Jump to content

Perkins 4.236 som sender eksos gjennom ferskvannpåfylling


Hugo Johansen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt en Myra 25 ac med en Perkins 4.236. Motoren er fra 70-tallet en gang, men den skal være overhalt for mindre enn 50 timer siden. Det finnes ingen garanti på jobben og forrige eier har ingen dokumentasjon på overhalingen. Det som gjorde at jeg kjøpte allikevel var at alt i motorrommet ser utrolig bra ut. (Jeg skal legge inn bilder når jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det).

Nå til grunnen til at jeg poster.
På første turen fikk vi problem med temperaturen på kjølinga. Den hadde til slutt steget opp mot 90 grader. Jeg sjekket nivået på ferskvann og fant at det forsvant vann i løpet av turen.

Jeg tenkte at dette måtte jeg sjekke mer og fylte på med vann og lot toppa være av mens jeg startet motoren. Da kom det mye vann og det kom eksos ut av påfyllinga til ferskvannet. Har hørt litt rundt med forskjellige karer og jeg forstår at det kan være

  • eksosmanifolden som er rustet slik at eksos kommer inn i ferskvannet den veien.
  • toppakning som er gåen og på den måten kommer eksos i ferskvannet.
  • foringer som kan være seget ned og da ser jeg for meg en større operasjon.

Ellers er det vel verdt å melde at det så ut som lekkasjen ble værre etter hvert og at vi brukte båten i tre dager før temperaturen økte mye, men allerede første dagen økte temperaturen litt.

Hugo

 

bilde

Link to post

Har samme motor som deg, men den har vært problemfri. Håper dette lar seg ordne uten de helt store inngrep. I følge kjennere skal det være veldig galt før det ikke lønner seg å fikse på......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Hei Hugo

 

Velkommen til båtplassen. Siden du nettopp har kjøpt båten bør du vurdere å ta kontakt med selger for å heve kjøpet eller i det minste få refundert noe av kjøpesummen.

 

Ellers har du jo listet opp noen gode kandidater for hvor eksosen kommer inn i kjølesystemet.

Velger du å gå for rep. er det vel bare å demonter toppen, da får du sett på topp & toppakning samt kontrollert manifold. Foringene får du også kontrollert til en viss grad.

Link to post

Har også samme motor fra 1990, problemfri.

Har tidligere hatt to 6.354 i en tidligere båt, og de hadde jeg noenlunde tilsvarende feil med. Jeg regner med at din motor er satt opp som mine. Sjøvann tas inn gjennom oljekjøler, varmeveksler, eksosmanifoil, og ut eksosrøret. Eksosmanifoilen fører ikke ferskvannet som kjøler motoren, så jeg tror neppe den er ødelagt med de indikasjonene du har. Bare å være glad for det, for den er dyr. Imidlertid, er toppakningen gått, åpent mellom vannet som kjøler motoren og eksosventilen, kan en slik feil oppstå. Jeg hadde det samme på min motor, og da kunne du faktisk kjenne pulserende luft om du kjente over det åpne vannpåfyllingshullet på varmeveksleren når motoren gikk. Om det er 50 timer siden topplokket har vært av er det omtrent den tiden det tar å ødelegge den om boltene ikke er skrudd til i riktig rekkefølge i tre omganger og med riktig moment. At symptomene blir verre tror jeg vel også da er naturlig når motoren kjøres med defekt pakning. Mere av pakningen "blåses" vekk under kjøring. Dette er en mye billigere reparasjon enn en eksosmanifoil, kjøp et nytt pakningssett, overhal toppen når du først har den av om det viser seg nødvendig (det fins mange slags overhalinger). Det er sikkert lurt å gjøre på et verksted som er spesialisert på topplokk, om du ikke er spesielt flink med slike ting. Demontering og montering klarer du lett selv (pass godt på støtstengene, monteres tilbake på samme sted)ved hjelp av en verkstadhåndbok som kjøpes hos Universal Diesel, som også leverer pakningssettet, om du ikke har "10 tommeltotter". Jeg antar du gjør dette for halvparten av hva en eksosmanifoil koster.

 

For å være sikker på at problemet ligger i toppen ta en sylinderlekkasjetest før du demonterer noe, da får du en klar indikasjon hvilken(e) sylinder som det er lekkasje på.

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Tusen takk for svar.


Erikda: Jeg var veldig glad når jeg fikk høre at båten hadde en Perkins. Det var en god grunn til å kjøpe den. Har hørt i mange år at Perkins er tryggheten selv.


Johannes: Jeg har vært i kontakt med selger og han er ikke i modus for å gi noe igjen på kjøpet. Jeg er usikker på hvordan jeg bør gripe det an om jeg ønsker å klage på salget, men det er ikke hovedutfordringen nå. Jeg vet at seger er skikkelig og at han har solgt båten som den er.


FestinaLente: Veldig informativt. Tusen takk. Jeg skal høre litt med han som skal hjelpe meg med motoren. Jeg har fått pakningssettet fra økonomi-deler nå. Det jeg er redd for er hva som gjør at toppakningen blåser. Ser for meg foringer som siger og topp som er sprukket. Trykktesting er noe vi må få gjort ser jeg. Klart at det er lurt å finne ut hvor lekkasjen er før vi begynner å plukke motoren fra hverandre.



Jeg gruer og gleder meg til å se på Perkinsen innenfra. Med støtstenger så høres det ut som om det er som å plukke på en gammel B20 fra Volvo med kammen koblet direkte på veiva. Husker at vi trøblet med støtstengene der også, men det er lenge siden det.



Jeg skal bestille verkstedhåndboka i dag. Den kan bli god å ha.



Hugo


Link to post

Hei igjen Hugo!

 

Perkins er som du tror en bra motor. Når jeg byttet topp pakninger og overhalte topplokkene hos Sylinderservice her i Oslo, var toppene i relativt god stand, men når jeg først hadde dem av var det like greit å overhale dem, selv om det ikke strengt tatt var nødvendig. I prinsipp ble det nye føringer og ventilsliping.

Sylindre ble sjekket svært nøye, men bar ikke preg av nevneverdig slitasje. Motorene gikk som nyjusterte "klokker" både før og etter reparasjonen. For så vidt er dette ikke spesielt på forholdsvis nye motorer, men disse var 38 år gamle da reparasjonene ble gjort, og da må det sies å være bra. Jeg har ikke båten lenger, men ny eier sier de går helt perfekt fortsatt. Nå er de 42 år gamle.

 

Du skal ikke ta bekymringene på forskudd. Dette er bunn solide motorerer, og toppen er grovt støpejern, så om motoren ikke har frosset tror jeg ikke du skal være redd for sprekker. Det som imidlertid er sikkert er at om toppen er skrudd på i feil rekkefølge og med feil moment, da går topp pakningen ganske så fort.

 

Utover det jeg sa med støtstenger sies det, uten at jeg vet det, at det er lett å miste dem ned om man ikke passer på, og da kan det bli ganske så mye demontering for å få dem opp i dagen igjen.

 

Lykke til med jobben. Blir spennende å høre hva du finner ut.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Godt å høre. Jeg er nok av dem som bekymrer meg mer enn nødvendig. Så blir det positive overraskelser noen ganger. :-)

 

Det med at toppen ikke er skrudd sammen rett er det jeg også håper på. Jeg tror at toppen skal strammes etter 50 timer og det er det som forrige eier anga som tiden fra siste overhaling. Krysser fingrene for at det er så enkelt.

Jeg har bestilt verkstedshåndboka nå og kameraten min skal se på motoren i dag.

 

Jeg skal oppdatere her etter hvert som jeg finner ut mer... Håper enda på en god sommer på sjøen. :-)

 

Hugo

Link to post

Kjenner ikkje eksakt hvordan dysene står på denne motoren, men når eg bistår slike jobber så begynner eg alltid med å skru ut dyser, og så sveise sammen eit adapter som kan skrues på dyseplassen, slik at eg kan koble trykkluft til kvar enkel sylinder og måle lekkesjestørrelse. Med ein sylinderlekkasjetester kan eg lese ut lekkasjeprosent, og finne hvor lekkasjen er i tilleg. Det gjør jobben lettere når man har en viss peiling på hvor feilen ligger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei igjen.

 

I går kveld og natt fikk motormannen og jeg tatt av manifoldene og toppen. Det så bra ut der nede.

Alle foringer var på plass og ingen lekkasje i manifoldene. Alt ser nytt og fint ut.

Hele tiden mens vi jobbet så oppdaget vi at hver eneste bolt og mutter var lette å få ut. Ingen som satt noe særlig og ikke noe rust noe sted.

Når vi åpnet boltene på toppen så var dem ikke satt til noe særlig. Løsnet veldig lett. Et par bolter løsnet utrolig lett, som om dem ikke var satt til enda mindre....

 

Pakningene fra økonomi-deler er ankommet og vi skal ombord igjen til uka. Har veldig god følelse for at det skal gå bra nå.

 

 

Et par av boltene ga fra seg et lite "puff" når vi løsnet dem. Jeg tror det var to eller tre som "puffet". Det hørtes omtrent som når du åpner en colaflaske. et kort "puff" bare.

 

Toppakningen var gåen. Det så ut som det var lekkasje mellom en og to, og tre og fire. Det var også lekkasje over til kjøinga.

 

Jeg skal skifte olje på motoren og ha på vann og frostvæske når motoren er montert igjen.

 

Hugo

Link to post

Høres ut som om noen ikke har visst hva de gjorde når motoren ble sattt sammen ja. Jeg ville ha sjekket hva som ble gjort under overhalingen, når de ikke har brukt moment på toppen er vel faren stor for at veiv- og rammelager heller ikke er strammet til korrekt moment om dette har vært demontert. Og i så fall er veien til havari skremmende kort....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Høres ut som om noen ikke har visst hva de gjorde når motoren ble sattt sammen ja. Jeg ville ha sjekket hva som ble gjort under overhalingen, når de ikke har brukt moment på toppen er vel faren stor for at veiv- og rammelager heller ikke er strammet til korrekt moment om dette har vært demontert. Og i så fall er veien til havari skremmende kort....

Enig. og ettertrekt alt med rett moment.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Kanskje overhalingen begrenset seg til topplokk, kanskje bare bytte av topp pakning? Har man ikke mere peiling på dette enn det som her kommer frem klarer man neppe å overhale en motor... Som jeg skriver over, "overhaling" er så mangt når noe skal selges.

 

Dette bør du sjekke nøye, få gjerne skriftlig dokumentasjon fra siste eier, slik at du har det om noe skjer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Det to pinnbolter og resten er bolter. Jeg skjønner at det kunne vært olje eller vann i hullene når motoren ble satt sammen sist. Det kan vel forklare "puffene" vi hørte da vi åpnet boltene... Skal i alle fall huske å få ut at vann og olje før vi skrur sammen igjen.. :-)

 

Je ghar snakket med selger og han vet ikke hvem som overhalte motoren, men det ble gjort som en tjeneste ved et verksted i Trondheim. Ingen dokumentasjon på det. Så det er nok umulig å vite hva som ble gjort.

 

Noe av det vi så i forbindelse med at vi tok av toppen tyder på at motoren har vært ute av båten. Klemmer som er festet sånn at det er umulig å få dem av uten å ta ut motoren f.eks.

 

Jeg tenker at jeg kommer til å sette på toppen og så får resten av motoren bare være som den er. Tar sjansen på det. Nå skal vi en tur i denne uka og sette på toppen. Så håper jeg at vi får en god sommer på sjøen.

 

Tusen takk for alle innspill så langt.

Link to post

Nå er båten hjemme igjen. Alt virket som det skal. Etter en fire timers tur uten problemer stoler jeg på at det blir greit nå.

Fulgte veldig godt med på oljetrykk og vanntemperatur og begge viste stabile målinger. Den beholdt alt vannet også.

 

Jeg tenker at nå kan sommeren komme. "Helga" er klar for sommeren. :-)

Link to post

Godt jobba!

 

Dette minner meg mye om den gangen jeg hadde en bil på verksted for skifting av toppakning. Betalte sogar ekstra for etterstramming av boltene etter å ha kjørt en stund. Tok deretter bilen en tur over fjellet til vestlandet. Da jeg kom frem kokte kjølevannet og det stod en dampstråle ut gjennom eksosrøret! Dette er lenge siden, og etter denne opplevelsen har jeg stort sett vært min egen mekaniker på bil- og båtmotorer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

Tusen takk for alle bidrag. Det hjalp i alle fall for nervene mine.

 

Nå har "Helga" fått seg noen turer og det ser ut til å bli en god sommer på sjøen.

 

På onsdag gikk vi en tur til Sørburøy i blikk stille hav. Returen på torsdag var litt spennende med frisk bris og litt mer sjø, men "Helga" oppførte seg eksemplarisk igjen.

 

Kjenner at det å stole på utstyret er viktig og med sånne turer så øker tilliten til båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...