Jump to content

Rapport fra Baatplassen.no båtførerkurs


Verrie

Recommended Posts

God dag igjen gode båtvenner;

 

nå har jeg lest til øyet ble stort og vått med skryt, ros og takksigelser for kurset og samlingen i Stavanger.

 

Men ett er iallefall sikkert: for meg var dette en kjempeflott helg på alle mulige måter. Som jeg har sagt minst ørten ganger før, så synes jeg det er helt topp å kunne prate om båt og båtlivet med andre som har den samme interessen. I så henseende var denne helgen så nær himmelen som jeg noensinne satser på å komme :wink:

 

Den uformelle raddelen i "2. klasse passasjersalong" fredagskvelden var en god start. Noen var allerede kommet ombord da jeg kom fra jobb, videre utover kvelden dukket den ene etter den andre opp; noen med koner, noen med hund, noen med båt, noen med bil - raddelen gikk fritt og latterensatt løst - og etter leggetid kom Lasse etter å ha kjørt 11 timer med sine ungdommelige!

 

På tross av at sengene ombord i Gamle Salten er både smale og tildels korte, må mange ha sovet godt for det ble sen frokost på noen og enhver. Lørdagen "den store dagen", da var førstemann til frokost JanS fra Gygra og de andre kom hakk i hæl for å være forberedt til oppsummering og praksisture på fjorden.

 

Kursdelen ble tidsmessig knapp, men på tross av hva enkelte selv gav uttrykk for, så var det en vel forberedt gruppe som var samlet og det var ikke så lange tiden som var nødvendig for å få ryddet opp i misvisning/deviasjon, lateral-/kardinalmerker, lanterner/dagsignaler og selvfølgelig terpet sjøveisreglene - spesielt Regel 44 i de norske særreglene . . . .

 

Turen med Poseidon ble en opplevelse for flere forstod jeg, og det er en av fordelene med å bo i et isfritt distrikt: det er bare å fyre under kjelen og nyte båtlivet om kalenderen viser juli eller mars. Vi fartet rundt i et område som de fleste deltagerne bare kjente fra oppgavene i kart #16 - og denslags navigasjonsøvelser kan være en verdifull erfaring hvis man stort sett ferdes i lokalkjente farvann.

 

En liten pause til eksamensforberedelse var visst det noen trengte for å få lagt nervene i riktige folder, men kl 1900 satt alle som lys i den skinntrukne "1. klasse Røkesalong" og trommet utålmodig med blyantene for å komme igang. Oppgavene, med tilhørende kart ble utdelt - og da den tilmålte timen var omme var oppgavene inne igjen!

 

Jeg "lurte meg til å gjemme meg bort" i skipperlugaren en stund - og dermed hadde jeg de ferdige Båtførerbevisene i lommen da vi satte oss til middagsbordet i spisesalongen......

 

Da bevisene ble utdelt kunne jeg med stolthet og glede fortelle at resultatet ved dette kurset var det beste jeg noensinne hadde opplevet å få. Resultatet var nemlig meget, meget bra!

 

Jeg funderte litt på årsaken og kom frem til følgende:

- Deltagerne på baatplassen er voksne, fornuftig, interesserte folk

- Det er de beste og mest bevisste av disse deltagerne som melder seg på kurs

- ... og det er bare de aller, aller flittigste og ivrigste båtfolkene som avsetter tid og penger til en helg i Stavanger.....

 

Etter middagen var kvelden disponibel - og jeg fikk et bestemt inntrykk av Båtførerbeviset i lommen gjorde stemningen adskillig lettere enn med prøven som en tung sky i horisonten......

 

- - -

 

Men for å gjøre en lang historie kort; dette var kjekt, det fristet til gjentagelse - selv med adskillig underskudd på søvn :wink:

 

Takk til dere alle både for innsatsen, tilliten og det fantastisk fine samværet!

 

mvh

Jan / Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg tar fram denne tråden igjen:

 

POSEIDON arrangerte i vinter et båtførerkurs for baatplassens medlemmer. Etter at kurset var gjennomført hadde vi en samling i Stavanger, der delagerne avla eksamen kombinert med sosialt samvær og tur på fjorden med slepebåten POSEIDON.

 

Alle tilbakemeldinger tydet på at de som tok turen til Stavanger var veldig fornøyd. Det vurderes om vi skal forsøke å få til et tilsvarende kurs denne vinteren også. Vi kan ikke love at det blir noe, men jeg vil gjerne "lodde interessen".

 

Synspunkter ?

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg allerde har båtførerbeviset, hørtes dette så bra ut at kanskje jeg melder meg på for å få en oppfriskning av kunnskapene!

Hva koster det sånn ca? - altså bortsett fra  :cheers: og  :drink:

Hei kapptein

 

Husker ikke hva det kostet i fjor, men det er sikkert noen andre som husker :confused:

Antar at prisen blir på samme nivå som i fjor.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Først en hjertelig takk for sist til alle som deltok på "Stavanger-kurset"! Og ikke minst til kursholder Jan Welde med fam. !!

Flott at du tar fram igjen denne tråden , Lasse. Anbefaler alle som er interessert i en oppfølger om å melde sin interesse her snarest. Dette var en meget nyttig og morsom måte å gjennomføre kurset på, for ikke å snakke om den fine kursavslutningen og eksamenshelgen i Stavanger. Det var en opplevelse som vil bli husket! MELD DERE PÅ, DET VIL DERE IKKE ANGRE !

mvh

Jan S :flag:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har båtførarbeviset frå før, men syns også dette virkar kjempekjekt, - ikkje minst det sosiale saman med andre båtentusiastar.

 

Men for å inkludera oss alle: Snakkar me no om eit "nasjonalt" baatplassen-treff på vinterstid, der kurs/eksamen og andre båtfaglege og sosiale aktivitetar kunne inngå? Sjølvsagt med stor fest på laurdagskvelden. Det hadde vore noko det...

Link to post
Share on other sites

Har båtførarbeviset frå før, men syns også dette virkar kjempekjekt, - ikkje minst det sosiale saman med andre båtentusiastar.

 

Men for å inkludera oss alle:  Snakkar me no om eit "nasjonalt" baatplassen-treff på vinterstid, der kurs/eksamen og andre båtfaglege og sosiale aktivitetar kunne inngå?  Sjølvsagt med stor fest på laurdagskvelden.  Det hadde vore noko det...

Hei janb

 

Nei, vi snakker om båtførerkurs/eksamen osv der det sosiale også har en framtredende plass. :smiley:

Det var ikke tanken at dette skulle være et vanlig treff - desverre.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Nei, vi snakker om båtførerkurs/eksamen osv der det sosiale også har en framtredende plass. :smiley:

Det var ikke tanken at dette skulle være et vanlig treff - desverre.

:sailing: Lasse

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det forstod eg også.

 

Tanken om eit "nasjonalt" baatplass-treff var meint som ein ide/forslag.

 

I sommar har me hatt fleire "regionale" baatplassen-treff. Kva med eit stort treff ei helg midt på vinteren med medlemmer frå heile landet? Programmet kan innehalda ulike kurs og andre "båtfaglege" innslag, der folk sjølv velger kva dei vil vera med på. Det viktigaste må vera mykje god uformell båtprat, hyggeleg lag og ein skikkeleg fest! :cheers:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er via mitt firma importør av "Uni Plotter" navigasjonsskive. Så hvis noen av kursholderne er interessert i denne kan de sende meg en IM så kan vi kanskje få til en hyggelig pris. Forsøkte å laste ned et bilde...men fikk det ikke til...sender gjerne pr. mail

 

Bl.a AOF bruker "Uni Plotter" til sine kurs

Redigert av jory (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...