har blitt oppfattet.

 

De det gjelder må imidlertid melde fra til meg på IM, og ikke via den vanlige registreringen for avlagt VHF eksamen.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg lettere nærvøs med blyant med viskelær for "sikkerhets" skyld.

Kjempetur :cheers:    anbefales :yesnod:  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Du , Eg var så nærvøs at eg gikk på toalettet sikkert 5 ganger etter prøven.. :lol:

 

Minnesrik helg. Håper vi kan få til liknende treff videre fremover. Viste at folk her var koselige men den gjengen eg møtte i Stavanger var utrolig koselige og dette gikk over all forventning..

 

:cheers: på lørdagskvelden var morro.

 

Takk venner for en fin helg , en eg vil huske lenge.

 

Til kona til Perlen. (Husker ikke navnet . sorry.. huet mitt da vet du) Fekk pakke i posten i dag.. Hadde vist handla noe eg ikke husket. IGJEN. hehehe

 

Kunne denne tråden bli låst på toppen av siden en tid fremover???

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

En fin og lærerik helg blandt gode båtvenner og en dyktig lærer er over. Med lærer inkluderes også Poseidon`s sønn som har gått en meget god skole hos sin far.

 

Bilde

Poseidon, Wellkraft og Lasse i diskusjon under praksisturen.

 

Bilde

Det er god plass i Poseidon her er Wellkraft, Poseidon og Jan_S

 

Bilde

Faxen i dyp konsentrasjon.

 

Bilde

Det er trange sund i Stavangerskjærgården, her passerer vi et av de nye latteralmerkene.

 

Bilde

Poseidon legger her ut fra kai og det er en time til eksamen...

 

Bilde

Fru Perlen og fru Mariell litt ut på kvelden.

 

Jeg er overbevist om at vi alle som var med på denne helgen lærte mye, en ting er sikkert og det er at interessen for båt er stor blandt de som var med på dette. Vil anbefale et slikt opplegg for kurs for flere, selv kunne jeg helt klart tenkt meg et tilsvarende opplegg en gang til. Evner til kurs er vel ikke vanskelig å finne...

 

Ønsker å takke for en trivelig helg...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært artig å utvekslet bilder med de andre som deltok. Selv har jeg 36MB med bilder, men det blir litt vanskelig å legge ut alle her p.g.a. lagerkapasiteten på baatplassen.

<{POST_SNAPBACK}>

Om dere er snille så kanskje dere vil sende alle bilder til meg.. Gjerne zippet??. Dette er minne eg ønsker å sette inn i en bok..

 

Håper dere orker :smiley:

 

wellcraft@motordeler.com

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det kan være vanskelig å overføre mailer på 30MB, de fleste mailservere stopper slike store mailer. Grensen er ofte en 4 - 5 MB.

<{POST_SNAPBACK}>

30 mb : 4 mb = 7,5 mails :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Enig i det Amorosa, men siden det var flere av oss som tok bilder, og dersom alle skal ha så blir det ganske mange CDer i posten rundtomkring. Det hadde da vert bedre å samle sammen alle bildne først og så laget en CD med alle bildene på og sendt ut til de som måtte ønske det. Eventuelt om noen har litt plass tilgjengelig et sted for å samle det sammen på nettet til felles forlystelse.

Link to post
Share on other sites

Et tips til formidling av bilder. Jeg lagrer alle mine digitale bilder på mitt private område hos www.eurofoto.no . Dette er helt gratis. Begynner først å koste noe når jeg bestiller bilder eller andre artikler med foto på. Herfra kan jeg enkelt dele bilder/album med de jeg vil skal få tilgang. De som får tilgang kan fritt benytte bildene, evt. kjøpe papirkopier eller andre effekter med bilder på.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan sette opp en midlertidig ftp server hos meg. Og gi dere tilgang en stund til at dere får laste opp og ned bildene. Jeg har ADSL, men ikke fast IPadresse, men den blir ikke endret så ofte.

 

Jeg må imidlertid vente en dag eller to, jeg har en disk på den PCen som jeg eventuel skal sette opp til dette bruken som høres ut som den har en steinknuser inni seg. Jobber med saken med å flytte over data fra den til en annen disk nå, så i løpet av en dag eller to kan jeg ha en ftp-server oppe å gå, om det ikke kommer andre løsninger.

Link to post
Share on other sites

Et tips til formidling av bilder. Jeg lagrer alle mine digitale bilder på mitt private område hos www.eurofoto.no . Dette er helt gratis. Begynner først å koste noe når jeg bestiller bilder eller andre artikler med foto på. Herfra kan jeg enkelt dele bilder/album med de jeg vil skal få tilgang. De som får tilgang kan fritt benytte bildene, evt. kjøpe papirkopier eller andre effekter med bilder på.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ta en titt på Eurofoto, når jeg er ferdig med denne disken........

 

(PCen står som skriver og mailserver, og kona driver og skriver diverse oppgaver i forbindelse med studiene, så det er nok tryggest at den ikke går ned, med mann og mus :lol: )

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta jobben med dette.

Send meg en IM og jeg sender dere e-postadressen på jobben tilbake. Der har jeg en stor kapasitet på mailen så det er ikke noe problem. Jeg svir så av cd`n og sender de til dere i posten. Dette koster dere ingen verdens ting.

 

Hebbe / Rune... :sailing:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...